Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

optimera kernel i Mac OS X

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-19 18:22

undrar om det går att optimera kerneln i X som man kan göra i linux t.ex.
alltså ta bort drivrutiner och sådant som man ändå inte använder och på så sätt snabba upp operativet lite.
går det till precis som i linux?
själv är jag helt borta i terminalen men har en kompis som är duktig på linux och kan hjälpa mig om det nu kan tänkas gå till på ungefär samma sätt.

/majk

Jag vet inte men jag tror dom flesta drivrutiner ligger som .kext filer (Kernel Extensions) som är mappar som du kan ta bort (på eget bevåg)

Eftersom kerneln / IOKit bara laddar in de moduler som behövs finns det ingen anledning att ta bort kext´s annat än att spara hårddiskutrymmee

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-19 21:30

Tips är att INTE RÖRA. Detta kommer att gälla ett bra tag till. Ge dig som ovan användare aldrig ner på BSD nivån. även om din kompis råkar vara bra på Linux spelar ingen roll. Linux och BSD är två helt olika system (i princip).
som dom skriver ovan så är kerneln bara en I/O som laddar olika kext filer. Du behöver inte tänka på vad som laddas eller inte. Det som behöver laddas vid uppstart gör det. Det som inte behövs laddas inte. Dessa kan även laddas dynamiskt under datorns drift. (ex usb tillbehör, pcmcia kort). Alltså käkas inget minne upp om det inte behövs.

Så som sagt, rör ej! Det funkar ändå.

/glemme

Citat:

Skapades ursprungligen av: majk:
undrar om det går att optimera kerneln i X som man kan göra i linux t.ex.
alltså ta bort drivrutiner och sådant som man ändå inte använder och på så sätt snabba upp operativet lite.
går det till precis som i linux?
/majk

Även om det nu går så tror jag inte att det ger något. Anledningen till att man kompilerar om i Linux är för att alla har olika hårdvaror och du vill anpassa det till din egna. Detta behövs inte i Mac eftersom alla har samma (nästan iaf). Men kerneln är förmodligen gjord för att passa alla macar.

• Medlem
  • 2002-02-19 22:32

tack för svaren...
jag drar nog slutsatsen att inte röra något.
men samtidigt är jag så fruktansvärt sugen på att få upp hastigheten i x (utan att köpa nu burk)

/majk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-20 00:15

Mer RAM, det bästa du kan köpa.. Jag har själv 512 i min, funkar finfint!

/glemme

1
Bevaka tråden