Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska tecken i filnamn

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 10:03

Problem. Vissa av våra kunder envisas med att skicka filer med svenska tecken till vår FTP, som är en Linuxburk. Filerna kommer fram, men filnamnen innehåller konstiga tecken i stället för de svenska. Så långt inga problem.
När jag vill kopiera filerna säger macen (os9) att filerna inte kan hittas! Då vill jag döpa om dem. Det går inte heller.
Provar från osX. Då ser jag inte filerna alls!!
Den enda lösningen är att ändra filnamnen i en PC och ta bort alla svenska tecken. Då syns filen.

Varför ser jag inte filerna från osX när de innehåller svenska tecken?

• Medlem
  • 2003-02-18 10:21

Jag har en ny imac G4 och kör både mac OS classic samt mac OSX. Men till saken, teckensnitten jag lägger in funkar inte. De finns med på listan i tex freehand men de ser bara ut som ett gäng pixlar. (dessutom har klockan uppe i hörnet fått ett konstigt teckensnitt när jag kör classic)

tacksam för svar
//MVH Darko

• Oregistrerad
  • 2003-02-18 14:04

Du använder utrycket svenska tecken, det tar jag för Å, Ä och Ö? Att du inte kan se dem i OS X, (det enda jag har tillgängligt nu) skulle jag tro beror på något som sker i Linux burken. Jag kan se i mitt OS X 10.2.4. Skapade en word.doc fil som jag döpte till det eminenta namnet Jörgen och den dök upp direkt i finder utan problem. kanske du behöver göra en ändring i fonthanteringen för att kunna se svenska tecken. Den har jag tyvärr noll koll på, "systeminställningar > internationellt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-18 15:08
Citat:

citera: Problem. Vissa av våra kunder envisas med att skicka filer med svenska tecken till vår FTP, som är en Linuxburk. Filerna kommer fram, men filnamnen innehåller konstiga tecken i stället för de svenska. Så långt inga problem.
När jag vill kopiera filerna säger macen (os9) att filerna inte kan hittas! Då vill jag döpa om dem. Det går inte heller.
Provar från osX. Då ser jag inte filerna alls!!
Den enda lösningen är att ändra filnamnen i en PC och ta bort alla svenska tecken. Då syns filen.

Varför ser jag inte filerna från osX när de innehåller svenska tecken?

Be användarna att alltid zippa eller stuffa filerna innan de lägger dem på servern, och att för helvete inte använda några andra tecken än a-z, 0-9, - och _ i filnamnen. Inga blanksteg heller. Det borde väl vara rätt enkelt att komma ihåg?

• Oregistrerad
  • 2003-02-21 09:45

Dessa kunder...
Att döpa en fil korrekt verkar vara för svårt för vissa av dem! Dyngskallar!
-Men filen gick ju att skicka.
Tänk om man kunde klara sig utan kunder...

Ja. Ja. Nog gnällt. Det löste sig genom att glömma det gamla Appletalk och köra smb till FTP och fileserver istället. Ser alla filer och korrekta filnamn med åäö. Ser även längre filnamn (över 31 tecken tror jag) som inte funkade med appletalk.
Som bonus tror jag inte att .dsstore filerna skapas längre.
Solsken även i serverrummet alltså.

Ojdå...tur att vi inte är kund till er.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Lundin:
Dessa kunder...
Att döpa en fil korrekt verkar vara för svårt för vissa av dem! Dyngskallar!
-Men filen gick ju att skicka.
Tänk om man kunde klara sig utan kunder...

Ja. Ja. Nog gnällt. Det löste sig genom att glömma det gamla Appletalk och köra smb till FTP och fileserver istället. Ser alla filer och korrekta filnamn med åäö. Ser även längre filnamn (över 31 tecken tror jag) som inte funkade med appletalk.
Som bonus tror jag inte att .dsstore filerna skapas längre.
Solsken även i serverrummet alltså.

.DS_Store-filerna skapas ändå.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jonas Lundin:
Det löste sig genom att glömma det gamla Appletalk och köra smb till FTP och fileserver istället.

Jag använder Netatalk (och använder då endast afpd) på mina linuxservrar, och det fungerar ypperligt. Lokalt monterar jag kataloger/mappar som enheter antingen med AFP, SMB eller NFS, "globalt" tillåter jag AFP, NFS och FTP. Exakt hur smidigt som helst.

//Mikael

• Oregistrerad
  • 2003-02-21 11:33
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Peter Fahlcrantz:
Ojdå...tur att vi inte är kund till er.

Så farliga är vi inte. Riktigt snälla faktiskt. Skulle kanske ha lagt in en sån här för att förtydliga kundrelationerna. Utan kund inget jobb. Enkelt. Jag blir bara så trött på besservissrar som tror att de kan allt och vägrar att anpassa sig till rådande omständigheter. Men de är kanske 1% av kundkretsen. 99% är helt OK.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-21 12:50

Jo, det är lite jobbigt när man får filer som heter något i stil med

blåbärsbild åäö 123 (utan filändelse)

och den kommer fram som

bl?br?sbild%??%123

Och så säger avsändaren: "-Konstigt... Det funkade ju på min burk!"

Jag hatar också människor som skickar e-post i HTML-format med Windows-kodning och inte ISO-8859-1.

[ 21. februari 2003, 13:34: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

1
Bevaka tråden