- Johan S
- Medlem ●
- Umeå
Va less man blir..
Nyss var de ett halvlångt inslag på TV4's Nyheter om virus och spam som "genereras av din hemdator utan att du vet om det"
Inte nån gång så säger dom att detta är ett windows-specifikt problem, utan dom använder termen "din hemdator" som att de gällde alla datorer oavsett operativ... suck..
Nu är ju de inte direkt nån nyhet att dom brukar "glömma" alternativen som finns, eller vara korrekta med informationen om att alla faktiskt inte drabbas överhuvudtaget, men man blir ju ändå så störd.. var bara tvungen att skriva av mig lite
Jag såg samma inslag och tycker du har fel.. Det var ingen som påstod att din dator användes för spam och virus.. Däremot att tro att du är helt skyddad rä nog att leva i en falsk tro som kan vara farligare den dagen då det händer..
Tro att en mac är säker bara för det är mac är lite naivt....
Ja det är naivt men att tro att windows är lika säkert som osX är ännu mer naivt.
Nu ska vi inte vara sådana
Men Windows skulle må bra av lite tightare säkerhetsinställningar,
som att inte låta (kräva att ) användarna ha root / admin access rätt upp och ned...
Och kanske främst, inte låta vem som helst skriva i C:\Windows katalogen...
Fast det är nog bara att acceptera att en "dator" är samma sak som PC + windows för gemene man...
Kanske något att ta upp hos diskriminerings-ombudsmannen
Ja det är naivt men att tro att windows är lika säkert som osX är ännu mer naivt.
Ja men det var inte det jag menade.. Men ett felanvänt system kan i båda fallen vara osäkra.
Vem du sätter det i händerna på och hur man arbetar med det.. Ja jag har aldrig fått virus på min Linux burk, min FreeBSD burk, min solaris burk eller på min OSX laptop.. och ja då jag har startat windows i 5 minuter och sedan haft datorn smittad av CIH och full i spyware efter att flickvännen kört...
Och till Pär.. nej tjänster startar inte av sig självt.. fast en datorkopplar inte upp sig och surfar porr heller och klickar runt automatiskt... Sedan vet jag mycket väl att det funnits RPC buggar och annat otrevligt i windows som lett till att de blir automatiskt smittade... och att OE+IE är två schweizerostar utan dess like är en annan sak.
Allt jag ville ha sagt är att det aldrig är värt att tro att man sitter säkert.. inte ens om du har OpenVMS installerat... Det är altid värt att vara på sin vakt, sedan att vårat OSX står sig bra i säkerhetssammanhang det är en annan diskussion....
Jag är ledsen om jag trampade något på fötterna.. Det var inte meningen att starta ett heligt krig så jag slutar här.
Du missar min poäng, inslaget gick väl ändå ut på att du via ett enkelt mail/klick på en webbsida kan få in spambots/trojaner etc i din dator som gör att vem som helst sen kan använda din dator för sina egna syften, typ skicka tiotusentals spam som kostar massvis med pengar för företag etc etc.
Som OSX är gjort går de helt enkelt inte att få dessa på samma sätt. Så för att nån ska använda din dator på liknande sätt måste dom hitta en öppen exploit på en tjänst som är igång på din dator, fixa kåd som exploitar luckan, och sen ta kontroll över datorn.. I mitt tycke så är de betydligt färre som fixar en sån grej än att skicka mail till miljoner datorer som när mailen öppnas förvandlar datorn till en spamrobot. De finns ju inte direkt nåt script som mass-hackar en apache-exploit på fler miljoner bsd/osx datorer, vad jag vet.
Har jag fel?
När ni ändå är igång med den diskussionen som jag precis hade tänkt starta, så kan jag passa på at fråga er om lite saker. Jag är fortfarande (suckar) PC-användare, men ska snart switcha till mac. Anledningen till detta är att jag nyligen blev avstängd från min bredbandsleverantör då min dator tydligen genererade ut stora mängder spam mejl . Har hört av en macanvändande polare att han aldrig haft ett virus eller fått spyware på sin mac. Nu undrar jag hur säkert mac är. Om det är stabilt att till exempel surfa porr med mera :rolleyes: Har nämligen fått mycket skit när jag har porrsurfat :/
Tack på förhand!
När ni ändå är igång med den diskussionen som jag precis hade tänkt starta, så kan jag passa på at fråga er om lite saker. Jag är fortfarande (suckar) PC-användare, men ska snart switcha till mac. Anledningen till detta är att jag nyligen blev avstängd från min bredbandsleverantör då min dator tydligen genererade ut stora mängder spam mejl . Har hört av en macanvändande polare att han aldrig haft ett virus eller fått spyware på sin mac. Nu undrar jag hur säkert mac är. Om det är stabilt att till exempel surfa porr med mera :rolleyes: Har nämligen fått mycket skit när jag har porrsurfat :/
Tack på förhand!
Till och med Windows är mer eller mindre säkert, till och med när du surfar porr. Bara du använder en riktig webläsare. Dra ner exempelvis Firefox - http://www.getfirefox.com - istället för att använda IE som är ett enormt säkerhetshål i Windows. Sen bör du lämpligtvis använda den brandvägg som finns inbyggd och ett lämpligt antivirusprogram för alla andra säkerhetsproblem...
Fördelen med Mac OS X gentemot Windows är egentligen inte att det är säkrare - ett system är inte säkrare än administratören för det - men att det är (mycket!) säkrare med standardinställningar och "normala" användare.
Tack på förhand!
Jag är ingen porr-expert men rent allmänt tycker jag att man slipper mycket skitgrejer på internet. Man får ingen mjukvara installerad som man inte vill ha och safari och andra bra läsare för mac blockerar pop-ups. PC-dammsugaren i rummet intill gjorde jag en fin och prydlig nyinstallation på för en månad sedan och den är redan nersmutsad med märkliga fönster som dyker upp överallt. Min mac känns lite som toaletten man aldrig behöver skura i jämförelse
Detta är bara ett intryck, inga vetenskapliga fakta.
Surfning kan vara helt tokigt med Windows och Internet Explorer.
Testa gå in på den här sidan http://www.goggle.com/
(Hamnade där när jag skulle till Google med Internet Explorer på Windows XP SP2 som ju har pop-up-block)
*Ändrat*
Var tvungen att rätta till fatala missar i min parentes ovan.
Surfning kan vara helt tokigt med Windows och Internet Explorer.
Testa gå in på den här sidan http://www.goggle.com/
(Hamnade där när jag Internet Explorter på Windows XP SP2 som ju har pop-up-block)
Apropå Google, så hittade jag den här efter lite rundgång på datasajter:
Google?
Förmodligen Googles försök att vara lite Cyberspacig, ett lamt försök till att identifiera med yngre användare kanske?
Som OSX är gjort går de helt enkelt inte att få dessa på samma sätt. Så för att nån ska använda din dator på liknande sätt måste dom hitta en öppen exploit på en tjänst som är igång på din dator, fixa kåd som exploitar luckan, och sen ta kontroll över datorn.. I mitt tycke så är de betydligt färre som fixar en sån grej än att skicka mail till miljoner datorer som när mailen öppnas förvandlar datorn till en spamrobot. De finns ju inte direkt nåt script som mass-hackar en apache-exploit på fler miljoner bsd/osx datorer, vad jag vet.
Har jag fel?
Nej du missar min point
Det kan tilloch med vara enklare att göra spamrobbot av en OSX dator.. om du har fel tjänster igång..
Det är lika svårt att skriva en exploit till OE(okey kanske inte för det är kålsupare som gör klienten men teoretiskt) som det är att skriva en som med felkonfigurerad mailtjänst igång blir spamrobbot...
Jo det har i historien funnits masker riktade emot Apache, Sendmail (nu verkar det som OSX anvädner Postfix, känenr inte till säkerheten historiskt i postfix).
Det var inte längesedan någon attack emot en viss php applikation gick runt.. via google vill ja minnas..
Grejen är ju lite med spridning och kunskap inom en viss krets också.. i min blinda tro så har folk _valt_ OSX / Linux, FreeBSD eller Solaris för att de är intresserade, därför finns det en högre kunskapsnivå inom den kretsen.. Sedan att det inte är lika utbrett gör ju att en attack inte får lika stor genomslagskraft..
Men att tro att man sitter säker bara för att man kör OSX är naivt. Man måste som administratör även se om det huset.. Se till att du inte kör onödiga tjänster, har brandväggen aktiverad och säkra lösenord.. Annars sitter du ändå i skiten.
Nej du missar min point
Det kan tilloch med vara enklare att göra spamrobbot av en OSX dator.. om du har fel tjänster igång..
Jo, men tjänster startar inte av sigsjälvt hur som helst…
Det är lika svårt att skriva en exploit till OE(okey kanske inte för det är kålsupare som gör klienten men teoretiskt) som det är att skriva en som med felkonfigurerad mailtjänst igång blir spamrobbot...
Men något gresh på win kan ramla in utan att du märker något uppseendeväckande…
Jo det har i historien funnits masker riktade emot Apache, Sendmail (nu verkar det som OSX anvädner Postfix, känenr inte till säkerheten historiskt i postfix).
Det var inte längesedan någon attack emot en viss php applikation gick runt.. via google vill ja minnas..
Kolla i "historyn" på Apache och Sendmail och se att det är sällan något speciellt allvarligt. Set är inte själva smpt-tjänsten som gör att win är en riktig göselspridare, utan att det kan installera sig en utan att man vet om det...
Grejen är ju lite med spridning och kunskap inom en viss krets också.. i min blinda tro så har folk _valt_ OSX / Linux, FreeBSD eller Solaris för att de är intresserade, därför finns det en högre kunskapsnivå inom den kretsen.. Sedan att det inte är lika utbrett gör ju att en attack inte får lika stor genomslagskraft..
Fast alltjämt är det så att BSD/solaris (många i vart fall) har ett behörighetssystem som funkar och få "rootkit", medans win inte har ett funkande behörighetssystem och mängden "rootkits" är stort (och många gamla som gatan).
Men att tro att man sitter säker bara för att man kör OSX är naivt. Man måste som administratör även se om det huset.. Se till att du inte kör onödiga tjänster, har brandväggen aktiverad och säkra lösenord.. Annars sitter du ändå i skiten.
Givetvis, men sköter man det så sitter man hyfsat säkert… sköter man det i en winmiljö så har man gått från "enkelt" till "en smula besvärligt" för de som vill knäcka säkerheten…
Va less man blir..
Nyss var de ett halvlångt inslag på TV4's Nyheter om virus och spam som "genereras av din hemdator utan att du vet om det"
Inte nån gång så säger dom att detta är ett windows-specifikt problem, utan dom använder termen "din hemdator" som att de gällde alla datorer oavsett operativ... suck..
Nu är ju de inte direkt nån nyhet att dom brukar "glömma" alternativen som finns, eller vara korrekta med informationen om att alla faktiskt inte drabbas överhuvudtaget, men man blir ju ändå så störd.. var bara tvungen att skriva av mig lite
Håller helt med dig. 99% av flesta virus, trojaner, masker är plattformsspecifika. Det borde medierna uppmärksamma. Dvs. tex. nämna att det gäller endast maskiner med Windows xxXX installerat.
Problemet när man försöker rätta till säkerheten i efterhand är ju att tjänster som man vill använda sig av blir väldigt svåra att fixa. Att koppla ihop ett eget nätverk, när båda datorerna kämpar för att hålla utomstående borta, blir t ex klurigare.
Något jag har svårt att förstå är varför datorer har svårt att känna skillnad på om kommandon kommer från den egna användaren eller inte. Om den kunde det, skulle man kunna stänga av all utomstående exekvering utan godkännande. Även sådan som inte kräver root.