Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med teckensnitt

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-02-18 10:23

Jag har en ny imac G4 och kör både mac OS classic samt mac OSX. Men till saken, teckensnitten jag lägger in funkar inte. De finns med på listan i tex freehand men de ser bara ut som ett gäng pixlar. (dessutom har klockan uppe i hörnet fått ett konstigt teckensnitt när jag kör classic)

tacksam för svar
//MVH Darko

  • Oregistrerad
  • 2003-02-18 13:50

Har du koll på att de hamnat rätt? I OS X finns det minst 4 olika mappar att lägga typsnitt i.

  • Medlem
  • 2003-02-18 18:34

Hur vet man vilken de skall vara i då?

Blir det pixligt när du kör program i Classic Mode?
I så fall måste du tanka hem ATM (finns hos adobe.se eller .com) och installera i Systemmappen som Classic Mode använder. Kantutjämningen av typsnitten är inbyggd i Mac OS X, men inte i Classic.

Hej

Det finns ett dokument att ladda ned från Apples sajt som handlar om fonter och hur de är tänkta att fungera i främst OS X, men det berör även classic, har jag för mig...

Using and Managing Fonts in Mac OS X

//J

Om du inte har en typsnittshanterare som t.ex. Suitcase:

Lägg alla typsnitt i mappen Typsnitt som finns i Mac OS 9 Systemmapp (Classic). Då har alla Classic- såväl som Mac OS X-program tillgång till alla typsnitt.
Övriga mappar bara till för Mac OS X -program.

Och som Nurell skrev - glöm inte ATM för Classic-programmen.

/Peter

  • Medlem
  • 2003-02-19 22:47

och hur gör man om man vill använda alla sina gamla classictypsnitt i OSX? Är detta möjligt? Skulle göra mig väldigt glad. Jag hatar typsnittsmapparna! (Inne i en ilskeperiod just i kväll.)

1
Bevaka tråden