Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche 250GB

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Jag funderar på att köpa LaCie Hard Drive, Design by F.A. Porsche 250GB
USB 2.0.

Min miljö och mitt syfte ser ut som följer:

Jag arbetar som grafisk formgivare.
Jag arbetar i både PC och Mac miljö. Hemma sitter jag på en iMac G5 20" 250G, 1 G Ram.
På mitt företag sitter jag i PC miljö (IBM T40, 1,5 Centrino Mobile 1 G Ram). Mina syften är att

1. Flytta filer mellan datorerna på ett så smidigt sätt som möjligt.
2. Backup på iMacen hemma.

Lite frågor nu.

Ska jag göra en partition på hela 250 GB i FAT 32 för användning mellan PC—Mac, Mac—PC?
Ska jag dela upp disken i två partitioner, en FAT 32 och en HFS+. Frågan här är om jag kan flytta filer mellan FAT 32 och HFS+ lokalt på Lacie disken. OM detta fungerar vinner jag något på detta?

• Oregistrerad
  • 2005-03-11 12:27
Ursprungligen av RoggaHa:

Ska jag göra en partition på hela 250 GB i FAT 32 för användning mellan PC—Mac, Mac—PC?
Ska jag dela upp disken i två partitioner, en FAT 32 och en HFS+. Frågan här är om jag kan flytta filer mellan FAT 32 och HFS+ lokalt på Lacie disken. OM detta fungerar vinner jag något på detta?

Hm, bra fråga. Om du arbetar med grafisk formgivning förutsätter jag att du stundtals har med rätt stora filer att göra. I detta fall tror jag att du så långt det går bör undvika en FAT32-partition. Om jag förstod rätt sitter du på en bärbar dator vid din arbetsplats. Var har du behov av att ha disken?

Om den gått kan stå hemma hela tiden föreslår jag att du har den kopplad till din iMac (och då med HFS+), och helt sonika delar ut den till din PC via Samba och hemmanätverket. Låter det som ett förslag som kan passa dina syften?

Mvh
FrrH

Självklart ska jag ha den hemma och kopplad till iMacen. Jag använder VPN för att komma in på jobbets nätverk. Frågan är om jag kan dela upp disken i två partitioner en FAT 32 och en HFS+ och att det går att flytta filer där i mellan på ett smidigt sätt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 14:21
Ursprungligen av RoggaHa:

Självklart ska jag ha den hemma och kopplad till iMacen. Jag använder VPN för att komma in på jobbets nätverk. Frågan är om jag kan dela upp disken i två partitioner en FAT 32 och en HFS+ och att det går att flytta filer där i mellan på ett smidigt sätt.

Men varför vill du ha en FAT32-partition över huvud taget? Om disken ändå bara skall stå hemma och kopplad till iMac:en ser jag inga som helst anledningar till en sådan partitionering.

mvh
FrrH

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 16:30

FAT32 klarar inte filer större än 4GB

Firewire är mycket snabbare än USB2 på mac.

Det finns mjukvara till Win så att det kan läsa (& skriva?) HFS+

• Medlem
  • 2005-03-12 20:26

Jag avråder från alla köp av Porschedisken. Jag har en 250 Gb FW som jag håller på att reklamera. Det finns en massa exempel på att Porscharna är dåliga. De verkar ha satsat allt krup på skalet - för snygg är den - men innanmätet verkar vara skit. Jag har en d2 också som jag är mycket nöjd med.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-12 21:58
Ursprungligen av Baron:

Jag avråder från alla köp av Porschedisken. Jag har en 250 Gb FW som jag håller på att reklamera. Det finns en massa exempel på att Porscharna är dåliga. De verkar ha satsat allt krup på skalet - för snygg är den - men innanmätet verkar vara skit. Jag har en d2 också som jag är mycket nöjd med.

Jag är av en annan uppfattning. Har en d2 160GB & Farsan har en 160 GB Porsche.
Båda funkar perfekt, men min d2 låter för jäkligt medans farsans är knäpptyst.

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 22:40
Ursprungligen av hugg:

Min Porsche (250GB USB2) låter mer än nödvändigt, funkar dock bra i övrigt. Har hört om att någon som hade FWs disk slutat fungera bara sådär, verkar lite läskigt. Man kanske kan sammanfatta det hela med att det är lite si och så med LaCies hårddiskprodukter..

• Medlem
  • 2005-03-12 23:06
Ursprungligen av hugg:

Jag säger inte att alla Porschar är kassa. Men jag tror att det är förhållandevis många. Och det är en uppfattning jag har fått förstärkt här på 99mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 01:29

Ta ne LaCie d2 Extreme med både Firewire 800- och USB 2-portar. Då har du valfrihet.

• Medlem
  • 2005-03-13 10:26
Ursprungligen av Mondo:

Ta ne LaCie d2 Extreme med både Firewire 800- och USB 2-portar. Då har du valfrihet.

Kunde inte ha sagt det bättrer själv. Jag har en sådan redan och ska skaffa en till i stället för porschen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-13 13:18

Jag har två LaCie d2 Extreme och två FireSmart Alu 800 från Macoteket. Alla fyra funkar precis lika bra och har både två Firewire 800- och en USB 2-port. Allt kablage följer med, inklusive kablar med Fw 400 i ena änden och Fw 800 i den andra. Själv ska jag köpa ytterligare en FireSmart Alu 800.

1
Bevaka tråden