Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bara svartvit bild på TVn...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Danderyd
  • 2005-03-11 22:54

Har precis (idag) fått hem min hett efterlängtade PowerBook. Med den beställde jag en mini-DVI to VIDEO adapter. I skrivande stund har jag för första gången kopplat in den och försökt ställa in den.

Mitt problem är att bilden är svartvit - trots att jag ställt in att den ska visas med PAL. Nu har jag en gammal TV så jag har en konverterare mellan S-videosladden och scart-kontakten i TVn.

Vet någon vad jag kan ha gjort fel? Eller har någon en lösning på mitt problem.

Jag försökte även tidigare idag koppla in min gamla CRT-skärm (D-sub) men fick bara en flimrande bild. Jag vet att det inte är något fel på skärmen eftersom den fungerar bra tillsammans med min PC. Kan det vara ett fel på adaptern (mini-DVI to VGA)?

Tacksam för svar /undrande Switcher...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-12 08:24

Eftersom TV:n är gammal klarar den säkert inte S-VIDEO och då blir bilden svartvit. Jag vet inte om det hjälper att använda den medföljande S-VIDEO -> RCA sladden eller om du måste testa med en annan TV.

• Oregistrerad
  • 2005-03-12 08:26

s-video -> rca konverteraren borde hjälpa, har för mig att den fungerade till min gamla tv.

• Oregistrerad
  • 2005-03-15 00:15
Ursprungligen av Krypto:

Har precis (idag) fått hem min hett efterlängtade PowerBook. Med den beställde jag en mini-DVI to VIDEO adapter. I skrivande stund har jag för första gången kopplat in den och försökt ställa in den.

Mitt problem är att bilden är svartvit - trots att jag ställt in att den ska visas med PAL. Nu har jag en gammal TV så jag har en konverterare mellan S-videosladden och scart-kontakten i TVn.

Vet någon vad jag kan ha gjort fel? Eller har någon en lösning på mitt problem.

Jag försökte även tidigare idag koppla in min gamla CRT-skärm (D-sub) men fick bara en flimrande bild. Jag vet att det inte är något fel på skärmen eftersom den fungerar bra tillsammans med min PC. Kan det vara ett fel på adaptern (mini-DVI to VGA)?

Tacksam för svar /undrande Switcher...

Min powerbook klarade inte av PAL; dom nyare kanske är bättre (Jag har en Titanium). Test annat NTSC om din TV klarar av det. Annars kan du kanske behöva ställa in PAL både på TV'n och din powerbook (TV-apparater brukar stå på Auto normalt sett).

Annars kanske din TV inte klarar S-Video, vilket den säkert inte klarar om du inte har en separat S-video ingång. Låter klokt om du har en konverter emellan. Då kan det bli så att du får svartvit signal. Jag vet inte om powerbook i överhuvudtaget stödjer Video (Komposit), om så är fallet måste du köpa en nyare TV

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-15 08:59

Om du har en gammel TV, så er det der problemet ligger. Det er nemmelig ikke alle TV apparater som har S-video inn på scart pluggen (det inngår ikke i scart standarden), og om du da kobler inn en S-video signal på scarten, så blir bilden svart/hvit, da den bara får signal på en av fargekanalene (har for meg at det er den grønne signalen). Om du har en S-video -> RCA/Composit-video så får du farger på din TV.

Lykke til.

studiox: Hva mener du med at din PowerBook ikke klarer PAL? Den skal jo klare både PAL og NTSC uten problem. Har du stilt om den til PAL? Den står som NTSC som default når du får maskinen. Tom min iBook 466 mhz dasslokk klarer å vise både PAL og NTSC.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-03-15 11:24

hejsan! har det löst sig?

annars hade ag samma problem, men efter att ha ändrat "uppdateringshastighet" så fixade det sig.

Siutter i vid min PB nu men har för mig att du kan ändra mellan 50 och 60ghz prova om det löser sig

1
Bevaka tråden