- Borttaget
- Oregistrerad ●
Personligen tror jag att det går bra, hoppas det iaf.
Ännu mer intressant hade det varit att veta VEM som köper dem. Switchers eller Macfolk med ett inbillat behov
/Y
Tror andelen switchers är låg tyvärr eftersom Apple verkar vara för fina för att göra reklam för maskinen så vanligt folk får veta att den finns. Kanske blir en Cube II av det hela.
Tror andelen switchers är låg tyvärr eftersom Apple verkar vara för fina för att göra reklam för maskinen så vanligt folk får veta att den finns. Kanske blir en Cube II av det hela.
Cube II blir det nog inte av den, Mac mini har diskuterats en hel del i PC forum och intresset (nyfikenheten) verkar vara hyfsat stort bland PC nissarna (iaf enligt min subjektiva bedömning... ).
Cube II blir det nog inte av den, Mac mini har diskuterats en hel del i PC forum och intresset (nyfikenheten) verkar vara hyfsat stort bland PC nissarna (iaf enligt min subjektiva bedömning... ).
Satt senast igår med min granne som ska köpa ny dator. Han satt med en Dell-katalog och jag kastade fram Macotekets nyaste och han blev eld och lågor över Mac minin. Hade aldrig hört talas om eller sett den innan. Ingen annan inte-så-datorkunnig person jag vet har det heller. De som håller till på forum är ju rätt inne på datorer. Svensson gör inte det och jag tror inte många Svensson känner till minin. Detta diskuterades här på 99Mac tidigare och jag tror precis som jag skrev då att bioreklam, tv-reklam och andra kanaler som når ut till de breda massorna är vägen att gå för Apple. Vill man sälja till en viss typ av människor måste man prata deras språk också, i deras kanaler. Kolla på Dell, de gör TV-reklam. Ocoolt möjligen men det säljer. Som fasen.
Det här är ju egentligen inget att snacka om. Folk får försvara Apple bäst de vill här men en bra grej med reklam är att den är väldigt lätt att mäta. Det är bara att se hur mycket som säljs, och till vilka. Skitlätt. Visst, jag har inte världens empiriska underlag för mina påståenden, men har folket på gatan inte hört talas om eller sett Minin, så har de inte det. Då har den eventuella reklamen Apple gjort (om de gjort nån) misslyckats. Så är det bara.
Jag har personligen oerhört svårt att se varför man valt att inte göra nån reklam. Det kostar multum att utveckla en grej som minin och den verkar onekligen vara en lyckad produkt så varför man vägrar göra reklam för sin produkt är bortom mig. Datorer är inte som obskyr rockmusik - folk letar inte upp dem själv (inte pc-folket som de försöker sälja till iaf). Att sälja datorer till dem tror jag är som att sälja Melodifestivalhits för Kidz - det är pusha, pusha, pusha som gäller.
Jag köpte nyligen en mini och blev en switcher. Flera av mina polare (alla kör PC) har sagt saker som "jag får nog ändra inställningen till mac" och "jag vill också ha en"... så nog finns det hopp alltid
/Olle
Sånt har jag också varit med om, men tyvärr räcker inte word of mouth för att sälja stora volymer till "pöbeln".
EDIT: BTW...rubriken är särskriven.
Apple är tyvärr sämst på att marknadsföra sig, iallafall utanför USA. Kollar man tex Dell som plöjer ut sina kataloger och annonser överallt,, i alla tidningar, som DR och sedan de plågsamma dubbelt minne rullarna på TV, om Apple skulle göra 5% av Dells kampanjer så skulle Apple sälja mångdubbelt..
Syns man inte finns man inte...
Apple är tyvärr sämst på att marknadsföra sig, iallafall utanför USA. Kollar man tex Dell som plöjer ut sina kataloger och annonser överallt,, i alla tidningar, som DR och sedan de plågsamma dubbelt minne rullarna på TV, om Apple skulle göra 5% av Dells kampanjer så skulle Apple sälja mångdubbelt..
Det verkar onekligen så. Kanske är annorlunda i USA, jag vet inte. Men de verkar ju inte vilja sälja sina produkter i alla fall.
Jo fast Mac minin har ju ändå synts en hel del i alla möjliga sammanhang. Och med tanke på att Apple har konstanta leveransproblem så är det kanske lika bra att de inte pushat mer för den. Dessutom så är första mini en testa vattnet produkt. Nästa uppdatering av minin lär Apple doppa hela foten...
Jo fast Mac minin har ju ändå synts en hel del i alla möjliga sammanhang. Och med tanke på att Apple har konstanta leveransproblem så är det kanske lika bra att de inte pushat mer för den. Dessutom så är första mini en testa vattnet produkt. Nästa uppdatering av minin lär Apple doppa hela foten...
Jo, men hallå... om de har leveransproblem får de väl byta eller förhandla till sig fler leverantörer. Inget företag kan väl skylla på att de inte vill marknadsföra sig för att de skulle få sälja för mycket då? Det begreppet finns ju liksom inte.
Jo, men hallå... om de har leveransproblem får de väl byta eller förhandla till sig fler leverantörer. Inget företag kan väl skylla på att de inte vill marknadsföra sig för att de skulle få sälja för mycket då? Det begreppet finns ju liksom inte.
Vad gäller iPod mini så kunde ju inte Apple leverera för att det inte fanns fler leverantörer som kunde erbjuda 4GB hårddiskar Apple köpte ju nästan alla som tillverkades.
Vad gäller Mac mini så hänger det ju även på priset visst kan de säkert hitta någon till leverantör men frågan är vad det skulle kosta? Marginalerna är ju inte direkt gigantiska på Mac mini och jag tror inte Apple vill gå back för att sälja fler..
Vad gäller iPod mini så kunde ju inte Apple leverera för att det inte fanns fler leverantörer som kunde erbjuda 4GB hårddiskar Apple köpte ju nästan alla som tillverkades.
Vad gäller Mac mini så hänger det ju även på priset visst kan de säkert hitta någon till leverantör men frågan är vad det skulle kosta? Marginalerna är ju inte direkt gigantiska på Mac mini och jag tror inte Apple vill gå back för att sälja fler..
Mac Mini är ju så vitt jag förstår en produkt tänkt att locka PC-användare, så då måste ju Apple rimligtvis också ha planerat för det hela vägen - från fabrik till vardagsrum.
Jovisst, hur kommer det sig?
Mysko.
Det har alltid varit så i Sverige. Om Apple hade haft en vettig
marknadsföring, så hade datoranvändarna mått mycket bättre idag.
Minns det som igår när Apple Sveriges teknikavdelning gick ut med
"Think different"-kampanjen. Det var usel uppbackning för den som
på den tiden var distributör. Vad kampanjen sa var just det där:
"Vi som vill vara lite märkvärdiga, vi lyxar till det med en gullig Mac".
Att Apple var usla på marknadsföring på 90-talet berättigar dock inte
att de helt och hållet lägger ner marknadsföringen.
Huvudansvaret för att Apple har så liten andel i Sverige är i alla
fall datortidningarnas. När såg man senast en initierad artikel om
de bästa CAD-programmen i en Mactidning?
(Mer hade sursvenne inte att tillägga idag)
Jag gör i alla fall mitt bästa för att propagera för minin, tjatar på PC:nissarna om hur bra minin är, när jag får min ska jag stoppa den i fickan och dema på jobbet, var så säker, förresten så drogs pengar igår från mitt konto för minin, så nu kanske det är på g. med en leverans
Gör det, det lär bli succé. Det har t.o.m. hänt mig att tjejer kommit fram på caféer o. dyl. och berömt min iBook (tyvärr inte mig). Gamla Cuber brukar också höja ett och annat ögonbryn trots åldern.
Dock är väl just Cuben lite opraktisk att släpa med sig till fiket och ställa upp...
Allt beror på storleken på dina fickor.
Är det där en iPod i din ficka eller ska du bara köpa en ny Mac?
Apple körde rätt mycket TV-reklam i England upptäckte jag - främst för iPod.
Jag kan inte se framför mig att Apple kommer marknadsföra sina produkter nämnvärt här i Sverige. Förmodligen bedöms den svenska marknaden vara för liten för att marknadsföra på, eller så är svenska Apple ofattbart dåliga på att prioritera sina resurser.
Men som sägs i den här tråden, det krävs massiv marknadsföring för att nå ut till vanligt folk och det är tragiskt att Apple inte kan inse det här i sverige.
Jag ser framför mig att en eventuell lansering av iTunes Music Store i sverige kommer att backas upp av lika obefintlig marknadsföring. Folk kommer fortsätta köpa sin musik från de patetiskt dåliga webbbaserade musikbutiker som finns idag, och Apple kommer inte lyfta ett finger för att ändra på det.
Kolla bra på iPoden, den är en marginalprodukt i Sverige, men en ikon i USA och övriga världen. Det räcker inte för att vanligt folk i sverige ska köpa den, det krävs massiva reklamkampanjer i stil med det Dell gör. Så länge inte Apple inser detta kommer vi fortsätta vara mindre än 5% macanvändare, men det kanske är lika bra det