Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G3 Blå/Vit med mac OS X Funkar det?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2002-07-16 01:28

Kommer det att funka bra med OS X på min G3 Blå-Vit 300Mhz, Jag har 128ram!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-16 03:14

Tjaa, jag klarade av det innan jag uppgraderade min, men som tidigare sagt, juh mer minne desto bättre...

Jag skulle satsa på någon Linux-variant om du inte måste använda Mac-program.

Det fungerar med OS X på din G3:a. Köp mer minne bara, 256mb extra är bra, 512mb bättre.

Håller med Mattias, köp minst 256MB minne till så kommer det funka fint.

Nja ... jag har kört Mac OS X 10.1.5 på min BW/350 med 1 GB minne och ett ATI Radeon 7000 Mac Edition. Det var inte så kul. Segheten tog död på det roliga om man så säger. Fast ryktet säger att de senaste versionerna av Jaguar innebär en stor hastighetsökning på äldre maskiner, så man ska nog inte räkna ut dem än ...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-16 17:35

Tja, jag sitter och kör just nu OS X på min B/W G3 350 MHz med 768 MB internminne...och det flyter på bra. Jobbar mestadels i Photoshop och Dreamweaver och jag har inte upplevt några större problem. Burken är
uppgraderad med nytt HD-kort, tre HD skivor och ATI Rage XClaim grafik/TV kort...samt då 768 MB internminne. Visst går burkarna på jobbet (G4´or - 500 MHz´are hela bunten) lite snabbare, men så vansinnigt stor skillnad är det inte. Först när man sätter sig vid QS G4 Dual 1 GHz så är det stor skillnad!

Glöm inte att du kan speeda upp OS X genom att plocka bort skuggeffekter och annat onödigt...!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
Nja ... jag har kört Mac OS X 10.1.5 på min BW/350 med 1 GB minne och ett ATI Radeon 7000 Mac Edition. Det var inte så kul. Segheten tog död på det roliga om man så säger. Fast ryktet säger att de senaste versionerna av Jaguar innebär en stor hastighetsökning på äldre maskiner, så man ska nog inte räkna ut dem än ...

Vi har en G3/400 med 256MB minne som kör Mac OS X Server, funkar skitfint.

Jo funkar gör det väl. Nästan acceptabelt dessutom. Men jag använder den maskinen för grafsik produktion och kör InDesign, Photoshop, Illustrator och liknande och då var X inte roligt om man jämför med 9:an. Om varje moment tar några tiondels sekund längre än onödigt när man förösker tjäna pengar på det man gör så går det bort.

Nu kör jag Mac OS X 10.1.5 på en toalettsits-iBook/466 med 128 MB RAM. Kör Entourage, Internet Explorer, Proteus och liknande. Funkar meget bra.

Kör själv på en dual 1Ghz med 512MB ram, knappt körbart i MacOS X - allting känns segare, och dessutom är det buggigt.. men har man en gång bytt vill man inte gärna ge sej på å byta tebax igen

mitt tips: köp en dual 800/1GHz, finns beggad för ca 16 000kr och uppåt, annars kommer det inte vara så roligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-07-16 22:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ohlala:
Kör själv på en dual 1Ghz med 512MB ram, knappt körbart i MacOS X - allting känns segare, och dessutom är det buggigt.. men har man en gång bytt vill man inte gärna ge sej på å byta tebax igen

har du en Dual 1ghz och tycker OS X är segt måste du ha något fel i din installation.

[ 16 Juli 2002, 22:50: Meddelandet ändrat av: JohanK ]

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-17 00:11

ohlala, klart du inte ska byta tebax din stackare, det blir nog lite fart i din snigel också snart. Kanske redan imorron om jaguar släpps

• Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-07-17 00:15

Ditt problem är nog att du bara har 512 meg, pressa in mågra tusen till så ska de´ nog gå undan

Jag kör X utan några problem på en B/W G3 350 med 256MB RAM, så sålänge du har minne går det säkert bra.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-17 00:27

Krav:
Mycket minne
Mycket snabb hårddisk (swap file!)
Senaste grafikkort

Tyvärr är det inte CPU MHz som gör största jobbet som många tror.
Stirra inte på MHz ! ! ! som leveratören vill säga.

Dessutom kommer Jagur göra det bättre för alla äldre datorer.
Men jag rekomenderar grundkraven enl. längst ovan texter

1
Bevaka tråden