Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man se när datorn byggdes?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har jag fel om jag tror att det finns nåt sätt att visa vilket datum datorn byggdes?

Ursprungligen av HankPank:

Har jag fel om jag tror att det finns nåt sätt att visa vilket datum datorn byggdes?

Man kan på något sätt se vilken vecka datorn byggdes. Efter frukost när jag är lite mer pigg kan jag även tillägga namnet på programmet.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-14 09:27

På de maskiner jag suttit med och sitter med står den informationen att finna på undersidan av burkarna; lite text som låter typ ungefär liksom såhär: "Powerbook 400 MHz/i MB Cache (...) @ 2000 Apple Computer, Inc (...)" etc, etc. Kan det vara så enkelt?

Den funkar bra den också. Då min hjärna inte har börjat fungera riktigt än så rekomenderas denna tillsvidare.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-14 10:24

Gå in i Open Firmware så ska det stå där.
ALT + APPLE + O + F vid efter bootljudet.

Serienumret avslöjar det, sånär som på veckan. Mitt böjar på CK314, vilket betyder att den är byggd i Cork (CK), år (200)3, vecka 14 (typ april).

Stort tack alla.
Vi tar en liknande fråga till:
I gamla Techtool kunde man se hur många timmar datorn körts. Finns det något litet verktyg för det kanske?

testa skriv uptime i terminalen

Ursprungligen av Magnolia:

Det var väl inte riktigt det som efterfrågades?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-14 22:03

Uptime..

Vad menas med uptime i terminalen?

Ursprungligen av kekke:

Vad menas med uptime i terminalen?

Kommandot 'uptime' i terminalen visar tiden sedan senaste omstart.

Ursprungligen av Magnolia:

Vad jag förstår, så efterfrågades hur många timmar datorn körts totalt, inte sedan senaste omstart, som 'uptime' visar.

• Medlem
  • 2005-03-14 23:36
Ursprungligen av HankPank:

Stort tack alla.
Vi tar en liknande fråga till:
I gamla Techtool kunde man se hur många timmar datorn körts. Finns det något litet verktyg för det kanske?

Jag köpte en gammal 7100 för en del år sen för 50:- och det visade sig mha TechTool att den hade gått 14.000 timmar!! Imponerande tycker jag. Apropå TechTool alltså... Vad man kan använda sig av nu har jag ingen aning om.

1
Bevaka tråden