Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Styra Macen hemma från jobbet?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 18:52

Hej!

Sitter på jobbet som har en pc med Windows NT. Vissa datorer får vi inte installera några program på. Jag skulle vilja styra macen från jobbet. Alltså starta olika program, tex Pagespinner, word etc och skriva i dem. Finns det en lösning ifall man bara har tillgång till tex internet explorer och inte får installera någon programvara på pcn?

Mvh
Jonas

Ursprungligen av Panaga:

Hej!

Sitter på jobbet som har en pc med Windows NT. Vissa datorer får vi inte installera några program på. Jag skulle vilja styra macen från jobbet. Alltså starta olika program, tex Pagespinner, word etc och skriva i dem. Finns det en lösning ifall man bara har tillgång till tex internet explorer och inte får installera någon programvara på pcn?

Mvh
Jonas

Det kan nog tänkas vara möjligt att rigga en VNC-server (något förenklat ett program för att ge dig en "remote desktop") eller dylikt på din Mac-burk hemma, som du sedan ansluter till via en java-applet på en hemsida som du också servar ifrån hemdatorn. Det vill säga om du får köra sådana appletar på jobbets burkar, det beror på administratörens paranoianivå. Hur du i praktiken implementerar en sådan lösning går säkert att räkna ut med en del googlande. Skulle hjälpt dig med lite länkar om det inte vore för att klockan är 0200 och ögonlocken börjar falla ihop. Om det är något otydligt vad jag menar så kan jag försöka beskriva det bättre imorgon. Lycka till!

/Karl

Hej Jonas, för att kunna fjärrstyra macen slår du bara igång Apple Remote Desktop som finns under Systeminställningar->Fildelning. Uppgradera gärna den klienten till 2.1, finns att ladda ned hos Apple eller versiontracker.

För att styra från PC:n måste du sen ha ett VNC-program installerat. Har du tur finns det ett sånt i NT redan, annars får du nog fråga snällt om lov att trots allt installera ett. Om det absolut inte går att installera får du hitta en VNC-klient som funkar över Java WebStart (såna finns) så att du kan starta programmet via nätet och slippa installation.

Intressant benämingsoreda: i VNC-världen installerar man en VNC-server på datorn som ska styras, och en VNC-klient på den dator som ska styra. För Apple Remote Desktop gäller att klienten är den som styrs, och att "Admin" styr.

1
Bevaka tråden