Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var framkallar jag bra & billigt ?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-15 08:48

Plötsligt sitter jag med några Gb bilder på datorn. En del av dessa vill jag naturligtvis skriva ut och sätta i album. Jag måste bara välja rätt ställe för mina bilder. Eftersom jag inte orkar skicka testbilder till olika lab så sätter jag min tilltro till er på 99mac.

Kollade lite på en god väns bilder. Han hade kollat in lite olika labb, med resultatet att vissa bilder var uppskärpta, andra var beskurna och någon var riktigt suddig. Med detta i åtanke så förstod jag snabbt att det här kanske var lite krångligare än vad jag tänkt mig.

Han nämnde Extrafilm, Kodak..och någon mer. Fotolabo har ett par vänner till mig provat, och blev riktigt besvikna.

Eftersom jag har "en del" *ler* bilder att framkalla, så vill jag naturligtvis kunna få ett bra pris även om jag bara framkallar 1 kopia av varje bild. Jag är inte så pigg att pilla med färgprofiler osv, så det slipper jag helst.

Vad är ett bra och billigt alternativ, och vilka erfarenheter har ni av de labb ni nämner?
Jag bor i Göteborg.

/Fredrik

jag använder foto.com

Det är billigt och enkelt blir int eperfekt men det duger för familjealbumet.
Jag betalar 9 eurocent per bild. Ca 3 euro frakt

PP

  • Medlem
  • 2005-03-15 19:43

Proprint.se

Proprint i Umeå är duktiga. De har fått flera utmärkelser de senaste åren som det bästa internet fotolabbet i Sverige. Fotograferna i Umeå framkallar sina bilder där, liksom jag.

Om man har mycket bilder kan man nog ringa dem och be att få en ftp access så att det ska gå snabbare att lägga dit sina bilder. Så gör jag.

mvh Anja

www.proprint.se

Jag var tvungen att testa den inbyggda "Köp bilder"-funktionen i iPhoto så jag beställde en bunt bilder i förra veckan. Ska bli intressant att se kvalitén på det när de kommer fram.
Jag återkommer när Apple (eller vem det nu är som trycker) levererat.

Men på Foto.com s hemsida funkar ju inte Sverige.
Coming soon står det bara?

Hur lyckades du få framkallning där?

sorry,
Jag bor inte i Sverige.

Det funkar i Nederländerna och några andra länder. Dumt att jag inte kollade om det fungerade i Sverige.

är nöjd med korthuset.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 14:13

Vi har använt oss av extrafilm och fuifilm (kan inte urlerna) med gott resultat (men vi är ju bara glada amatörer)...

  • Medlem
  • Flen
  • 2005-03-28 12:57

Scandinavian photolab (fuji) är också ok. Går att prata med. Har referensbild.
http://www.scandinavianphotolab.se/

Gör bilder ända upp till 70x100.

ProPrint som Anja nämde har för mig fungerat bra i de allra flesta fall. Snabbt, snyggt och bra pris. (Bor man dessutom i Umeå är det ju smidigt att slippa frakten och hämta bilderna i butik om man vill (ofta bara några timmar efter man laddat upp dom) - men även med frakt är det överkomliga priser.)

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2005-03-30 23:26

Jag har testat iPhoto/Kodak samt On-Off (samma lab som SIBA tror jag).

Ingen av labben tycker jag håller någon vidare kvalitet. Svårt att jämföra skärm med kort (kalibreringar etc), men iPhoto/Kodag var något sämre än On-Off.

Iphoto/Kodak: Bilderna är oerhört mörka och saknar detaljer i de mörka partierna, trots att det finns massor av dem på den digitala bilden. En jämförbar bild får man om man drar ner ljusheten till minimum i iPhoto. Kontrasten är också alldeles för hög och bilderna får ett mycket sämre dynamiskt omfång än hos den digitala bilden. Färgåtergivningen är katastrofal. Allmänt mättade, men gult blir orange.

On-Off: Fortfarande en för hög kontrast, men bilderna är alls lika mörka generellt. Färgåtergivningen är mättad men mer neutral än Kodak. Rött blir rött, och gult blir gult.

Suck...ska det vara så här? Nog vet jag att det finns begränsningar i kameran, men här misstänker jag att begränsningen inte ligger hos kameran. Jag vet att saker ska kalibreras men så här stora skillnader tror jag inte beror på kalibreringen.

Har inte beställt själv, me har flera vänner som använt sig utav www.proprint.se (som redan nämts) och varit nöjda.

Testa phonehouse.se vi tar bara 1.5:- per bild. Jag har inte testat att framkalla bilder där själv, men det är Kodak som gör det åt oss så det borde väl vara ok? Visst är det ett ganska bra pris? (har inte så bra koll på priser)

/Stefan

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-04-06 09:50

Jag kör www.colormailer.com . Har mkt bra uppladdningsprogramvara (man kan importera album direkt från iPhoto, välja färgoptimering/beskärning etc). Dessutom är kundservice väldigt bra och seriösa. Kvaliten är bra. Priset är väl inte det lägsta, men för vad man får är det prisvärt.

1
Bevaka tråden