Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra digitalkamera för 3000 spänn?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-15 20:13

Efterlyser en bra, smidig, lätthanterlig kamera som ligger på ett pris runt 3000 spänn. Den ska vara liten och lätt att ha med sig, men ändå ha så god kvalitet som möjligt.
Om den använder compact flash är det ett plus eftersom jag då kan använda minnen jag redan har, men det är inget tvång då de andra önskemålen väger mer...

• Medlem
  • Luleå
  • 2005-03-15 21:10

måste nog tipsa om en konica minolta, har haft två st och de är mycket prisvärda och håller hög kvalitet.. nu lär säkert alla proffsen här inne klaga men men för oss vanliga dödliga duger de bra:-P har en g400 (4mpx) men nu är det g530 (5mpx) som gäller finns ex. här

• Medlem
  • 2005-03-15 21:35

Har funderat på Ixus 40... Den verkar vara uppskattad...

• Oregistrerad
  • 2005-03-16 11:19

Funderar på en Canon A95 (5MP) med vanliga AA batterier och utvikbar display... hyfsad smidig

ligger kring 3000,- klart prisvärd.

Jag har en Konica-Minolta G600 som jag är väldigt nöjd med. Den är byggd i metall och har 6 Megapixel. Dessutom klarar den att ha två minneskort instoppade. Ett vanligt SD och dessutom ett Memory Stick av den typ som sitter i Sony Ericsson P900 mm.

/TM

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 09:20

Ixus 40 är väldigt bra. Börjar bli väldigt billig oxå.

Ixus 40 skulle vara mitt val..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-24 09:33

Som ta med kamera har jag en Ixus40 - den funkar bra i "alla" lägen - bra upplösning - enkel programvara - bra bilder - bra batteritid klarar en vecka eller ca 400 biler.

ett extra minneskort på 512 är att rekomendera dock typ 500 pix - eller om du köper ett snabbare kort kostar det ca 900 spänn till

det är bara att köpa

/Tangen

• Oregistrerad
  • 2005-03-24 09:53

japp, skaffa ett ultra-kort, då blir kameran väldigt snabb.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-03-24 12:32

Med Ultra kortet så är Ixus 40 riktigt snabb, kan ta 2,4 bilder/sekunden tills minnes kortet är fullt.
Det enda som jag kan klaga på är blixten på nära håll är den för stark och på avsånd för svag, men det problemet verkar alla kompakt kameror ha.
Har sett en bild på en extern blixt från canon som verkar lösa det problemet.

Ricoh R1-serien är inte tokig i det här sammanhanget. Igår fick jag testa en R1v. Allt är inte frid och fröjd, men det handlar om vad man prioriterar.

+ Känns hur solid som helst. Ixus-kvalitet. Stativgänga i metall. Linsskydd i metall som försvinner med ett SMACK när man slår på.
+ Längst zoom av alla i storleksklassen, nästan 5x.
+ Vidvinkel.
+ Går på R6 (NiMH) såväl som LiIon - och länge dessutom.
+ Makrot är rena mikroskopet! 1 cm, och bra blir det.
+ Aktiv autofokus, funkar när andra lägger av helt och dessutom snabbt.
+ Känns genomgående snabb.
+ Ganska billig för var man får. Prisvärd skall man väl säga.
+ Förhållandevis bra grepp för att vara så liten.

- Ljusstyrkan är i mesigaste laget. Varning för lång exponeringstid inomhus.
- Blixten laddar lite långsamt.
- Blixten är dessutom, som på de flesta små, för liten för att räcka någonstans.
- Mitt i all kvalitet finns en mesig batterilucka som inte känns så stark.
- 5 Mp på liten sensor, det blir lätt brusigt.

Bildkvaliteten har jag inte kunnat titta riktigt noga på, men föregående modell, R1, fick beröm för att den var ett märkbart steg upp från tidigare Ricoh, främst med mindre kromatisk aberration (lila kanter) men också bättre färgbalans och bra skärpa.

Kanske en NIKON COOLPIX 4600... 1750:- på http:// www . hegethorns . se/

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 19:30

Ixus 40 är överskattad, go for Sony CyberShot DSC-P200 så kommer du bli mer nöjd. (:
Den är bättre på i princip allting.

• Oregistrerad
  • 2005-03-25 20:12

Glöm inte att kolla priserna på

http://www.prisjakt.nu/

• Medlem
  • 2005-03-29 11:38

Jag köpte en Ixus 30 efter tips på amerikanska forum att upp till 8x10 så är den oftast bättre (särskilt pris/prestanda) än 40:an m.a.p brus etc. Har nu knäppt runt 200 bilder och är mycket nöjd, har sen tidigare erfarenheter från Sony DSC-P31 / Olympus my 400, Minolta Z3. Kameran upplevs som blixtsnabb (kör med vanligt SD kort än så länge), fokuserar bra och har bra inställningsmöjligheter. Min jakt på en carry-everywhere kamera är över.

Expert sålde den till det facila priset 1995:-

1
Bevaka tråden