Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan man aktivera terminal-historik i OSX?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-16 00:34

Hej,

FInns det något sätt att aktivera history per inloggad i Mac Os X ? Jag saknar history (pil upp / ner) precis som man har på dom flesta skal i unix. Eller ska jag köra bash typ?

Tips ?

Vilken version av OS X kör du?

Vilket shell kör du nu?

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-16 22:11
Ursprungligen av Mats Björnström:

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Nej, det var ingen bra rubrik då studiox pratar om history-funktionen i (godtycklig) kommandotolk (=shell). Historik i OS X är Resent Items under äpple-menyn. Så det blir varken hackat eller malet med en sådan rubrik. Bättre hade varit "(Hur) kan man aktivera history i kommandotolken?".

Senast redigerat 2005-03-16 22:24

Jag förstår inte riktigt vad du menar...
Men kommandot 'history' visar hmm de senaste XX kommandona.
Jag tror den sparas mellan gångerna du loggar in och ut. Har inte testat så jag är inte säker på det.

Ta en titt på 'man history'.

Allt i bash så klart... det inbyggda shell:et i OS X 10.3.

• Medlem
  • 2005-03-16 13:01

History med "pil upp/ner" funkar bra för mig. Då listar man sekventiellt ett kommando åt gången i prompten. Var det det du menade?
Om du vill lista alla kommandon samtidigt då skriver du bara "history | more" i prompten ("| more" om de är många och du vill lista de i tur och ordning).
Vad det svar på din fråga?

• Oregistrerad
  • 2005-03-16 16:56
Ursprungligen av 3OPAH:

History med "pil upp/ner" funkar bra för mig. Då listar man sekventiellt ett kommando åt gången i prompten. Var det det du menade?
Om du vill lista alla kommandon samtidigt då skriver du bara "history | more" i prompten ("| more" om de är många och du vill lista de i tur och ordning).
Vad det svar på din fråga?

Det fungerar bra för mig också, men inget sparar när jag loggar ut/stänger terminalfönstret. Och ingen .historyfil sparas heller i min katalog.

Jag vill kunna öppna ett nytt terminalfönster och fortfarande ha mina, per session senaste kommandon.

Har 10.3.8

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-16 22:23
Ursprungligen av studiox:

Det fungerar bra för mig också, men inget sparar när jag loggar ut/stänger terminalfönstret. Och ingen .historyfil sparas heller i min katalog.

Mnja, det beror på vilken kommandotolk som du kör. bash, csh, tcsh etc har alla sina olika (standard) namn. bash har tex .bash_history om jag minns rätt.

Jag vill kunna öppna ett nytt terminalfönster och fortfarande ha mina, per session senaste kommandon.

Du har alltid en historylista för varje session (=kommandotolk i det här fallet). Observera att .bash_history (i bash-fallet) bara uppdateras när du loggar ur. Det betyder att du inte får en uppdaterad historylista för varje gång som du startar en ny session (=kommandotolk i det här fallet).
Du ska läsa mer i manualsidan om tex bash. För bash:s del handlar det primärt om variabeln HISTFILE, men titta gärna på HISTCONTROL, HISTFILESIZE, HISTIGNORE och HISTSIZE.

Har 10.3.8

Det har som sagt inget med saken att göra. Bara valet av kommandotolk.

• Oregistrerad
  • 2005-03-17 23:54
Ursprungligen av frazze:

Mnja, det beror på vilken kommandotolk som du kör. bash, csh, tcsh etc har alla sina olika (standard) namn. bash har tex .bash_history om jag minns rätt.Du har alltid en historylista för varje session (=kommandotolk i det här fallet). Observera att .bash_history (i bash-fallet) bara uppdateras när du loggar ur. Det betyder att du inte får en uppdaterad historylista för varje gång som du startar en ny session (=kommandotolk i det här fallet).
Du ska läsa mer i manualsidan om tex bash. För bash:s del handlar det primärt om variabeln HISTFILE, men titta gärna på HISTCONTROL, HISTFILESIZE, HISTIGNORE och HISTSIZE.Det har som sagt inget med saken att göra. Bara valet av kommandotolk.

nu snackar du gojja för mig.

Hur vet jag vilket shell jag har ? I linux etc är det ju lätt att bestämma shell. Hur man gör det i mac os har jag ingen aning, så jag antar att kommandotolken har något defaultskal ? Om så är fallet hur gör man för att aktivera history i skalet ?

bash som jag använder i suse linux använder .bash_history, men jag antar att det är konfiguerbart när man kompilerar bash, vad vet jag.

Det fungerar iaf. inte för mig då min history försvinner när jag stänger min session och öppnar den igen. Ingen fil lagras heller i mitt hemdir som verkar vara nån typ av history fil..

Hur vet jag vilket shell jag har ? I linux etc är det ju lätt att bestämma shell. Hur man gör det i mac os har jag ingen aning, så jag antar att kommandotolken har något defaultskal ?

Du kan se det genom ps i terminalen. Standard är bash, tidigare var det tcsh. Du kan ställa in vilket du vill använda i NetInfo-hanterare.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-03-18 10:05

För att hjälpa dig på traven med gojjan så...

Hur vet jag vilket shell jag har ? I linux etc är det ju lätt att bestämma shell. Hur man gör det i mac os har jag ingen aning, så jag antar att kommandotolken har något defaultskal ? Om så är fallet hur gör man för att aktivera history i skalet ?

Du kan välja mellan ett par olika sätt:

% echo $SHELL
% finger <ditt-användarnamn>

Det är alltså användarinformation (konto-dito) som vi pratar om. Den finns klassiskt i /etc/passwd (och ändrades med chsh), men i OS X har man flyttat över sådant i NetInfo. Man kan allstå säga att det är, i princip, lika enkelt att ändra shell i Linux och OS X men man gör det på två olika sätt.

Vidare är kommandotolk och skal (shell) samma sak.

Det beror på vilket skal som du kör. Csh, bash, tcsh etc har alla sina egan sätt. Men du ska inte behöva göra något extra. Det är igång med det samma. Jag kan tyvärr inte kolla exakt, för min PowerBook sover hemma på kontoret just nu.

bash som jag använder i suse linux använder .bash_history, men jag antar att det är konfiguerbart när man kompilerar bash, vad vet jag.

Du behöver inte kompilera bash för OS X då det följer med. Vidare så är det ingen skillnad på bash för SuSE, OS X, FreeBSD etc. Bash är bash - not matter how.

Det fungerar iaf. inte för mig då min history försvinner när jag stänger min session och öppnar den igen. Ingen fil lagras heller i mitt hemdir som verkar vara nån typ av history fil..

Det är lite underligt, för jag har inte pillat på något i min PowerBook. Visserligen kör jag aldrig Terminal utan xterm, men spontant kan jag inte se att dom skulle starta bash på olika sätt.

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 11:55

Klart

Nu bytte jag till bash och allt fungerade. (har aldrig använt Netinfo förut men det var inte så ologiskt).

Bash skapar en fin history iaf.

Konstigt att jag inte har bash som skal om nu Apple har bytt default, jag kör 10.3.8 och har uppgraderat från 10.2 och uppåt, så då kanske skalinställningar behålls om man gör en uppgradering istället för nyinstallation.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 02:29

Pil upp/ner har alltid varigt lite avigt med vilken session den väljer att spara i historyn, känns inte som om det är någon logik bakom det alls. DVS, öppnar jag ett nytt fönster, så är det inte den senaste avslutade sessionen so0m finns i historyn.

Kör det TCSH som kommer med Panther.
Bash är bara jobbigt.

1
Bevaka tråden