Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lagra upp till 2,5 Tb vad ska jag välja?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en kund som behöver lagra en herrans massa data.
2,5 Tb vill denne börja (!) med.

Vad ska jag välja? Det är aboslut krav på någon slags RAID lösning.
RAID 5 tror jag. Eller om jag ska välja 0+1. Det har jag inte bestämt mig än för.

Xraiden kostar en slant om du ska köpa den med 2,8 Tb. 86000 kr ungefär.
Finns det andra lösningar?

Den kommer kopplas mot en Xserve.

Denna plus ytterligare en extern?

Har du kikat på Fibrenetix RAID-lösningar? De säljs av TDLdata. Finns med 12 X 400 Gb, eventuellt ännu fler diskar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-18 09:44

2.500 st Gmail-konton?

hahahaha undrar just vad Gmail skulle tycka om det...
Det lutar trots allt mot en Xraid just nu.

Lacies grejjer vågar jag inte lita på längre efter ha upplevt vad som händer när en biggdisk pajjar.

TDL data är mycket intressant, har mejlat för offert får se vad det kommer kosta.

Att lagra 2,5 Tb data är inte billigt kan jag säga.

Då ska vi se...
Vad ska jag välja? Det är inte helt lätt att avkoda snacket på skrytsidorna.
RAID-6 verkar ju trevligt...
Fibernix är 10 000 kr billigare än Xraid.
Fibernix kör SCSI interface (160 Mb/s), Xraid kör fiberinterface (200 Mb/s)
Fibernix gör det möjligt att lägga till fler diskar i RAID arrayen under drift, det gör inte Xraid.
Att sätta ett SCSI kort i Xserven är billigare än ett fiberkort.
Xraid är snyggare än Fibernix.

Är det någon som kan förklara för mig varför jag ska välja Xraid?

Fibre Channel kan du köra dual channel på och då kan det snurra på i 400 Mb/s beroende på val av RAID-nivå.

RAID 5 är ju bra men du får ett rätt ordentligt tapp i prestanda. Vad skall du köra backup gentemot?

Hur stor budget och hur pass säkert måste det vara?

Netapp har grymma storage lösningar även fast priset kan dra iväg en hel del.

När det kommer till priset så vet jag inte vad kunden är beredd att betala, han är medveten om att det kostar men självklart vill han ha det så billigt som möjligt.

Daniel > Vad menar du? Rätt ordentligt? Det är så pass mycket data att backup lösning har jag inte hittat någon vettigt än. Ger inte RAID-5/6 så pass bra säkerhet att jag klarar mig utan backup?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Daniel > Vad menar du? Rätt ordentligt? Det är så pass mycket data att backup lösning har jag inte hittat någon vettigt än. Ger inte RAID-5/6 så pass bra säkerhet att jag klarar mig utan backup?

RAID garanterar driftsäkerheten och Backup är något att falla tillbaka på om det verkligen skiter sig. Den ena ersätter inte den andra om man skall vara riktigt präktig. Backupen skall så klart inte heller vara i samma byggnad (om det brinner eller blir inbrott).

Du tappar säkert 20% i prestanda med en RAID5 då den skall skriva paritetsbitar över flera diskar men och andra sidan kan du tappa en disk utan problem. Om jag kommer ihåg rätt så skriver RAID-6 dubbla paritetsbitar och blir därför ännu säkrare (men tröttare).

Senast redigerat 2005-03-18 12:28

Självklart är jag medveten om att teknikerna inte ersätter varandra men behovet av backup borde väl ändå minska när man lagrar allt via en RAID array.
Du kommer ihåg alldeles rätt ang RAID-6.
Fördelen med 6 är att två diskar kan ryka utan någon data försvinner. Nackdelen är att den är långsammare än 5.

Problemet med backup är att det är så otroligt mycket data, vad ska jag använda för att ta backup på 2 Tb data t.ex.?

Jag kanske ska köra RAID 5+1.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Självklart är jag medveten om att teknikerna inte ersätter varandra men behovet av backup borde väl ändå minska när man lagrar allt via en RAID array.
Du kommer ihåg alldeles rätt ang RAID-6.
Fördelen med 6 är att två diskar kan ryka utan någon data försvinner. Nackdelen är att den är långsammare än 5.

Problemet med backup är att det är så otroligt mycket data, vad ska jag använda för att ta backup på 2 Tb data t.ex.?

Jag kanske ska köra RAID 5+1.

Jag kan inte se att behovet av backup skulle minska för att man har en RAID5 el annan RAID nivå. Hur gör du om en användare "råkar" kasta en fil av misstag? Eller att en fil blivit korrupt? Tycker definitivt att du ska köra Xraid med utbytesavtal mm. Då slipper du eventuella "ansvarsproblem" vid krångel med enheterna. Sedan att den går att köra under Win skadar ju inte.

Mattias,
Är du säker på att det inte går att lägga till fler diskar till en Array under drift i en Xserve RAID? Jag tror nämligen att det går alldeles utmärkt. Har i och för sig inte testat just det... ännu.

Och precis som ni var inne på. Blanda inte ihop backup och RAID. Statistiken brukar visa att skälen för att återskapa från backup är felaktigt kastade filer, trasiga filer osv. Där hjälper ingen RAID oavsett nivå. Eftersom tape-lösningar i de volymerna idag är såpass dyrt så är faktiskt disk ett alternativ. Varför inte fylla och utnyttja den andra halvan av en Xserve RAID till backup? Prismässigt är det riktigt bra! Nackdelen med det är att datat ligger på samma fysiska ställe. Inte så bra vid brand etc. Men disk-to-disk backup är ett alternativ att överväga idag!

Jag skulle absolut välja Xserve RAID - för att jag kan den och vet att (och hur) den fungerar. Och jag skulle köra RAID 5. De andra alternativen fungerar annars säkert lika bra.

Ursprungligen av Johan_G:

Mattias,
Är du säker på att det inte går att lägga till fler diskar till en Array under drift i en Xserve RAID? Jag tror nämligen att det går alldeles utmärkt. Har i och för sig inte testat just det... ännu.

Jag har kollat. Beror vem jag ska lita på Apple Store sa "Oh ja det fungerar".
Jag ringde sedan en teknisk kunnig person på Apple som jag känner som sa precis tvärtom.
Honom litar jag till 100% på. Jag hoppas jag hörde fel vad han sa för det känna som ett jätte minus för Xraid. Sedan är inte Xraid speciellt billigt längre... det finns alternativ som fungerar med Xserve som är 10-15 kr billigare med samma prestanda.
Dessa saker ska hänga i ett serverrum så utseende är egalt.
Maximal prestanda till bäst pris är det som gäller.

Backup måste till på något sätt det är jag på det klara med. Frågan är hur bara, tape är nog uteslutet tror jag. Disk är alternativet. 5+1 vore det bästa alternativet onekligen.

Ska träffa kunden imorgon så då får vi se hur stor hans plånbok är och vad som måste göras i hans befintliga miljö.

Ursprungligen av Arch@ngel:

Tycker definitivt att du ska köra Xraid med utbytesavtal mm. Då slipper du eventuella "ansvarsproblem" vid krångel med enheterna. Sedan att den går att köra under Win skadar ju inte.

Vad menar med detta utbytesavtal? Inget jag vet något om. Länk eller berätta mer!

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad menar med detta utbytesavtal? Inget jag vet något om. Länk eller berätta mer!

http://www.apple.com/uk/support/products/premium/terms_raid.html

Hmm. Önskar verkligen jag kunde testa. Skulle ha läst detta inlägg förra veckan. Då hade jag all möjlighet i världen för tester
Hur som helst så säger RAID Admin Guide hur man expanderar en array! Kolla sidan 38 och 37:
http://images.apple.com/movies/euro/euro/server/documentation/pdfs/RAIDAdmin1.2-UserGuide.pdf

I och för sig står det inte uttryckligen att man kan göra det under drift, men varför inte? Man kan ju bygga nya Arrays under drift och t.o.m jobba mot dom under tiden de skapas. Om det inte kan ske under drift så förstår jag inte när det skall kunna ske. Man kan ju inte göra det när den är avstängd

Jag säger inte att Xserve RAID är den bästa lösningen eller den billigaste, men kolla noga på hur saker som installation, konfigurering, övervakning, reservdelar, service&support etc. fungerar med andra system. Xserve RAID är i alla fall enkel att administrera och övervaka. När det gäller reservdelar och service på kolla här:
http://www.apple.com/se/support/products/premium/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 19:25

[Off-topic] Din kund bör överväga att skaffa sig en liten autochanger för att ta backup på datat.
Visst skyddar RAID mot många hårdvarurelaterade fel, men tro mig du tar backup eller förlorar data, det är så enkelt... [/Off-topic]

Kolla hur många hostar du kan koppla till arrayen, vissa enklare arrayer har lustiga begränsningar på hur många maskiner som kommer åt diskar, vilket kanske inte är ett problem idag, men kan vara värt att tänka på...

Annars skulle jag hävda att valet står mellan FC eller SCSI, och jag skulle välja FC (kan bli långrandig här) men tyvärr så är FC lite dyrare

Har faktiskt kikat lite på TDLDatas prylar och de verkar trevliga, med attraktivt pris, men jag har aldrig kört någon i drift...

1
Bevaka tråden