Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

slö 10.2.2

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

varför är 10.2.2. så slöt i min dator?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-20 22:11

Och nu vill du förstås ha ett uttömmande svar?

Varför går inte min bil snabbt???

• Medlem
  • 2002-11-20 22:32
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikkeey:
varför är 10.2.2. så slöt i min dator?

Därför att du har för lite minne och för slö processor....såklart

hej igen har en 800 quicksilver 512 internminne .
funkade hur bra som helst innan jag uppdaterade till 10.2.2

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-20 22:56

Aha, du kanske har en drivis för en HP-skrivare installerad. Isåfall är risken stor att ditt system jobbar så det blöder.

Gå in i terminalen och skriv top -u

Vilka processer är det som tuggar i sig CPU-tid. Kan slå mig i backen på att du har nåt som heter kernel_task och HP_Com som far som tusan upp och ner i listan? Kan det vara så?

Ytterligare fenomen är att Aqua-gränssnittet beter sig "ryckigt". Tex. animationerna i dockan.

[ 20 November 2002, 22:57: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-20 23:13

Här är lite mer exempel på problem med "slö" dator efter uppgradering till 10.2.2

Apple diskussionsforum

• Oregistrerad
  • 2002-11-20 23:15

Själv älskar jag OS X... Har ICQ, MSN, Mail, QuickTime och SOF 2 igång i bakgrunden medans jag skriver här i Explorer. Allt utan att systemet segar ner. Ganska najs måste jag säga!

Kör på QS 733MHz, 768MB RAM, GF 4 Ti... rockar korv!

• Oregistrerad
  • 2002-11-20 23:22

Såhär har jag gjort de gånger systemet har börjat sega sig efter att jag installerat någe skit... sätter i systemskivan och startar om... därefter väljer jag att installera om systemet men behålla alla mina inställningar och användar-konton... startar om efter installetion och tanka ner alla updates... sen går hela systemet ca 150% snabbare...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-20 23:23

Alltså jag gillar också OS X, men om du vill uppleva en helt oanvändbar dator, installera drivis till en HP Photosmart så ska du få se en kernel_task på upp till 150% utan att du gör någonting......då skrattar man inte ihjäl sig om man säger så.

Tyvärr finns ingen lösning som är bra just nu. Utan HP drivis funkar min 10.2.2 också bra som den ska, men jag kan ju inte skriva ut längre......

Lite oklart om det är HP:s drivis som är direkt orsak eller om det händer skumma saker i OS X USB subsystem...

Skit samma det är ju uselt att det inte funkar när HP uppdaterade sin drivis så sent som i oktober. Man tycker ju kanske att nån borde ha testat 10.2.2 med lite olika HP USB drivisar. Det är väl ändå både en och annan som väl har den konfigurationen antar jag.

hej igen har ingen hp sak installerat.

Ladda ner den här versiontracker
Macjanitor.

För de thär måste du ha installerat bsd-subsystem och utvecklarverktygen och aktiverat root.
Skriv i terminalen
su så att du loggar in som root
sen sudo update_prebinding -root /

Möjligt att det hjälper.

rolloq

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-21 09:39
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Mikkeey:
hej igen har ingen hp sak installerat.

Gå in i terminalen, skriv top -u och kolla vad det är som lastar ned. Återkom med en rapport vad som sägs.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2002-11-24 21:36

Till Harry Våffla:
Det finns drivrutin som heter GIMP som kanske kan
fungerar för dej (ersätter HP drivrutin).
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=15970&db=mac

Testa gärna den och rapportera om GIMP är bra att ha.

det är ju nämnt hundra gånger nu, men om jag förstått allt rätt så sköter 10.2.2 det där med prebinding helt av sig självt, ett sudo update prebindings-kommando skall således inte påverka något längre.

Det är absolut inget fel på repetetion.

rolloq

• Medlem
  • 2002-11-25 23:19

Hade samma problem med att maskinen kändes slöare efter 10.2.2 uppgraderingen. Alla tips hitintills är bra tips men här kommer ett till! Vid alla prestanda problem börja med att köra ´top -u -s5 10´ Med detta kommando listas dom 10 mest CPU krävande processerna var 5´e sekund. Kör en stund & se vad som tar mest CPU, Slå ihjäl programmet med kill -9 (Se man kill) Starta upp applikationen på nytt och se om problemet återkommer. Om inte top visar något konstigt är nästa steg att kolla systemloggen (system.log) i /var/log efter upprepade fel. Har själv haft problem med USB enheter som kajkat ur. Nästa steg vilket faktiskt tog tid för mig att inse är fragmentering. Filsystemet i MacOS X förhindrar inte fragmentering det är dock inte lika känsligt för fragmentering som en del andra filsystem. Problemet med fragmentering löser inte prebind (su - root ...) eller MacJaniot...ngt..eller JFS vilket tidigare har disskuterats på forumet men många fortsätter att ge detta som råd. Själv investerade jag i senaste versionen av Drive10 & kunde konstatera att min disk var väldigt fragmenterad efter ca 6 månader av dagligt bruk. Drive tycker jag fungerar alldeles utmärkt om man bara följer råden som står i manualen INNAN man defragmenterar sin disk. Efter att kört defragmentering (som tog tid!) blev min iMac Globe 800Mhz med 768MB RAM som en ny maskin. Märker det mesta framför allt vid uppstart av program och att den eländiga badbollen är som bortblåst. Jag använder min maskin ganska mycket för t.ex videoredigering med iMovie (där man labbar med stora filer och redigerar och kastar bort mycket material) så att disken inte var mer fragmenterad än vad den var är egentligen ett under. Synd bara att Apple inte inkluderar defragmentering i sitt Diskutility och att man inte har ett system per automatik för att generera t.ex en bootbar CD med DiskUtility och defrag program på. HFS+ är ett BRA filsystem men fragmentering det kommer med tiden...bara att konstatera. Speciellt känsligt för fragmentering är vad jag kan förstå från Apple´s egna forum swap filerna. Apple har använt en algoritm för att minimera fragmentering genom att dela upp swapfilerna i 80MB chunkar istället för att krångla med egna partitioner för swap men detta hjälper upp till en viss nivå. Om dessa filer hamnar på en redan fragmenterad disk vilket leder till att swap´en också blir fragmenterad (Vilket jag tror var fallet hos mig) så påverkar prestandan negativt. Hur negativt beror naturligtvis på hur pass fragmenterad disken är och hur mycket swap filer som måste genereras. Har nu investerat i en extern Firewire disk som används enbart för videoredigering och annan tung filhantering och som defragmenteras regelbundet med hjälp av Drive10.

P.S För att skapa en Bootbar (rescue) CD själv rekommenderar jag starkt det som redan har nämnts i en annan tråd nämligen BootCD.

Såg förresten i Apples egna Knowledge Base, Kommer dock inte ihåg TIL numret på artikeln att man rekommenderar defragmentering med jämna mellanrum. Det hade man smugit in en artikel som behandlade backuptagning av MacOS X D.S

[ 25 November 2002, 23:24: Meddelandet ändrat av: Ulf H ]

så tack nu ska vi se om det blir bättre körde drive 10

• Oregistrerad
  • 2002-11-26 15:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
Aha, du kanske har en drivis för en HP-skrivare installerad. Isåfall är risken stor att ditt system jobbar så det blöder.

Gå in i terminalen och skriv top -u

Vilka processer är det som tuggar i sig CPU-tid. Kan slå mig i backen på att du har nåt som heter kernel_task och HP_Com som far som tusan upp och ner i listan? Kan det vara så?

Ytterligare fenomen är att Aqua-gränssnittet beter sig "ryckigt". Tex. animationerna i dockan.

Jag har en HP 930c som installerades med 10.2 skivan. (Kör nu 10.2.2) Den fungerar utmärkt och tar ingen onödig processorkraft vad jag kan märka. Det finns en "Kernel_tas" som hoppar lite i listan och tar ca 0.3% CPU men ingen "HP_Com". Det kan jag leva med.
Ska jag alltså inte ladda hem någon uppdatering till drivrutinen från HP? Är det då det blir segt?

1
Bevaka tråden