Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trådlöst - vem ser mig?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-16 23:57

Vi har flera trådlösa nätverk i huset och jag ser 3, ibland 4, av dem. Efter att jag ställt in säkerheten här, kan jag på något sätt kontrollera att mitt nätverk inte kan ses eller nås utifrån?
/ewza

Ursprungligen av ewza:

Vi har flera trådlösa nätverk i huset och jag ser 3, ibland 4, av dem. Efter att jag ställt in säkerheten här, kan jag på något sätt kontrollera att mitt nätverk inte kan ses eller nås utifrån?
/ewza

Jag antar att du använder någon form av basstation/router som går att administrera via ett webgränssnitt. Du kan troligtvis ställa in WEP-enkryptering där som gör att man behöver ett lösenord för att använda ditt nätverk. Vill du ha ytterliggare säkerhet kan du låsa nätverket till vissa MACadresser, hårdvaruadressen för nätverkskorten i dina datorer. Information om hur du gör detta finns säkerligen i manualen för din router.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-17 00:57

Förutom ovan nämnda kan du också ställa in så att routern inte sänder ut SSID (alltså namnet på routern). Då måste man veta vilket namn den har för att ansluta (+ ev. WEP-lösen).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 10:02
Ursprungligen av ewza:

Vi har flera trådlösa nätverk i huset och jag ser 3, ibland 4, av dem. Efter att jag ställt in säkerheten här, kan jag på något sätt kontrollera att mitt nätverk inte kan ses eller nås utifrån?
/ewza

Ewza,

Kolla in den här:

...från Canary Wireless.

Den visar

Nätverkets namn (SSID)

Basstationens signalstyrka

Nätverkets kryptering

Nätverkskanal

-Torkel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-17 10:39
Ursprungligen av ewza:

Efter att jag ställt in säkerheten här, kan jag på något sätt kontrollera att mitt nätverk inte kan ses eller nås utifrån?
/ewza

Nu börjar jag förstå frågan tror jag, sent omsider...

Om du inte vill köpa en extra manick som tipsades om ovan;
Min Netgear-router funkar i alla fall så att om jag bryter strömmen på den och slår på den igen så måste jag dels skriva in namnet på routern (icke-sändningen av SSID funkar alltså) och skriva in WEP-lösen (torde betyda att WEP-krypteringen funkar).

För att kolla om låsningen till din MAC-adress funkar måste du testa med att koppla upp en annan dator (eller ett annat trådlöst nätverkskort t ex en USB-tumme) mot ditt nätverk som jag ser det.

Undertecknad måste nog skaffa glasögon han också..

Att WEP- och ssid-broadcastingeninställningarna fungerar torde ju den enklaste lösningen vara såsom skrivet i föregående inlägg, testa stänga av routern och se om det går att bruka ändå.

  • Medlem
  • 2005-03-17 19:12

Tack för alla tips, tänk att min enkla (tyckte jag) fråga kunde krångla till det så pass här och var Det enklaste för mig kanske är att knacka dörr i huset, vilket ju iofs kunde vara trevligt. Jag ska testa mig fram med de olika förslagen dock. Jag har också lärt mig ett nytt ord, USB-tumme, dock inte vad det betyder...
/Eva

  • Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-17 20:07
Ursprungligen av ewza:

Jag har också lärt mig ett nytt ord, USB-tumme, dock inte vad det betyder...
/Eva

Det är en sådan här:

  • Medlem
  • 2005-03-17 22:10

Okej, då vet jag, tackar!

1
Bevaka tråden