Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstig tilldelning av minne is OS X

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Är lite förbryllad... Min burk (en PM G5 med 2x1,8 Ghz och 1,5 gb RAM) kännns långsammare. Detta märks tydligast i Photoshop CS.

Allra tydligast när jag har er än en bild uppe, eller när en bild har två-tre lager, då sgar det som sjutton. En liten titt i aktivitetskontrollen ger följande:

(Illustrator CS, Photoshop CS, Quark 6.5, Safari, Mail, Finder och Aktivitetskontroll är öppna)

Minne

Resident: ca 150 mb
Aktivt ca 880 mb
Inaktivt ca 475 mb
Använt: 1,48 gb
Ledigt: ca 25 mb
Virituellt minne: 8,87 gb

Det här verkar lite konstigt. Kan någon förklara för mig vad detta betyder? Varför är över 450 mb reserverat som inaktivt istället för ledigt?? De futtiga 25 mb ledigt förklarar ju att det segar, men andelen minne som är aktivt är bara 880 mb. Och vad betyder "resident minne"..?

När det gäller hårddisken sitter det en 150 gb i burken. Av dessa är ca 30 gb ledigt, det borde räcka för att den inte ska sega ihop, tycker jag.

I övrigt kör jag senaste OS X, uppdaterar regelbundet.

Vad kan vara fel..?

/Jens

Jag har ingen lösning till ditt problem men hur mycket minne har du tilldelat Photoshop?

• Medlem
  • Alvesta
  • 2005-03-17 01:39
Ursprungligen av xplane:

Jag har ingen lösning till ditt problem men hur mycket minne har du tilldelat Photoshop?

I MacOS X allokeras minne dynamiskt, du kan med andra ord inte tilldela program minne själv, utan det sköts automatiskt av systemet. Photoshop har däremot ett eget inbyggt virtuellt minne som du kan välja att köra från vilken scratch-disk du vill...

Den första frågan kan jag dock ej svara på, vore intressant att höra lite mer om hur minnet delas upp av MacOS X.

Ursprungligen av akesson:

Photoshop har däremot ett eget inbyggt virtuellt minne som du kan välja att köra från vilken scratch-disk du vill...

Ah, det måste jag prova när jag kommer hem. Borde väl ge betydligt bättre fart om jag kör photoshops virtuella minne från min 7200 rpm-disk istället för den inbyggda slödisken i ibooken?

Ursprungligen av Kristofer:

Borde väl ge betydligt bättre fart om jag kör photoshops virtuella minne från min 7200 rpm-disk istället för den inbyggda slödisken i ibooken?

Jadå, det känns helt uppenbart att det är så.

Nu är jag inte riktigt säker på hur Photoshop fungerar i MacOSX men jag kan ställa in hur mycket minne Photoshop skall tilldelas under progammets inställningar så var det i tidigare OS såsom 8.x och 9.x...Och även i XP...Jag tror att även den inställningen är kvar i nyare verioner av PS.

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=91

Ursprungligen av xplane:

Nu är jag inte riktigt säker på hur Photoshop fungerar i MacOSX men jag kan ställa in hur mycket minne Photoshop skall tilldelas under progammets inställningar så var det i tidigare OS såsom 8.x och 9.x...Och även i XP...Jag tror att även den inställningen är kvar i nyare verioner av PS.

Jo det stämmer. Man ställer in Photoshops minnestilldelning i procent av totalen i burken. Hur detta sen samverkar med OS X inbyggda minneshantering är inte jag rätt man att besvara.

Jag har 1,5 GB Ram i min burk och Photoshop säger:

Available RAM: 1312 MB
Max. used by Photoshop: 45% = 590 MB

Jens, det är inget fel på din dator.

Det residenta minnet är det som kärnan i systemet (Kernel) använder. Det aktiva är det som används just nu av något program. Det inaktiva har använts av ett program, men inte längre. Om detta program av någon anledning skulle vilja komma åt samma saker igen, är det praktiskt om det redan finns i RAMet, och därför frias inte minnet automatiskt. Om ett nytt program vill ha minne, och det lediga är slut, kan det precis lika gärna ta av det inaktiva.
Det Använda är det som används, och alltså en summa av aktivt, inaktivt och resident.

Och inte heller har du för mycket virtuellt minne; jag ligger ofta på över 10 GB.

Hoppas det klarnar.

Förresten, du kan ha vnode-brist.

Skriv:

sysctl kern.maxvnodes

i terminalen, och sen

pstat -T

.

Du får bland annat två värden i tiotusentalklass. Typ 36200 och 36198, skulle det kunna se ut som. I detta fall ser du att de är väldigt lika, och alltså är vnodesen "slut". I så fall kan man öka dem, men kolla först om detta är ett problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 10:08
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Förresten, du kan ha vnode-brist.

Skriv:

sysctl kern.maxvnodes

i terminalen, och sen

pstat -T

.

Du får bland annat två värden i tiotusentalklass. Typ 36200 och 36198, skulle det kunna se ut som. I detta fall ser du att de är väldigt lika, och alltså är vnodesen "slut". I så fall kan man öka dem, men kolla först om detta är ett problem.

Förlåt en yngling, men vad betyder vnode, och vad innebär det att ha brist på detsamma?

Vänligen, Ylan

• Oregistrerad
  • 2005-03-17 09:55
Ursprungligen av jensohlsson:

(Illustrator CS, Photoshop CS, Quark 6.5, Safari, Mail, Finder och Aktivitetskontroll är öppna)

Det verkar som om du jobbar mot tryck och då tenderar filerna att vara tämligen högupplösta (photoshop) och äter massor med minne, i photoshop så tar varje lager ca 4*"filens storlek på disk" så ett tips är att stoppa i mer minne, kan man aldrig få för mycket av. Tror nog en 512mb till kommer göra stor skillnad.

Minnesanvändningen ser helt normal och frisk ut.

Ursprungligen av emilsson:

Det verkar som om du jobbar mot tryck och då tenderar filerna att vara tämligen högupplösta (photoshop) och äter massor med minne, i photoshop så tar varje lager ca 4*"filens storlek på disk" så ett tips är att stoppa i mer minne, kan man aldrig få för mycket av. Tror nog en 512mb till kommer göra stor skillnad.

Minnesanvändningen ser helt normal och frisk ut.

Jo, rätt gissat. funderar på att göra det. Blir nog 2x512 jag stoppar i då. Men det som förbryllar mig lite är att maskinen känns lite trögare nu än när den var ny, för ett år sedan.

Jag har ju skyfflat hundrals gigabyte över min 150 gb hårddisk sedan dess, vilket gör attd et kanske är dags att defragmenttera disken. Kan det vara boven i dramat?

/Jens

Ursprungligen av emilsson:

Jag har nyligen ökat från 1,5 gb till 4 gb RAM. För första gången känns det som jag har rätt mängd RAM-minne installerat för grafiskt arbete. Jag kan köra Adobe-sviten och jobba med tunga Indesign-filer samt bilder i Photoshop. Freehand, Acrobat 7, iViewMedia Pro, Safari, Mail, diverse chatprogram används också och minnet tar inte slut. Att avsluta de tunga programmen går på ett nafs och likaså att hoppa mellan programmen.

Jag kan tyvärr konstatera att jag jobbat alldeles för länge med alldeles för lite minne i datorerna jag använder. Då har jag ändå haft som regel att alltid trycka dit 1 gb extra.

Rätt rörig tråd för övrigt men den är nog en sammanslagning av flera trådar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-17 10:35

För att komma med dåliga liknelser:

vnodes kan jämföras med nummerbrickor i en garderob. För varje fil som öppnas, segment av minne samt allt annat som kärnan behöver hålla reda på så använder kärnar en vnode som en nummerbricka för att hålla reda på vad som är vad.

Se,

http://summary.net/talk/200310/msg00025.html
http://www.macosxhints.com/article.php?story=20020722084339470

Citat:

sysctl kern.maxvnodes
kern.maxvnodes = 13312

pstat -T
446/12288 files
13289 vnodes

Jag antar att det är maxvnodes som ska jämföras med vnodes? Hur nära ska talen ligga varandra för att det ska vara ett problem?

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Jag antar att det är maxvnodes som ska jämföras med vnodes? Hur nära ska talen ligga varandra för att det ska vara ett problem?

Jens-Ohlssons-dator:~ jens$ sysctl kern.maxvnodes
kern.maxvnodes = 25600
Jens-Ohlssons-dator:~ jens$ pstat -T
689/12288 files
20774 vnodes
swapmode is not (yet) available under Mach

Det här fick jag. Är det tillräcklig marginal?

/Jens

Ursprungligen av jensohlsson:

Jens-Ohlssons-dator:~ jens$ sysctl kern.maxvnodes
kern.maxvnodes = 25600
Jens-Ohlssons-dator:~ jens$ pstat -T
689/12288 files
20774 vnodes
swapmode is not (yet) available under Mach

Det här fick jag. Är det tillräcklig marginal?

/Jens

Ja, det räcker bra, det är ju 20 procent kvar.

• Oregistrerad
  • 2005-03-17 15:01

Dina ligger för nära, några tusen ska du ha ledigt lämpligtvis. så testa att höja dom till 20000

se länk : http://summary.net/talk/200310/msg00025.html

Så om jag vill höja värdet permanent, så måste jag redigera filen /System/Library/StartupItems/SystemTuning/SystemTuning

Hur gör jag det?

Så om jag vill höja värdet permanent, så måste jag redigera filen /System/Library/StartupItems/SystemTuning/SystemTuning

Hur gör jag det?

Nja, jag brukar mecka med /etc/rc.
Skriv in

/usr/sbin/sysctl -w kern.maxvnodes=(antal)

under "echo "Starting virtual memory""

Välj ett antal som känns bra. Jag har 68800 på 1 GB RAM.

Nja, jag brukar mecka med /etc/rc.
Skriv in

/usr/sbin/sysctl -w kern.maxvnodes=(antal)

under "echo "Starting virtual memory""

Välj ett antal som känns bra. Jag har 68800 på 1 GB RAM.

Känner mig lite osäker när jag fipplar i Terminalen, så jag frågar innan jag gör något dumt:

Jag körde "pico /etc/rc. Då hittar jag följande:

update

echo "Starting virtual memory"

swapdir=/private/var/vm

Menar du att jag helt enkelt kan skriva in raden mellan de två rader som börjar med "echo" och "swapdir"? Ska jag skriva antalet inom parentes, eller var parentesen där bara för att markera vad som ska skrivas in?

Gör det lätt för dig och öppna filen i Textredigeraren istället. Skriv först "open /etc" (öppnar som fönster i finder), sen ligger filen rc där.
Bara att öppna, och ändra (använd sökfunktionen). Sen går det inte att spara över direkt, så du får spara den på skrivbordet så länge, och sedan dra in den i mappen, varpå du autentiserar med adminlösenord.

Gör det lätt för dig och öppna filen i Textredigeraren istället. Skriv först "open /etc" (öppnar som fönster i finder), sen ligger filen rc där.
Bara att öppna, och ändra (använd sökfunktionen). Sen går det inte att spara över direkt, så du får spara den på skrivbordet så länge, och sedan dra in den i mappen, varpå du autentiserar med adminlösenord.

Jag har hållt på att mecka med det här fram och tillbaka ett tag nu, men får det inte att funka.

Jag kan ändra i terminalen till ,maxvnodes 68800 (1gb ram) men när jag startar om datorn så ändrar det tillbaka till 17408.

Jag kan heller inte öppna rc filen i Textredigeraren, utan får ett felmeddelande.
Hur gör jag för att få det konstant 68800?

Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Solna
  • 2005-08-13 01:56
Ursprungligen av Elfving:

Jag har hållt på att mecka med det här fram och tillbaka ett tag nu, men får det inte att funka.

Jag kan ändra i terminalen till ,maxvnodes 68800 (1gb ram) men när jag startar om datorn så ändrar det tillbaka till 17408.

Jag kan heller inte öppna rc filen i Textredigeraren, utan får ett felmeddelande.
Hur gör jag för att få det konstant 68800?

Tacksam för hjälp!

Genom att redigera rc-filen som du inte lyckas öppna.
*Dubbelkolla att du skrivit av filnamnet korrekt. Det är skillnad på små och stora bokstäver.
*Dubbelkolla att du försöker öppna den som root - sätt "sudo " före.
*Dubbelkolla att det är Panther du kör. Tillvägagångssättet för Tiger har jag lagt ut en efterlysning på längre upp i tråden.

Tack för hjälpen!

Men hur ska det vara?

/usr/sbin/sysctl -w kern.maxvnodes=(30000)
swapdir=/private/var/vm

Eller:

/usr/sbin/sysctl -w kern.maxvnodes=30000
swapdir=/private/var/vm

?

Tack för hjälpen!

Men hur ska det vara?

Det ska vara /usr/sbin/sysctl -w kern.maxvnodes=30000. Jag ville bara belysa att "antal" ska bytas ut mot just ett tal.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-07-07 01:18

Tjo, minns att jag följde det här tipset när jag fortfarande hade Panther på iBooken, och det gjorde att den i alla fall kändes snabbare. Kom nu att tänka på att jag kanske borde fixa det med Tiger, men varken binären pstat, eller ovan nämnda fil finns längre. Är det så att det inte är nödvändigt att ändra under Tiger, eller har bara Apple flyttat runt på saker (ser jag som troligast, jag minns att jag kunde använda bra mycket mer än 20000 vnodes som är inställt nu när jag körde Panther)???

1
Bevaka tråden