Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gallimatias på skärmen - datorn fryst

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej
Se bifogad fil. Kan någon förklara vad som hänt. Jag fattar inget.

Kjelle

Senast redigerat 2005-03-17 11:35
  • Avstängd
  • International user
  • 2005-03-17 10:58

Kernel panic. Sök på det här på forumet så får du mååånga svar.
/M

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 11:01

Det du har fått är en s k kernel panic, dvs systemets kärna kraschade och det enda är att starta om datorn från början. Kernel panics är ovanliga på OS X men kan t ex orsakas av strulande minne, extern hårdvara med dåliga drivrutiner osv.

I och med OS X 10.3 ändrade Apple utseendet på en kernel panic och man får upp ett fönster som ber en starta om datorn på ett antal olika språk. Den kernel panic som du tycks fått tycker jag mig tolka som 10.0 - 10.2.

Ursprungligen av hekr:

Det du har fått är en s k kernel panic, dvs systemets kärna kraschade och det enda är att starta om datorn från början. Kernel panics är ovanliga på OS X men kan t ex orsakas av strulande minne, extern hårdvara med dåliga drivrutiner osv.

I och med OS X 10.3 ändrade Apple utseendet på en kernel panic och man får upp ett fönster som ber en starta om datorn på ett antal olika språk. Den kernel panic som du tycks fått tycker jag mig tolka som 10.0 - 10.2.

OK! Vi får göra en inventering bland alternativen. Tack!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-17 13:36
Ursprungligen av hekr:

Den här varianten finns kvar även i 10.3. Jag tror att det beror på hur "allvarligt" den kraschar. När jag har fått en sån här så finns ingen 'panic.log' sparad men om jag får upp det "snällare" fönstret så finns det en loggfil att kolla igenom.

• Oregistrerad
  • 2005-03-17 15:47

Just den kernel panicen på bilden är orsakat av att något som sitter på pci bussen (det verkar som det är den inbyggda USB hårdvaran ) försöker läsa något ur minnet som inte finns, sen om det beror på dåligt minne eller på någon bugg i hårdvaran i pci bussen/usb kontrollern eller om det är något drivruting som orsakat det, det vet man aldrig.

Händer det ofta utan någon gemensam utlösande faktor är det nog hårdvara, händer det på "samma ställe" flera gånger är det nog mjukvara.

1
Bevaka tråden