Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ett tips om att logga in som root

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Man kan ju (efter att ha aktiverat root-kontot i netinfo-hanteraren) logga in som root i terminalen med hjälp av su-kommandot. Då har man möjlighet att redigera/förstöra (lyckades själv att förändra terminalens utseende och göra X11 obrukbart genom lite hackande, sen funkade förstås inte X11-programmet Gimp) alla systemets konfigurationsfiler. Det tycks dock som om root-rättigheten endast gäller i terminalen, försöker man ändra filer med hjälp av ordinarie textverktyget går det inte att spara filerna. men ,hjälp finns för sabotören/hackaren. Starta systemhanteraren, välj konton, inloggning och markera "användare och lösenord" Logga nu ut och skriv root som användare samt förstås det lösenord du har gett root-kontot, nu är du inloggad som root med hela Aqua-miljön till förfogande för editering/redigering. En varning bara, SÄRSKILT om du sitter vid en "skarp" dator som används kommersiellt på något vis, inte en hemdator alltså, datorn kan bli obrukbar om nåt fel begås, katastrof om datorn avänds på nåt företag, så tänk efter före så att säga. Själv har jag fått en Mini idag och ska kopiera hemkatalogen från G5:an till backupdisken, krångligt som vanlig admin-användare, en barnlek inloggad som root.

Senast redigerat 2005-03-18 18:30

Varför aktivera root-användaren och köra med 'su' när 'sudo' finns?

Du behöver inte aktivera root kontot via netinfo hanterar för att använda su* i terminalen.
Det är bara som du ska logga in som root i det grafiska gränssnittet som du behöver göra det.

Lämna aldrig root kontot påslaget.

Och av vilken anledning behöver du köra root för att kopiera G:datorn till Minin?
Duplicerar du hela systemet eller har du ett flertal användare?
Ska du kopiera dem till en backup disk kan du ignorera rättigheterna.
Vilket då i led 2 kan ställa till det för dig.

Det allra mesta går att göra utan root kontot.
Man ska inte använda root kontot såvida du inte exakt vet vad du gör.
För som du själv upptäckt går det lätt att förstöra saker när man är root.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Du behöver inte aktivera root kontot via netinfo hanterar för att använda su* i terminalen.
Det är bara som du ska logga in som root i det grafiska gränssnittet som du behöver göra det.

Men root-kontot ska ju vara inaktivt som default, vad jag har fattat, och vilket lösenord använder man innan man har gett root ett eget?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 13:43

Jag kör med rootkontot aktiverat. Jag är aldrig inloggad mer än nödvändigt, men jag kan alltid logga in!

Man bör ha det aktiverat. Har man bara koll och lite vett, händer inga olyckor. Inte på 15 år för mig iaf..

Ursprungligen av hicke:

Man bör ha det aktiverat.

Vem är "man"? Jag gissar att 90% av de som använder Mac inte ens vet vad det ska vara bra för, så det är väl rätt dumt som ett allmänt råd?

Själv har jag bara behövt det en gång - när jag installerade PureFTPd. Sedan dess har det har det inte gjort någon nytta, men jag gissar att det sänker säkerheten på min dator en smula.

Ett dokument hos Apple om root.

Senast redigerat 2005-03-17 14:12

Jag skrev ju inte om ifall man skulle ha root aktiverat eller ej, utan om att IFALL man har det aktiverat kan man logga in från inloggningsdialogen som root och vara root inloggad som en vanlig användare, så att säga, och inte vara bunden till enbart terminalen.

Ursprungligen av bruksarn:

Jag skrev ju inte om ifall man skulle ha root aktiverat eller ej, utan om att IFALL man har det aktiverat kan man logga in från inloggningsdialogen som root och vara root inloggad som en vanlig användare, så att säga, och inte vara bunden till enbart terminalen.

Missförstå mig inte - jag riktade mig inte alls mot ditt tips, utan bara formuleringen att "man" bör ha root aktiverad i inlägget jag citerade.

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Missförstå mig inte - jag riktade mig inte alls mot ditt tips, utan bara formuleringen att "man" bör ha root aktiverad i inlägget jag citerade.

Äsch, jag är inte sur, så skriv på bara så svarar jag.

• Medlem
  • Svedala
  • 2005-03-18 18:39
Ursprungligen av hicke:

Man bör ha det aktiverat.

Varför?
Jag använder mig av 'sudo su -' när jag vill köra längre sessioner som root. Har aldrig känt något behov av att ha rootkontot aktiverat så att man kan logga in med det.

Ursprungligen av nillon:

Varför?
Jag använder mig av 'sudo su -' när jag vill köra längre sessioner som root. Har aldrig känt något behov av att ha rootkontot aktiverat så att man kan logga in med det.

Eller så kör man sudo -s, så sparar man in två tangenttryckningar

Har du haft OS X i 15 år coooolt! Då måste du varit med om hela utvecklingen!
Men som du säger, koll och lite vett, jag sa samma sak nästan.
Jag säger igen, ha det inte aktiverat. Du kan göra allt du vill med su* i Terminalen.
Jag har det inte igång trots att jag jobbar med att installera OS X till höger och vänster.
Med tanke på hur pass dåliga lösenord de flesta har så är det inte bra att köra root.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-17 20:31

Ok, 'man' är väl inte rätt, men jag utgår från att folk som håller på med sina datorer har insett att det är unixmaskiner nu för tiden och att root är ett kraftfullt 'instrument' man bör ha koll på. That's all..

Vidare:

Inte OS X i 15 år men väl unixdialekter. Eftersom MacOS numera är unix, kan man lätt översätta sina kunskaper hit..

• Medlem
  • 2005-03-18 18:52

... eller så struntar man i hela den grejen och använder datorn till vad den byggdes för. Porrsurfning!

• Oregistrerad
  • 2005-03-19 09:10

Finns egentligen ingen anledning att ha root kontot aktivt under OS X, allt går att göra med sudo. Vill man redigera system filer så fungerar "sudo open -e /etc/hosts /etc/rc ..." utmärkt.

Men grejen med de här är at man sliper terminalen och kan vara root överallt, så att säga...

Ursprungligen av thevil:

Att alltid ha root aktiverat är som att gå omkring på styltor istoppade i ett par leriga stövlar i porslinsbutiken.

Givetvis ska man bara logga in som root när det verkligen behövs. (dvs. aldrig för icke datanörd) och sedan logga ut igen. Kanske en del glömmer bort det, när jag har kört Linux är det bekvämt att logga in som root och stanna där så att säga.

1
Bevaka tråden