Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kringla pil-problem i Finder med svensk tangentbordsuppsättning...!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-17 21:00

Hej alla,
jag har råkat ut för ett riktigt konstigt problem. För ett par dagar sedan slutade funktionen Kringla-< för att "cycla" mellan en applikations fönster fungera - men bara i Finder och Eudora. I alla andra program funkar det fortfarande som det ska.

Jag försökte åtgärda det på en massa sätt, och prövade till slut att byta tangentbordsuppsättning, alltså inmatningsspråk, till USA, och då funkar det som vanligt igen även i Finder och Eudora. Men när jag byter tillbaka till Svensk eller Svensk-Pro, då slutar det funka. Till saken hör även att det funkar bra om jag tilldelar funktionen ett nytt kortkommando, t ex kringla-alt-<! Ingen logik att hitta alltså!! (Och om jag ändrar kortkommando och sedan återställer så slutar det funka. Har även prövat omstarter med mera med mera...)

Så min fråga är: har någon råkat ut för detta? Vad ska jag hitta på? Jag skulle kunna ändra kortkommando, men nu är jag ju så ruskigt van...

Har även prövat den utmärkta utilitity'n Witch, men där blir cyklingen programöverskridande, och det är man ju lite ovan vid.

Annars får jag väl vänta till TIGER kommer, då lär väl allt funka igen....

Tack,
/Svante

Jag har också det här problemet. Hittade du någonsin en lösning?

Har aldrig funkar vidare bra för mig (Finder, Firefox, Mail(?)). Bytte till ctrl-< på inrådan av en kompis, vilket fungerar klockrent i alla lägen.
Av någon underlig anledning så fungerade funktionen för mig om jag tryckte ett ¨-tecken emellan. Vet inte varför, testa gärna.
Kör iBook, vet inte om det har med den begränsade tangentbordslayouten att göra? Ni?
Jag håller mig till ctrl-< så länge tror jag, inbillar mig att detta inte kommer att lösas av Tiger...?

1
Bevaka tråden