Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enkel fråga om MacOS X

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-02-25 08:34

Har haft mac i många år, men senaste åren haft PC och nu köpt en ny mac med MacX och Mac OS 9.xx.. så jag har varit ifrån mac lite så...

Frågan är måste alla program ligga dubbelt för att fungera i båda operativsystemen eller, vad händer med mailen om jag kör X ibland och 9.x.x ibland, ligger de i båda mapparna...
Kommer att köra quark en hel del och den fungerar inte i X, skall jag slänga ut X eller låta den ligga kvar...

[ 25 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: glemme ]

Du behöver inte ha dom dubbelt.
Själv så har jag de applikationer som är Carbon eller X specifika i Applicatrions mappen och de program som är för MacOS 9 har jag i mappen Applications (MacOS 9). Sedan gör jag ett alias från X programmappen till 9 programmappen med de program som kan köras under MacOS 9.

Vilket mejlprogram kör du? Det styr vad som händer med mejlen.

Quark kan du köra under Classic miljön i X. Men trots detta skulle jag rekommendera att du kör det under MacOS 9 direkt.

Hoppas jag hjälpte dig lite på vägen i alla fall.

Jasså du Mattias. Hur får du en hårdvarudongel att fungera i Classic i X:an?
Du måste boota om till 9:an för att kunna köra Quark

• Oregistrerad
  • 2002-02-25 10:45

Det finns ju dongelfria versioner av QXP "out there"

• Medlem
  • 2002-02-25 11:29

Quark fungerar inte bra i OS X, ändå. Layoterna uppdateras inte som de ska, det gäller för övrigt flera classicprogram. Air hockey, t ex.

• Medlem
  • 2002-02-25 11:30

Shuffle puck café, menar jag.

Tänkte inte på det... Det med hårdvaru nyckeln. Men funkar det inte med USB nycklen? Det sa Quark till mig när jag pratade med dom i alla fall....

X är inte komplett ännu. Men att begära att varenda program ska fungera är väl lite mycket att be om. Gör det det under Win?

• Medlem
  • 2002-02-25 15:13
Citat:

Skapades ursprungligen av: Mattias Hedman:
Tänkte inte på det... Det med hårdvaru nyckeln. Men funkar det inte med USB nycklen? Det sa Quark till mig när jag pratade med dom i alla fall....

X är inte komplett ännu. Men att begära att varenda program ska fungera är väl lite mycket att be om. Gör det det under Win?

Nej, det fungerar inte ens med USB nyckel, det fungerar bara crackat. Quark 5 kommer inte använda hårvarulås alls.

Angående Windows; Nja, vissa antivirus och hårddiskprogram fungerar inte i t ex XP, men det kommer alltid någon uppgradering snabbt...

Classic är ju inte tänkt att man ska använda speciellt mycket, tror jag. Det är lite för risigt för att kunna fungera som ett riktigt substitut för OS 9.

tanka ner quark 5.0 (beta) gratis från nätet... inget hårdvarulås på den inte.
funkar ypperligt att köra i classic läge.

Mitt tips är att ge upp Quark helt och köra InDesign 2.0. Det är mycket mera prisvärt och fungerar super både i 9an och X. Jag har inte ångrat det en sekund sedan jag bytte (iofs bara två veckor sedan). Har inte heller behövt starta Quark en enda gång då konverteringen flyter helt smärtfritt. Snart dags att dra pluggen på donglen för min del alltså....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-25 23:59

Hur står du ut med alla fel kortkommandon? Och alla skrymmande paletter? Och den slöa skärmuppritningen? :eek:

Har f ö också haft tillfälle att testa Quark med OS X och tycker det funkar hyfsat. (Så länge man äger licensen på Quark så är det väl inget fel i att patcha den -- eller?)

/Inbiten Quarkare som är rädd att man förr eller senare kommer bli tvungen att byta sida... (Quark, fixa transparens, illa kvickt!)

Med senaste drivrutninen ska USB-låset fungera i Classic. Har inte testat själv, men har en representant från Quark Scandinavia här nu, som lovar att det fungera, och på Rainbows hemsida står det också att OS X supportas. Ladda ner här: http://www.rainbow.com/tech/downloads.html

1
Bevaka tråden