Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ÅÄÖ ifrån terminalskal.

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågan om å ä ö´s vara eller icke vara i Mac OS X Terminalmiljö har kantstötts många gånger. Jag hittar dock inte en passande tråd för denna fråga.

Hur gör jag för att kunna navigera mig med ä å ö i Terminalen? Jag har fått terminalen att visa å ä ö (via teckuppsättningen i Terminalens inställningar) men om jag försöker byta directory till ett vars namn börjar på å ä ö funkar det inte.
Likväl om jag kör ls så skriver den fortfarande ut Ö som O???&€ typ.

Går detta att lösa? Hur?

/Jont Olof

• Medlem
  • Göteborg
  • 2002-11-22 20:22

Visst går det att lösa! Om du kör med det förvalda skalet så kan du göra såhär.

Skapa en fil i din hemmapp med namnet .cshrc

I den skriver du dessa två rader:
setenv LC_ALL sv_SE
setenv LANG sv_SE

Nu ska det funka nästa gång du kör igång Terminal.

Edit: Fixade lite särskrivning...

[ 22 November 2002, 20:23: Meddelandet ändrat av: coach ]

• Oregistrerad
  • 2003-05-31 01:37

Så bra, jag har länge saknat mina ån, än och ön.

Men problem uppstår, min dator säger att låter mig inte spara filer med det namnet, de är reserverade för systemet. (i BBedit) Så fräckt.

Inte heller får jag spara mina förändringar av papperskorgens utseende. Då säger den att jag inte har behörighet.

Jag måste ha gjort den sur, konstigt.

• Oregistrerad
  • 2003-05-31 13:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av annakm
Så bra, jag har länge saknat mina ån, än och ön.

Men problem uppstår, min dator säger att låter mig inte spara filer med det namnet, de är reserverade för systemet. (i BBedit) Så fräckt.

Börja med att titta om du redan har en sådan fil. För att lista alla dolda filer i terminalen, skriv:

ls -la

Om det inte finns går det bra att skapa en med BBedit som du döper till cshrc (utan punkt). Sedan får du byta namn på den från terminalen:

mv cshrc .cshrc

Om den redan finns är det enklast att redigera den från terminalen. Skriv

pico .cshrc

Nu är du inne i textredigeraren pico och kan redigera lägga till raderna i slutet på filen. När du är klar trycker du Ctrl-o för att spara och Ctrl-x för att stänga.

Alla kommandon ovan förutsätter att du befinner dig i din hemkatalog (~),

Om du skulle få permission denied på mv eller när du spar filen från pico så prova att göra om kommandot fast med sudo före. Om du inte kan spara filen frpn pico så måste du stänga den och sedan öppna den med sudo.

• Oregistrerad
  • 2003-05-31 21:43

Tack så mycket. Det här var jättekul.

Nu ska jag köpa Unix-bok och lära mig lite om det här.

1
Bevaka tråden