Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är Mac fortfarande naturligt val för bildproduktion?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag läser runt om på nätet, så stöter jag ofta på resonemanget som ungefär går såhär: ”Det finns ingen anledning till att köpa en Mac för att arbeta i Adobes programvara, PC:n är billigare snabbare och minst lika bra.”

Hur är det men den saken egentligen, spelar det idag ingen större roll eller finns det fördelar med något system? Nu tänker jag främst på bild/grafiskproduktion i professionella sammanhang.

/Marcus

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-18 13:17

Program utbudsmässigt finns det inte. Däremot är Illustrator 10 buggigare på Windos än på mac av egen erhfarenhet. Sen att de skulle fungra lika bra är ren myt. Med billigar hårdvara blir det helt klart sämre funktion. Men ska vi säga som så utan drifts stop och andra vanliga windows problem så går det rätt bra med bägge platformarna. Föredrar dock mac mindre krångel så.

En sak till fel medelande i Illu 10 på windows xp kan lyda så här ungefär. "... gå till Finder..." har själv stött på det. Och det tyder på att Windows vatianten är en översttning från mac varianten.

Vilken deckare du är, Juanito. Jag har alltid trott att de satte två team och lät dem skriva en version var...

Illustrator 8, 9 & 10 (men speciellt 8) hade en hel del skumheter för sig. Version 11 (CS) har dock fungerat klanderfritt för mig på jobbets PC. Varför billigare hårdvara (helt klart) skulle fungera sämre förstår jag inte. Lägre pris handlar det om – inte lägre prestanda. Av någon konstig anledning har jag inte ditt "vanliga" Windows-problem "driftsstopp" på min maskin heller. Misstänker att det är SBS-relaterat.

Sedan behöver du nog göra rent ditt tangentbord – alldeles för många knappar verkar glappa (men särskrivningsfunktionen funkar tydligen klanderfritt).

Monstret,
Det finns fördelar med bägge systemen – men i mångt och mycket beror det på vad användarna är vana vid. En grafisk avdelning på tio pers sparar knappast pengar på att slänga ut sina Macar och köpa PC istället för att uppgradera till nya Macar. Det kostar en del tid/utbildning att vänja sig vid det andra systemet. Den som är van vid PC och inte porrsurfar för mycket eller kör typ Windows 95 kan jobba lika bra med den som på en Mac.

Fortfarande är fokus för branschen på Mac och därför har du lättare att hitta professionella programvaror (tänk färgstyrning eller kalibrering) till Mac-sidan. Dessutom finns det säkert en övervikt för tryckerier som har Mac-system vilket kan innebära lite smidigare samarbete.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-24 15:27
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Vilken deckare du är, Juanito. Jag har alltid trott att de satte två team och lät dem skriva en version var...

Tja inte vet jag men skumt är det med Windows varianten Illu 10.

Citat:

Av någon konstig anledning har jag inte ditt "vanliga" Windows-problem "driftsstopp" på min maskin heller.

Nåja, jag är inte i den branshen mera så jag kan inte säga helt säkert. Men stitter dagligen med Illu 10 i Win miljö och driftstop händer främst med nätverket i alla fall om man anväder XP som verkar vara en vettig .

Citat:

Sedan behöver du nog göra rent ditt tangentbord – alldeles för många knappar verkar glappa (men särskrivningsfunktionen funkar tydligen klanderfritt).

Blir så där när man har brått och e lite ordblind som jag men vad kan man.

Citat:

Fortfarande är fokus för branschen på Mac och därför har du lättare att hitta professionella programvaror (tänk färgstyrning eller kalibrering) till Mac-sidan. Dessutom finns det säkert en övervikt för tryckerier som har Mac-system vilket kan innebära lite smidigare samarbete.

Tja kan vara så i Sverige i Finland verkar det vara Win som gäller överallt. Blev väldig förvånad när vår tidning Vasabladet.fi blev den första tidningen i Norden att standardisera på InDesign vilket betydde att Macarna som hade varit på nedgång fick en rejäl knuff uppåt. Visst de får använda vad de vill men här finns inte ens en vettig (web) apple store så jag är glad åt vilken liten marknads andel de än vinner.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 17:11
Ursprungligen av Seamonster:

När jag läser runt om på nätet, så stöter jag ofta på resonemanget som ungefär går såhär: ”Det finns ingen anledning till att köpa en Mac för att arbeta i Adobes programvara, PC:n är billigare snabbare och minst lika bra.”

Hur är det men den saken egentligen, spelar det idag ingen större roll eller finns det fördelar med något system? Nu tänker jag främst på bild/grafiskproduktion i professionella sammanhang.

/Marcus

Min personliga erfarenhet är att Macar generellt strular mindre än Windowsburkar, även om XP faktiskt fungerar helt ok. Småstrul med nätverk, skrivare, virus, spyware m.m. är sådant som ställer till mycket förtret för de flesta win-användare. Tänk på att billig hårdvara kan bli dyr i längden om man räknar med förlorad arbetstid. Om du i snitt lägger ned 10 min per dag för virussökningar, spywarerensningar, spam och allmänt strul blir det nästan en timme i veckan vilket på ett helt år blir ungefär en arbetsvecka.

Skaffa en mac istället och jobba dessa 10 min om dagen så kan du ta semester en extra vecka på sommaren

Jag har provat båda och kan för egen del konstatera att jag jobbar mycket kreativare och intuitivare med design på Mac. Antagligen är det en blandning av 100 olika smådetaljer i operativet, programmen och hårdvaran som gör skillnaden.

Och det där med virus och spyware ÄR ytterligare ett starkt argument.

[Avvikelse från tråden: Ursäkta pekpinnen, men jag tycker det börjar bli jobbigt att läsa vissas inlägg p.g.a. särskrivningar och en del inte fattar när man ska ha ny mening. Man måste liksom om flera gånger för fatta.]

Ursprungligen av Anton S:

Min personliga erfarenhet är att Macar generellt strular mindre än Windowsburkar, även om XP faktiskt fungerar helt ok. Småstrul med nätverk, skrivare, virus, spyware m.m. är sådant som ställer till mycket förtret för de flesta win-användare. Tänk på att billig hårdvara kan bli dyr i längden om man räknar med förlorad arbetstid. Om du i snitt lägger ned 10 min per dag för virussökningar, spywarerensningar, spam och allmänt strul blir det nästan en timme i veckan vilket på ett helt år blir ungefär en arbetsvecka.

Skaffa en mac istället och jobba dessa 10 min om dagen så kan du ta semester en extra vecka på sommaren

Jag har redan valt en Mac och får den levererad vilken dag dom helst

För övrigt håller jag med om att Windows är en arbetsmiljö som kan reta gallfeber. Mac OS har jag ingen större erfarenhet av, men hoppas och tror det ska bli mer behändigt att arbeta i.

Förresten, har Photoshop stöd för G5-prosessorn? Jag har för mig att jag läste det någonstans...

/Marcus

• Medlem
  • 2005-03-18 18:17
Ursprungligen av Seamonster:

Förresten, har Photoshop stöd för G5-prosessorn? Jag har för mig att jag läste det någonstans...

/Marcus

Stöd har den ju... Dessutom ska det var något sånär optimerat.

• Medlem
  • 2005-03-18 17:48

Om man inte ser några fördelar med Mac så gör man inte.

Vad jag däremot har märkt är att PC inte är så snabba som man skulle kunna tro. En 3,4 Ghz Pentium med Hyper Threading och 1,5 GB RAM, spöar INTE skiten ur en Powerbook på 1,5 Ghz med 1 GB RAM i Photoshop. Den är generellt snabbare, men inte så mycket att det spelar en avgörande roll. I Illustrator är de jämförbara. Med en G5:a är det troligen omvänt.

Prestandan är rätt mycket en icke-faktor, enligt mig. Till Photoshop finns det däremot en del Plug-ins som antingen finns till Mac eller PC, men inte både och. Det kan ju bli avgörande. Generellt tycker jag dock att både Photoshop och Illustrator är lite bättre i Mac-version. Dessutom går det otroligt mycket snabbare att byta mellan program på macen under tung belastning.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-03-18 18:08
Ursprungligen av stfm:

Dessutom går det otroligt mycket snabbare att byta mellan program på macen under tung belastning.

Tveklöst! Multitrådningen i xp går inte att jämföra med os x. Försöker jag jobba lika hårt på min jobbpc som på min hemmac, kopiera filer, göra utskrifter, köra id och ps samtidigt, ja då däckar pc:n direkt, trots att den är 3 år nyare. Troligen skulle pc:n funka bättre med mer minne men faktum är att xp inte är ett lika smidigt operativ som os x.

Ursprungligen av stfm:

Om man inte ser några fördelar med Mac så gör man inte.

Vad jag däremot har märkt är att PC inte är så snabba som man skulle kunna tro. En 3,4 Ghz Pentium med Hyper Threading och 1,5 GB RAM, spöar INTE skiten ur en Powerbook på 1,5 Ghz med 1 GB RAM i Photoshop. Den är generellt snabbare, men inte så mycket att det spelar en avgörande roll. I Illustrator är de jämförbara. Med en G5:a är det troligen omvänt.

Prestandan är rätt mycket en icke-faktor, enligt mig. Till Photoshop finns det däremot en del Plug-ins som antingen finns till Mac eller PC, men inte både och. Det kan ju bli avgörande. Generellt tycker jag dock att både Photoshop och Illustrator är lite bättre i Mac-version. Dessutom går det otroligt mycket snabbare att byta mellan program på macen under tung belastning.

Visa mig på reella fakta att en powerbook skulle spöa en 3.4Ghz P4 i photoshop...Det finns ett ypperligt program att jämföra plattformarna nämligen PS7bench som finns att ladda ner här:

http://www.geocities.com/Paris/Cafe/4363/download.html

Ladda ner "Advanced" och kör det posta sedan ditt resultat här...

Jag har efterlyst det här tidigare men ännu har ingen postat sitt resultat här på 99Mac...Kanske för att det inte finns något att visa iallafall inget som skulle visa att ditt påstående skulle stämma.

Du kan ju kolla in mina resultat med dom processorer jag har haft och har i min ägo.

Mvh

Ursprungligen av xplane:

Visa mig på reella fakta att en powerbook skulle spöa en 3.4Ghz P4 i photoshop...

Jag uppfattar det som om pc:n är snabbare men inte så mycket snabbare som väntat... Slappna av, det är fredag.

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-18 23:22

Svar på trådens titel: Det tycker jag.

/ E

• Medlem
  • 2005-03-18 23:43
Ursprungligen av xplane:

Visa mig på reella fakta att en powerbook skulle spöa en 3.4Ghz P4 i photoshop...Det finns ett ypperligt program att jämföra plattformarna nämligen PS7bench som finns att ladda ner här:

http://www.geocities.com/Paris/Cafe/4363/download.html

Ladda ner "Advanced" och kör det posta sedan ditt resultat här...

Jag har efterlyst det här tidigare men ännu har ingen postat sitt resultat här på 99Mac...Kanske för att det inte finns något att visa iallafall inget som skulle visa att ditt påstående skulle stämma.

Du kan ju kolla in mina resultat med dom processorer jag har haft och har i min ägo.

Mvh

Hoppsan, där vaknade X (PC) plane!

Jag kan köra testet, och jag VET att PC:n kommer att vara snabbare. Vad jag menade var att den inte är så snabb att det behöver vara en avgörande faktor. Du vet; om man faktiskt gör andra saker än att köra benchmarks.

Jag är ganska besviken på prestandan hos de G5:or som jag testat också... Känns inte som ett jättelyft över Powerbooken, precis som en monster-PC inte gör heller.

Är det bara jag som fått för mig att det här med prestandahets oftast kommer från dem som inte får så mycket (vettigt) gjort och inte från de som verkligen uträttar saker? På jobbet sitter de som jobbar med Photoshop och InDesign och gör bl a kataloger på G4 533Mhz och jag tror aldrig jag hört dem klaga. De är väldigt produktiva människor. En snabb koll på de reklambyråer och tryckerier jag cyklar förbi på min väg till/från jobbet visar att även där står äldre maskiner.

Nu är ju inte detta en vetenskaplig undersökning men jag tror ändå väldigt många har samma bild som jag gällande detta.

• Medlem
  • 2005-03-19 00:36
Ursprungligen av Rickard A:

Är det bara jag som fått för mig att det här med prestandahets oftast kommer från dem som inte får så mycket (vettigt) gjort och inte från de som verkligen uträttar saker? På jobbet sitter de som jobbar med Photoshop och InDesign och gör bl a kataloger på G4 533Mhz och jag tror aldrig jag hört dem klaga. De är väldigt produktiva människor. En snabb koll på de reklambyråer och tryckerier jag cyklar förbi på min väg till/från jobbet visar att även där står äldre maskiner.

Nu är ju inte detta en vetenskaplig undersökning men jag tror ändå väldigt många har samma bild som jag gällande detta.

Visst är det så. Det tror jag är allmänt känt...

Personligen skulle jag iofs inte kunna jobba dagligen med en 533:a i OS X, men i OS 9 är den absolut tillräcklig. Jag gillar inte när själva fönstren är för sega, däremot spelar det ingen större roll om ett beräkningsmoment tar 10 sekunder eller 20... Det är liksom marginellt. Om det inte sker omedelbart, så måste man ändå vänta en stund.

Varför glider såna här trådar alltid in på processorhastighet? Det är en så oväsentlig debatt. Har man bara minnst en G4 på sisådär 900MHz och uppåt så duger det fint. Det viktiga, prestandamässigt, är ju mycket RAM och bra hårddiskhastighet.

Hela frågan Mac vs. Win handlar ju om mjukvara. Och där är Mac en bättre plattform. Sen är det ju en smaksak också, så man kan ju bråka hur mycket som helst om detta. Varför propagera för det ena eller andra? Låt var och en ha det de vill ha.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Varför glider såna här trådar alltid in på processorhastighet?

Det har jag också alltid undrat. Och de flesta resonerade som oss innan G5-an dök upp. Då helt plötsligt blev det ett helt annat fokus där prestandatester blev jätteviktiga eftersom macen då ibland vann. Något som tidigare inte hänt på länge.

Ursprungligen av Rickard A:

Mitt i prick.

Det här är högst personlig bedömning och jag har inga som helst belägg men för mig känns arbetet i macen mycket mer fritt, när jag blir tvingad till att sitta på en xp burk känns det som om jag är instängd, klaostrofobiskt och jag vill ut, andnöd och sen så tittar jag upp, röker på min hövding och ler andaktsfullt åt S Jobs på väggen som gav mig friheten tillbaka.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-20 23:15

Som Mac-vän kan ju vissa svar på frågan om man ska köpa Mac eller PC vara lika dystra som komiska: "experten" svarar...Vissa andra borde kanske uppdatera sina informationssidor, alternativt sin kunskap; ett exempel är Datakarlsson.

Ursprungligen av PJW:

Som Mac-vän kan ju vissa svar på frågan om man ska köpa Mac eller PC vara lika dystra som komiska: "experten" svarar...Vissa andra borde kanske uppdatera sina informationssidor, alternativt sin kunskap; ett exempel är Datakarlsson.

Ja vad ska man säga. Jag tror man ska skratta, att göra annat går inte.

1
Bevaka tråden