Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag lägga linux på den andra hårddisken?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag är lite nyfiken på att testa någon linuxdist, men jag tänker inte anstränga mig för att använda det seriöst.

Jag har flera HD i datorn, och undrar om det går att helt enkelt lägga in det på en annan HD än systemskivan - helst utan att formatera om, och utan att skapa nya partitioner. Om en ny partition behövs - finns det enkla gratisprogram för det?

Om det går - hur väljer jag system vid uppstart?

Några tips på en så enkel dist som möjligt? Jag har testat Mandrake förr, och även kört en live-cd med ubuntu. (Gnoppix heter den väl?)

Jag vore även tacksam om någon har synpunkter på säkerhetsaspekter av att köra linux på en uppkopplad dator, utan att egentligen behärska systemet.

• Oregistrerad
  • 2005-03-18 15:04

Ja, det går utmärkt.

Får jag rekommendera Gentoo, deras utmärkta manual gör deras rätt avancerade system väldigt lätt att installera. http://www.gentoo.org

Ladda ner en live-cd och skriv ut manualen så är det bara att testa på.

Gentoo är väldigt säkert från grunden då nästan ingenting är installerat (man får installera saker själv med deras lättanvända "emerge" kommando.)

Ursprungligen av Ricky:

Yellow Dog Linux är väl mer o rekommendera om man är nybörjare

Fungerar det utan att partitioner eller krångla på annat sätt först? Jag menar verkligen allvar när jag säger att jag inte tänker anstränga mig och enkelhet går definitivt före hur bra disten egentligen är.

• Medlem
  • Tjörn
  • 2005-03-18 17:29
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Fungerar det utan att partitioner eller krångla på annat sätt först? Jag menar verkligen allvar när jag säger att jag inte tänker anstränga mig och enkelhet går definitivt före hur bra disten egentligen är.

Räkna alltid med att behöva partitionera när du ska installera ett nytt operativsystem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 17:41

Fedora Core 4 ska stödja PPC, ett alternativ om man gillar RedHat men inte har PC..
Men du får nog kallt räkna med en ompartitionering eller i varje fall offra en HD....
Vettegudarna hur man löser bootloader biten... (så att du kan välja OS)

Ursprungligen av swede:

Vettegudarna hur man löser bootloader biten... (så att du kan välja OS)

Kan ju nämna att jag tidigare hade en iMac över, som jag installerade Mandrake på. Då tyckte jag att det blev för krångligt att partitionera och installera bootloader (eller vad det nu var) för att kunna välja mellan två operativ, så jag fimpade helt enkelt Mac OS på den datorn. Idag har jag inte möjlighet att göra det, så det kanske är bättre att skippa idén? Jag har ändå inget egentligt behov av det, utan är bara allmänt nyfiken.

Upprepar en tidigare fråga: Någon som vet ett enkelt och gratis program för att partitionera? (Den partitionering som krävs under själva installationen fixar sig nog, men jag antar att jag behöver göra en partitionering innan, för att skilja de filer jag redan har där, och fixa en ny för systemet.)

Alternativt kanske jag kan bränna undan på DVD och stuva om lite mellan mina tre hårddiskar, för att få en tom.

Tack för alla kommentarer så långt!

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-19 18:33

Kan inte uttala mig om anda distributioner än Yellow Dog Linux (som, i varje fall innan, var baserad på Red Hat's produkter), då jag inte prövat dessa.

Jag installerade YDL 3.0, och det hela var nästan lättare än att installera OS X.
Det enda man behöver tänka på, mht partitionering, är att, när man formaterar sin HD, att lämna den platsen som avses till YDL, 'tom'/oanvänd i DiskUtility.

Sedan, när man installerar YDL, fixar installeraren - om man så ber - den resterande partitioneringen (YDL behöver 3 linux partitioner (boot, scratch, main)). Till skillnad från OS X's DiskUtility, fixar linux partitioneraren partitioneringen utan att behöva omformatera HD'n.

Därutöver har jag precis läst att YDL har fixat en distribution som kan ligga på en annan disk än startdisken, inklusive externa diskar (!).

Altså, en omformatering/partitionering är vad du behöver (för att fixa lite tom platsför linux), sen är installeraren väldigt samarbetsvänlig.

lycka till!

1
Bevaka tråden