Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium X frågor!

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 14:21

Vädigt nöjd med detta program, men har några frågor:

1. Varför visas bara online-kontakter i min kontaktlista? Kan man ej få ditt offline-kontakter?

2. Kan man inte ändra status som i msn, till jag är på lunch, upptagen etc.?

3. Hur skickar man filer till vänner? Om det går, hur snabbt går det? Går det att göra snabbare om det går segt?

Fler frågor kommer säkert!

/Adzam 1

1. [shift] + [äpple/kringla] + H visar/döljer offlinekontakter.

2. För tillfället finns det bara away, läste dock att resten kommer i nästa version.

3. Adium verkar allmänt trög när det kommer till filöverföringar.

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-03-18 18:43
Ursprungligen av Jani Uutela:

2. För tillfället finns det bara away, läste dock att resten kommer i nästa version.

Underbart med en riktig klassiker emellanåt!!

Varför funkar alltid filöverföring så d-a illa med de här programmen förresten? Jag kör Miranda på PC:n och jag tror inte jag har lyckats föra över en enda fil sen evigheter. Borde inte det vara rätt lätt att implementera?

En sak jag undrar ang. filöverföring i detta program är om det är möjligt att se en mätare på hur mycket som skickats/är kvar att skicka? När jag säner en fil står det ju bara i meddelandefönstret att filöverföringen påbörjats. Sen vet man inget mer! Ibland lyckas det, ibland inte. Oftast inte.

Vet ni?

Ursprungligen av Polonius:

En sak jag undrar ang. filöverföring i detta program är om det är möjligt att se en mätare på hur mycket som skickats/är kvar att skicka? När jag säner en fil står det ju bara i meddelandefönstret att filöverföringen påbörjats. Sen vet man inget mer! Ibland lyckas det, ibland inte. Oftast inte.

Vet ni?

Det beror på att det inte finns ett GUI för filöverföring ännu. Utvecklingen av både filöverföringsfunktionerna och gränssnittet i Aduim är fortfarande under aktiv utveckling.

Ursprungligen av ACM1899:

Underbart med en riktig klassiker emellanåt!!

Varför funkar alltid filöverföring så d-a illa med de här programmen förresten? Jag kör Miranda på PC:n och jag tror inte jag har lyckats föra över en enda fil sen evigheter. Borde inte det vara rätt lätt att implementera?

Anledningen att det är så svårt att få filöverföring att fungera är att Microsoft, AOL och dess likar inte berättar hur deras kommunikationsprotokoll fungerar. Utvecklarna för Miranda, Adium och dess likar måste med andra ord försöka lista ut hur det fungerar. (www.answers.com/topic/oscar-protocol förklarar bättre)

Men, men... Jag läste någonstans för inte så länge sen att AOL faktiskt släppt Oscar fritt (protokollet till ICQ och AIM).

• Medlem
  • Sundbyberg
  • 2005-03-18 19:38
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Anledningen att det är så svårt att få filöverföring att fungera är att Microsoft, AOL och dess likar inte berättar hur deras kommunikationsprotokoll fungerar. Utvecklarna för Miranda, Adium och dess likar måste med andra ord försöka lista ut hur det fungerar. (www.answers.com/topic/oscar-protocol förklarar bättre)

Men, men... Jag läste någonstans för inte så länge sen att AOL faktiskt släppt Oscar fritt (protokollet till ICQ och AIM).

Aha, enkel förklaring.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Här: http://www.betanews.com/article/AOL_Opens_Up_its_AIM_Community/1109603183

Tyvärr hade jag missuppfattat det hela. Det är AOL-arkittekturen, inte själva kommunikationsprotokollet det gällde.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-19 15:26

Går det inte att ha chatt med flera personer samtidit? Då menar jag inte tabbar, utan att man pratar med flera på samma gång...

/Adzam 1

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-19 15:56

Bättre GUI-lösning för filöverföringar i AdiumX kommer i version 0.80 (jag har testat svn-versionen för några veckor sedan).

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-19 16:10
Ursprungligen av Spiken:

Bättre GUI-lösning för filöverföringar i AdiumX kommer i version 0.80 (jag har testat svn-versionen för några veckor sedan).

Bra! Vet du när den kommer?

3. Filöverföringar mellan MSN kontakter fungerar, ICQ nej, .Mac fungerar, även om iChat hanterar det ännu bättre.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-03-18 16:23
Ursprungligen av Mattias Hedman:

3. Filöverföringar mellan MSN kontakter fungerar, ICQ nej, .Mac fungerar, även om iChat hanterar det ännu bättre.

Testade filöverföring med msn, men det gick ju segare än sirap! Både från adium till msn och tvärtom!

Finns det något man kan göra för att ändra det här? Är dte nått man måste ändra med portarna i inställningar, eller?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-18 16:29
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Har för mig att filöverföring funkat via ICQ om den andra användaren har en klient som baseras på gaim. Var ett tag sedan jag överförde fil med ICQ dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-18 19:40

Jag har för mig att filöverföring via MSN i Adium och Proteus går via MS:s proxyservrar istället för direkt mellan de två inblandades datorer (som de officiella klienterna oftast gör). Därav segheten.

Ursprungligen av adzam 1:

Vädigt nöjd med detta program, men har några frågor:
2. Kan man inte ändra status som i msn, till jag är på lunch, upptagen etc.?

Det är ju tvärtom! Det är i MSN det inte går att ändra status till det man vill. I Adium trycker man cmd-Y för att skriva in sin status till det man vill ha. Då ser ICQ- och AIM-användare ens status, men inte MSN-dito. MSN-användare som skickar mess till en får dock ett autosvar istället.
Det är förmodligen just för att MSN inte har vettig statusfunktion som alla MSN-användare ändrar sitt screen name hela tiden för att indikera sin status, så att man har kompisar som heter "KJ är hemma", "Lasse är ute" o.s.v.

PS
I adium går det dessutom att spara alla sina "custom"-statusmeddelanden så att man kan välja dem igen istf att behöva skriva in dem varje gång.

• Oregistrerad
  • 2005-05-22 03:15

Ett översättningsförsök

Jag har just lokaliserat AdiumX 0.81 till svenska och lagt upp den packade lproj-mappen på min iDisk. Klicka här . För att installera den behöver man kommando-klicka på Adium-programmet, välja "Visa paketets innehåll", öppna "Contents" och slänga in mappen i "Resources". På egen risk dock, Ta en säkerhetkopia av programmet innan! Det funkar hyfsat för mig, även om jag inte hunnit kolla alla funktioner.

Detta är den första lokalisering jag gjort (bra att börja med något litet) så jag är tacksam för kommentarer. Allt i Adium är inte möjligt att översätta, tyvärr. men jag har gått igenom det som de gjort tillgängligt.

Jag måste säga att det var lättare att översätta än jag trodde, tog ca 3 timmar, klart värt det även om det bara skulle vara för mitt eget behov.

Svejs!

Senast redigerat 2005-05-22 10:25
1
Bevaka tråden