1. Du skriver en affärsplan (eller en marknadsplan). I den så går du igenom olika tänkbara försäljningssiffror och hur du ska reagera på dem, exempelvis bästa tänkbara scenario, sämsta scenario och något mitt i.
För att uppskatta försäljningen kan du dels titta på hur det har gått för dina blivande konkurrenter och göra en bedömning ifall marknaden växer eller krymper, eller så kan du titta på liknande marknader (annan stad eller ett annat land) och dels kan du använda någon analogi, dvs hur det har gått för någon produkt som på olika sätt går att jämföra med din (när du gör en analogi så går du förstås också igenom skillnader jämfört med din produkt).
Dessutom så gör du en bedömning av marknaden genom att se på hur många tänkbara kunder du har, deras behov av din produkt. och deras önskan att köpa den av dig eller av någon konkurrent.
I affärsplanen går du också igenom olika marknadsföringsåtgärder och hur de kan påverka försäljningen.
Beroende på vad det är du ska pyssla med så finns det olika sätt att få tag på information om din bransch, ofta finns det en branschförening som kan hjälpa dig.
Oavsett hur bra information du får tag i så går det ju inte att förutsäga framtiden. Det du måste göra är att få banken att förstå att de kommer att få tillbaka sina pengar om de lånar ut dem till dig. Det gör du genom att (utan att överdriva) beskriva
- vilken vara eller tjänst du vill sälja till vilket pris
- vem som ska köpa varan eller tjänsten
- hur marknaden ser ut
- hur du ska tillverka/marknadsföra/sälja din produkt
- hur du ska få ut din produkt till kunden
- fördelar och nackdelar jämfört med konkurrenterna
- hur många konkurrenter har du
Här är ett exempel (pdf 192 kb) på frågor du bör ha tänkt igenom och kanske ha satt ihop till en affärsplan innan du träffar banken. Det finns många exempel att tjuvkika i hos Google.
2. Olika register har väldigt olika kvalitet och väldigt olika priser. Om det lönar sig att köpa beror på dels om du har råd att köpa det (kommer du att kunna använda det et cetera) och till viss del vilken målgrupp du har (hur lätt är det att få tag på den som fattar beslut om det du ska sälja et cetera). Att bygga upp ett eget register kan vara väldigt värdefullt för företaget, men ganska jobbigt att hålla färskt om det är många som ska finns med i det. Det kan finns dm-företag som är specialiserade på din bransch.