Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2 startar inte - HJÄLP!!!

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår kom den lurviga kartongen till kontoret och jag installerade genast det efterlängtade systemet. Allt fungerade kanonbra hela dagen igår, men i morse när jag kom till jobbet och slog igång datorn så vägrar 10.2 att starta.

Första gråa rutan med Apple-loggan passerar jag utan problem, sedan kommer rutan som det står Mac OS X i och alla saker som ska läsas in gör det utan problem. Sedan försvinner rutan precis som den ska och min blåa bakgrund kommer fram tillsammans med muspekaren och man väntar bara på att alla ikoner ska börja radas upp på skriv bordet. Men där är det stopp.

Datorn slutar att starta, men det går att röra muspekaren. Docken och menyerna har dock inte kommit fram...

Min självklara fråga är dock vad jag gör åt saken...???
Jag har inte hunnit bli tillräckligt vass på OS X för att kunna alla trix för att komma runt problem...

• Oregistrerad
  • 2002-09-04 09:20

Rycka ur alla Usb tillbehör, allt utom tangentbord och mus alltså?? Vore det första jag testade i alla fall. Sedan fsck om det inte hjälper....

Martin

[ 04 September 2002, 09:20: Meddelandet ändrat av: Martino ]

Det fungerade inte med att rycka ur USB-tillbehören...

Jag skulle gärna köra en fsck, men grejen är ju att jag inte vet HUR jag ska göra det eftersom jag inte kommer in i datorn med tillgång till terminalen. Jag har glömt kommandot för att köra det vid uppstarten.

Kan jag få en detaljerad beskrivning på hur jag ska göra???

• Oregistrerad
  • 2002-09-04 09:30

Nu är jag inte 100, men är det inte bara att hålla ner kommando S under uppstart?? Om nu då S:et står för någon sorts säkert läge så låter det ju logiskt.

Som sagt, är inte 100.

Martin

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-04 09:32

Kan du starta datorn från system-CD:n?

Om du med system-CD menar installations-CD:n så är svaret ja. Men hur kan det hjälpa mig eftersom den bara vill köra en installation när den startat upp???

Kommando-S fungerade bra under uppstarten, men hur kör jag sedan fsck exakt då? Låtsas att jag är fem år och beskriv det för mig steg för steg...=)

Tur att jag hade med mig min Titan till jobbet så att jag kunde föra den här diskussionen...=)

Skriv "fsck -y" för att kolla disken, om det blir fel så kör den en gång till ända tills det inte är mer fel. Detta gör man för att det kan bli följdfel när ett fel fixats. (Många fel blev det i den meningen).

Sen kan du ju starta upp i "Verbose mode" då blir uppstarten textbaserad, om det blir någe fel under omstarten bör det stå vad det är där. Detta gör du genom att hålla nere Kommando-V under uppstart.

Annars så kan du ju helt enkelt haft sån otur att någon systemfil kajkat ur. En ominstallation borde fixa skivan, bara att dra in 10.2 och installera över den du har nu. Alla användare och inställningar blir kvar, så det är säkert att göra.

Det verkar inte bättre än att det är en ominstallation som gäller...
Jag körde fsck flera gånger och jag startade sedan i verbose mode, men allt verkade starta som det skulle. Sedan kom jag till den berömda blåa rutan igen där det hänger sig...

Nu provar jag en ominstallation...

Vänta nu.. nu fick jag samma sak på en helt clean 10.2 installation på en nyformaterad PB G4 Ti500..

Vad i HELVETE...
Jag hade precis kört in ARD 1.1 update (klient/admin) samt Security Update 02-08-23
BLÅ RUTA med muspekarn...inget mer

En omstart gjorde dock att jag kom in, men vad är det här.. 10.2 buggigare än 10.1.x ?

[ 04 September 2002, 10:17: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

Har du installerat över en OSX 10.1.x? Ibland blir det sådana problem som du beskriver efter en uppdatering utav X istället för en ny "clean" installation. Det enda jag kunde göra var att formatera om och installera helt från scratch....

Har ni 3parts minnen i era datorer? Vi har haft minnes diskussioner här många gånger och snåljåparna tipsar hela tiden om billigaste billiga...
Vet att tex. X-servern inte kan uppdatera och installera 10.2 server om inte alla minnen är o.k.
Minnen som fungerat i 10.1.5. kanske inte fungerar i 10.2
M.a.o. om inget annat hjälper, plocka bort extra minnet. datorn kanske accepterar dom efter installation...

Vet inte om jag skulle vilja kalla Kingston för lågbudgetminne faktiskt...

Men jag gjorde en ominstallation över det gamla systemet och idag har det fungerat klockrent...

• Medlem
  • Kalmar
  • 2002-11-26 20:30

Helv.te..
kommer bara till den blå skärmen som tidigare har beskrivits.
Vill göra en ominstallation men hur får jag in cd skivan i släden på iMac 800. Kan inte få ut släden. Några snabba tips. Please help.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2002-11-26 20:42

Lyckades få ut släden med musen. Bytte till Apples originalmus

hepp! råkar vara en av snåljåparna. har kört många olika minnen (128, 256, 512) från olika tillverkare i olika macar (blådåre, imMac 700 och nu eMac 700) och har aldrig haft några problem. kör nu med ett noname 512 i min eMac, kör 10.2.2 och använder en logitech MouseMan® Dual Optical. rockar. inga problem. men vill man betala massor av pengar för ett märke så kan man ju göra det.

• Medlem
  • 2002-11-27 17:39

Hej,
Jag hade samma problem med 10.1 och det visade sig att findern startade om sig själv i all oändlighet. Det kunde jag se om jag om jag tryckte ner Alt + Äpple + Esc för att få fram Tvångsavsluta menyn. Det är ett bra tips för att se om något loopar. Nästa steg är att göra en säker start med Kommando + S för att starta upp i terminalläget. Om inte fsck fungerar så titta alltid i /var/log/system.log filen vad som händer under uppstart. I mitt fall var det QuickTime som bråkade. En preferens fil hade blivit korrupt och då finder tydligen är beroende av Quicktime så "ballade" finder ut totalt. Efter radering av den trasiga filen startade maskinen upp snyggt och prydligt och jag kunde därefter ominstallera QuickTime igen. Med detta vill jag ha sagt att glöm inte att titta i system.log när Ni får problem. Även om allt kanske inte är begripligt kan man ofta i alla fall ringa in problemet till en viss drivrutin eller till en viss applikation eller en viss fil.
En titt i system.log har räddat mig vid flera tillfällen.

Jag har också problem vid uppstart av Jaguar på en grå G3a. Har gått fint tidigare men nu kommer jag bara till grå äpplet sedan kraschar allt direkt. Har försökt allt...? Tagit bort allt "extra" testat minnena, nollställt pram, resetat firmware, installerat om Jaguar, startat om med komando+S som ger besked "Kernel Panic, We are hanging here..."
9:an går fint funderar på att testa att installera 10.0 och se om det fungerar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Frykberg:
Jag har också problem vid uppstart av Jaguar på en grå G3a. Har gått fint tidigare men nu kommer jag bara till grå äpplet sedan kraschar allt direkt. Har försökt allt...? Tagit bort allt "extra" testat minnena, nollställt pram, resetat firmware, installerat om Jaguar, startat om med komando+S som ger besked "Kernel Panic, We are hanging here..."
9:an går fint funderar på att testa att installera 10.0 och se om det fungerar...

Det där låter som samma problem jag hade för ett tag sen, jag testade ALLT man kan testa utan framgång. 9an funkade bra även hos mig.
Till slut löste jag det genom att byta hårddisk, den gamla funkar men får åka med som slave.

Tyvärr hjälpte det inte heller med ny hårddisk... Dock lyckades jag få igång datorn med 10.0. och 10.1 några gånger, men nu hänger den igen vid uppstart. Får förljande meddelande: " panic (cpu0): Unable to find driver for this platform: "AAPL, Gossamer"."
Gossamer känner jag ju igen men kan detta meddelande ge någon ledtråd för någon mer kunnig?
10.2 Totalvägrar, medan 9.2.1 fungerar utan problem...

1
Bevaka tråden