Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panik: Allting bara försvann!

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag satt och försökte göra så att LaunchBar inte skulle behöva en plats i dockan. Sedan startade jag om datorn. Då möttes jag utav den skärm som jag gjorde när datorn var sprillans ny. Alla program i dockan var ersatta av standard, bakgrundsbilden, skrivbordet. Det verkar som hela min hemma-mapp med musik och bilder totalt bara försvunnit! Program finns kvar dock behöver de jag har registrerats registreras om på nytt.. Något register som har försvunnit.

Vad har hänt? Hjälp mig!

Edit: Det verkar inte hänt något med hårddiskutnyttjandet.. Tror jag, samma mängd som utnyttjas...

Det låter som om du loggat in som en ny användare... kolla Systeminställningar > Konton

Ursprungligen av TZW:

Det låter som om du loggat in som en ny användare... kolla Systeminställningar > Konton

Jag har bara ett konto vilken jag är inloggad som. Alla startobjekt har även de försvunnit.

Är hårddisken nästan full? Enligt en del kan det hända konstiga saker om man har mindre än 3 GB ledigt.

Ligger inte dina grejer kvar i hårddisk > Användare > ditt namn?

Ursprungligen av TZW:

Är hårddisken nästan full? Enligt en del kan det hända konstiga saker om man har mindre än 3 GB ledigt.

Ligger inte dina grejer kvar i hårddisk > Användare > ditt namn?

Hårddisken är långt ifrån full. Den är precis ny Powerbook, 60 gb hårddisk. Använder 17 GB.

Nej, där finns ingenting.

• Oregistrerad
  • 2005-03-20 11:35

Har du provat att reparera behörigheter? Det kan vara så enkelt att din användare inte har behörighet att läsa Preferences-mappen, men det löser sig om du kör repareringen från OS X installations-CD.

• Oregistrerad
  • 2005-03-20 11:40

Låter precis som en ny user har skapats…

Skrivls -a /Users/ i terminalen

Ursprungligen av Pär:

Låter precis som en ny user har skapats…

Skrivls -a /Users/ i terminalen

Då står det:

Mikael-Edstr-ms-dator:~ mikaeledstrom$ ls -a /Users/
. .DS_Store Shared michaeledstrom
.. .localized ftp mikaeledstrom

mikaeledstrom är det kontot där allting har försvunnit. Den är även administratören. michaeledstrom skapade jag nyss för att testa..

• Oregistrerad
  • 2005-03-20 11:55

Verkar ju vara en "mikaeledstrom" och en "michaeledstrom"

Bestäm dig hur du stavar ditt namn

Buse! Editera innan jag svarat färdirgt

Sök på något som du vet fanns men som inte finns nu…

• Oregistrerad
  • 2005-03-20 12:02

Jag har haft precis samma problem, och det berodde på samma sak jag beskrev ovan.

Ursprungligen av ThunderMac:

Jag har haft precis samma problem, och det berodde på samma sak jag beskrev ovan.

Men hur gör man? Jag gjorde både i verktygsmappen och med Disk Utility på CD:n... Det enda jag vet om..

Edit
Jag sökte och fann att allting finns i
Powerbook > Program > mikaeledstrom

Märkligt är det inte? Hur gör jag för att fixa det? Bara att överföra den mappen till min hemmapp?

Testa så här: starta terminalen, använd su för att bli root, förutsatt att root-kontot är aktiverat. Som root slipper man att kopieringen går i stöpet pga. fel rättigheter. skriv sen så här cp -R /Powerbook/Applications/mikaeledstrom /users, nu borde mappen som är på vift hamna i user-mappen. Inga garantier dock att det inte trasslar till sig. Ev. kan du behöva att ändra ägarskapet eftersom du kopierade som root, om du ser kataloger i din hemmamapp med ett rött minustecken i vänstra hörnet måste du göra så här: bli root med su igen, sen skriv chown -R /users/mikaeledstrom mikaeledstrom för att få tillbaks ägarskapet till alla filer och kataloger. Gör sånt här på egen risk, sälv har det gått bra med de här metoderna.

Senast redigerat 2005-03-20 19:39
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-20 22:33
Ursprungligen av bruksarn:

Testa så här: starta terminalen, använd su för att bli root, förutsatt att root-kontot är aktiverat. Som root slipper man att kopieringen går i stöpet pga. fel rättigheter. skriv sen så här cp -R /Powerbook/Applications/mikaeledstrom /users, nu borde mappen som är på vift hamna i user-mappen. Inga garantier dock att det inte trasslar till sig. Ev. kan du behöva att ändra ägarskapet eftersom du kopierade som root, om du ser kataloger i din hemmamapp med ett rött minustecken i vänstra hörnet måste du göra så här: bli root med su igen, sen skriv chown -R /users/mikaeledstrom mikaeledstrom för att få tillbaks ägarskapet till alla filer och kataloger. Gör sånt här på egen risk, sälv har det gått bra med de här metoderna.

sudo borde funka fint att använda istället för att aktivera root och använda sig av su.

som sagt, sudo funkar det också, då får du root-rättigheter med ditt eget lösenord för attt köra ett kommando, sen försvinner rättigheterna igen, skriv helt enkelt sudo+enter+ditt eget lösenord så är det klart

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 12:51

eller kör "sudo su" om man vill ha rättigheterna lite mer permanent.

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 12:56
Ursprungligen av emilsson:

eller kör "sudo su" om man vill ha rättigheterna lite mer permanent.

Kan ju vara bra om man inte vill skriva sudo innan varje komando, men annars så "timar inte sudo ut" förrs efter två minuter eller vad det är...
Jag tycker nog god användning är att använda sudo framför så länge man inte skall a/ skriva massor b/ är hundra på vad sudo gör.
I dethär fallet så borde det ju räcka med en sudo ditto (-växel för resursdel) och sedan sudo rm när man kollat att allt kom dit det skulle och har rätt rättigheter.

Ursprungligen av Pär:

Kan ju vara bra om man inte vill skriva sudo innan varje komando, men annars så "timar inte sudo ut" förrs efter två minuter eller vad det är...
Jag tycker nog god användning är att använda sudo framför så länge man inte skall a/ skriva massor b/ är hundra på vad sudo gör.
I dethär fallet så borde det ju räcka med en sudo ditto (-växel för resursdel) och sedan sudo rm när man kollat att allt kom dit det skulle och har rätt rättigheter.

Är inte den här time-outen att man slipper att skriva lösenord en stund efter att man har skrivit in det?

• Oregistrerad
  • 2005-03-21 16:46

Är inte den här time-outen att man slipper att skriva lösenord en stund efter att man har skrivit in det?

Jo, man är bara su en liten tid efter att man kört sudo och gett giltigt passord.

Jävligt bra säkerhetsmässigt om någon frågar mig

Smozle måste väl vara både fullärd och less på sudo vid det här laget?

• Oregistrerad
  • 2005-03-22 10:55

Smozle måste väl vara både fullärd och less på sudo vid det här laget?

Tror inte det, han behöver ju bara köra
sudo ditto --rsrc /Program/mikaeledstrom/ /Users/mikaeledstrom/ (ändringar skrivs över)
(sudo) chmod -RP 755 /Users/mikaeledstrom/
(sudo) rm -r1 /Program/mikaeledstrom/ ( 1= i om man vill veta och f om man inte vill veta)
eller så...

Ungefär så i var fall, inga garnatier lämnas

Ett kortfattat sätt att beskriva vad jag behövde många rader för att beskriva. Jag skulle köra på en gång på en romanskrivar-kurs. Den första uppgiften brukar ju vara att beskriva sin dag på fem rader eller något sånt, en omöjlighet för en svammelmakare av min kaliber.

1
Bevaka tråden