Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Remote Desktop Connection – kan inte logga in

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trådar liknande detta problem har jag hittat både här och på andra ställen men de slutar oftast med att användaren kommer på att lösenordet inte kan lämnas blankt på PC:n. Mitt problem verkar vara svårlösligare än så.

Allt verkar fungera bra och jag får upp Windows inloggnings-fönster men när jag försöker logga in på mitt konto på PC'n får jag föjande meddelande:

The system could not log you on. Make sure your User name and domain are correct, then type your password again. Letters in passwords must be typed using the correct case.

Om jag lämnar lösenordsfältet tomt får jag detta meddelande:

Unable to log you on because of an account restriction.

Jag tycker jag har kollat allt jag kan kolla. Liten checklista för den goda själ som ev skulle drista sig till att försöka hjälpa mig:

• Jag använder MacOS X 10.3.7 mot Win XP Pro

• "Remote Desktop"äraktiverat på PC:n (under System Properties) dvs, "Terminal Services" är aktiverade

• Mitt konto på PC:n är tillag i gruppen Remote Desktop Users (Via knappen på Remote-fliken under System Properties)

• Jagharlösenord på PC-kontot

• PC:n ligger bakom min brandvägg (MacOS X's) så port 3389 borde inte behöva vara öppen, men jag har öppnat den ändå.

• Brandväggen i XP är av

• Jag har testat att lämna domain tomt, angivit den domän jag skapat och även försökt med WORKGROUP

• All annan kommunikation mellan datorerna fungerar, fildelning, Internet etc...

Det här förbryllar mig verkligen och jag skulle bli fantastiskt lycklig om någon kunde klura ut vad det handlar om...

TPF

Senast redigerat 2005-03-20 22:25
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-20 19:17

Kör samma setup själv, aldrig stött på problemet. Jag brukar aldrig skriva in domain dock. Kan det bero på eventuella skandinaviska tecken i användarnamnet? Är det någon skillnad om du skriver in namn och lösen i remote desktop inställningarna eller i windows inloggningsruta? Dum fråga kanske: Du kan logga på med samma konto lokalt utan problem?

Nej, bara "vanliga" tecken i både användarnamn och lösen. Samma problem oavsett om man skriver in manuellt i inloggningsrutan eller i RDC-inställningarna. Och ja – det går alldeles utmärkt att logga in på PC:n lokalt med detta kontot. Skumt va'?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-20 20:47

Har du lagt till användaren i "Remote Desktop" gruppen också, det måste man göra?

Ursprungligen av molia:

Har du lagt till användaren i "Remote Desktop" gruppen också, det måste man göra?

Nåt sånt har inte jag gjort och det funkar prima. Var gör man det i XP förresten?

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-20 20:59

I Windows XP behöver man inte göra det.

På Windows 2000 Server måste man göra det. På Windows 2003 Server kan man även behöva aktivera tillgång till inloggning för fjärranvändare under inställningarna för Domain Security Policies och Domain Controller Security Policies beroende på om maskinen körs som domänkontroller eller ej.

Ursprungligen av molia:

I Windows XP behöver man inte göra det.

På Windows 2000 Server måste man göra det.

Det var det jag tyckte. Och han med problemet har XP Pro skriver han så det lär inte bero på det.

Skumt är det för för mig funkade det prima direkt.

Vad jag har förstått så läggs användaren till i gruppen "Remote Desktop Users" genom att man defenierar detta via knappen "Select Remote Users...". En slags genväg till att göra det istället för att göra det under User Accounts.

Jag gjorde inte ens allt du gjorde och det funkar bra. Det enda jag gjorde var att i XP aktivera remotedesktop, i RDC fylla i login/lösen och ange ip-nummer. Sen funkade det prima. Mitt konto behövdes inte läggas till i gruppen Remote users. Där står bara "Rickard already has access".

Sen har inte jag gjort nå mer.

Har du bärbar eller stationär mac? Det är inte så att du har numlock eller nåt sånt aktiverat?

Ursprungligen av Rickard A:

Jag gjorde inte ens allt du gjorde och det funkar bra. Det enda jag gjorde var att i XP aktivera remotedesktop, i RDC fylla i login/lösen och ange ip-nummer. Sen funkade det prima. Mitt konto behövdes inte läggas till i gruppen Remote users. Där står bara "Rickard already has access".

Sen har inte jag gjort nå mer.

Har du bärbar eller stationär mac? Det är inte så att du har numlock eller nåt sånt aktiverat?

Jag har en stationär mac och inga lock-tangenter har varit nertryckta, annars är ju den en given klassiker vid inloggningsproblem hade inte tänkt på det faktiskt... Men kan det vara något i själva överföringen av lösenordet? Är det för långt för en RDC-connection kanske? Det är 12 tecken långt, inga siffror, bara vanliga bokstäver (inga diakritiska förstås...)

Ursprungligen av malkus:

Jag har en stationär mac och inga lock-tangenter har varit nertryckta, annars är ju den en given klassiker vid inloggningsproblem hade inte tänkt på det faktiskt... Men kan det vara något i själva överföringen av lösenordet? Är det för långt för en RDC-connection kanske? Det är 12 tecken långt, inga siffror, bara vanliga bokstäver (inga diakritiska förstås...)

Inte aning om det finns nån maxlängd.

Men prova skapa ett helt nytt testkonto i XP och sätt ett jättekort lösenord. Prova också att ge kontot ett kort namn typ "test". Aktivera sen remote desktop för det kontot och prova igen. Funkar det då ja då är det nåt lurt med ditt användarnamn/lösenord.

Citat:

...men de slutar oftast med att användaren kommer på att lösenordet inte kan lämnas blankt på PC:n

..och det verkar som om den här tråden slutar med det också. När jag satte upp kontot angav jag lösenord (kontot bör ju vara identiskt med macens amvändarnamn/lösenord) men det visade sig när jag undersökte det i Windows att kontot ändå inte var "password protected". Finns det alltså en skillnad mellan att kontot har ett lösenord och att det är s.a.s. password protected?

Tack ändå för att ni fick gnuggat era gråa en söndagskväll som denna. Förhoppningsvis kan den här tråden vara till nytta för andra blivande RDC-användare i fortsättning...

• Oregistrerad
  • 2005-06-23 17:28
Ursprungligen av malkus:

..och det verkar som om den här tråden slutar med det också. När jag satte upp kontot angav jag lösenord (kontot bör ju vara identiskt med macens amvändarnamn/lösenord) men det visade sig när jag undersökte det i Windows att kontot ändå inte var "password protected". Finns det alltså en skillnad mellan att kontot har ett lösenord och att det är s.a.s. password protected?

Tack ändå för att ni fick gnuggat era gråa en söndagskväll som denna. Förhoppningsvis kan den här tråden vara till nytta för andra blivande RDC-användare i fortsättning...

Var hittar du inställningarna i Windows för att ändra till Password Protected?

1
Bevaka tråden