Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svenska mappnamn försvinner?

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2002-09-04 11:26

Har för tredje gången formaterat/installerat 10.2 med samma problem dyker upp varje gång.

Efter omstart har jag svenska namn på alla mapparna, typ "Program", "Delad", "Bibliotek" o.s.v.

Efter att ha monterat dmg-filen för Chimera/Navigator och lagt denna i Programmappen får plötsligt alla mappar engelska namn.

Jag kan inte hitta någon generell inställning för "lokaliserade" mappnamn, så jag antar att den kanske döljer sig i någon plist-fil.

Alla förslag mottages gladeligen!

//megus

Läste nåt om att du kan lägga en tom fil som heter .lokalized i de mappar som skall ha svenska namn.

Kan ha sett i syne också..

Spelar ju eg inte så stor roll vad mapparna heter tycker jag..

• Medlem
  • 2002-09-04 12:00

Har kollat i terminalen. Filen ".localized" ligger i varje mapp.

Och med tanke på att de svenska namnet slogs ut i ett enda "huj" så tror jag snarare på teorin om en generell av och på inställning.

//megus

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-04 12:14

För att fixa:

In i terminalen. Ställ dig i en mapp som har engelskt namn. (cd mappnamn)

Skriv: touch .localized

Upprepa för alla mappar.

Logga ut och in. Voilá! Svenska namn!

• Oregistrerad
  • 2002-09-04 13:44

Det funkar ju bra, men det lustiga är att de engelska mapp- och programnamnen är svenska i dialogrutor (Spara/Öppna) och engelska i Findern. Verkar trots allt var en bugg. Jag har i alla fall rapporterat detta till Apple.

• Medlem
  • 2002-09-04 14:09

glöm inte att rappotera buggen till Chimera-grabbarna bara

• Medlem
  • 2002-09-04 17:01
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Kalle W:
För att fixa:

In i terminalen. Ställ dig i en mapp som har engelskt namn. (cd mappnamn)

Skriv: touch .localized

Upprepa för alla mappar.

Logga ut och in. Voilá! Svenska namn!

Tackar för tipset. Skall testa detta när jag kommer hem, men; du som verkar lite Unix-kunnig. Det finns säkert något sätt att skriva om den där raden så att den traverserar alla mappar och "touchar" alla ".localized"-filer den hittar.

Eller?

//megus

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: megus:
Tackar för tipset. Skall testa detta när jag kommer hem, men; du som verkar lite Unix-kunnig. Det finns säkert något sätt att skriva om den där raden så att den traverserar alla mappar och "touchar" alla ".localized"-filer den hittar.

Eller?

Tyvärr, touch har tråkigt nog inte inbyggd rekursion. Ett shellskript med en while-loop borde däremot klara skivan, men det kan bli ganska krångligt att fixa. Kör "man touch" i terminalen så får du en ganska bra sammanfattning om vad touch kan göra (och vad det inte kan göra)!

• Medlem
  • 2002-09-04 19:44

Jaha vänner, jag har hittat lösningen på mitt problem och oj vilken fånig bugg. Skäms Apple!

"toucha" hjälpte inte så jag bestämde mig för att intallera om igen och sedan kontrollera mappstrukturen efter varje steg i installationsprocessen.

Och där var den plötsligt. Jag vill alltid se filtilläggen på mina filer så sagt och gjort slog jag till valet i Finder-inställningar. Vips var alla svenska namn borta. Slog av filtillägget. Hepp, där var de igen.

Nåja. Jag får väl leva utan filtillägg tills buggen är fixad.

Kan någon ge mig länken för att rapportera en bugg hos Apple?

//megus

• Avstängd
  • International user
  • 2002-09-04 20:06
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: megus:
Jaha vänner, jag har hittat lösningen på mitt problem och oj vilken fånig bugg. Skäms Apple!

"toucha" hjälpte inte så jag bestämde mig för att intallera om igen och sedan kontrollera mappstrukturen efter varje steg i installationsprocessen.

Och där var den plötsligt. Jag vill alltid se filtilläggen på mina filer så sagt och gjort slog jag till valet i Finder-inställningar. Vips var alla svenska namn borta. Slog av filtillägget. Hepp, där var de igen.

Nåja. Jag får väl leva utan filtillägg tills buggen är fixad.

Kan någon ge mig länken för att rapportera en bugg hos Apple?

//megus

Japp, samma bugg hos mig, slår jag på visa filnamstillägg så blir alla mappar engelska, slår jag av, ändras de till svenska... Skumt. Har dock ej Chimera/Navigator utan Mozilla.. men det kanske inte har med saken att göra?

[ 04 September 2002, 20:07: Meddelandet ändrat av: Mattias L ]

måse ju vara en bugg med osx..
filnamnen ändras ju i finder så vad ska de ha och göra med Chimera?

/johan

• Medlem
  • 2002-09-04 21:34
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Johan S:
måse ju vara en bugg med osx..
filnamnen ändras ju i finder så vad ska de ha och göra med Chimera?

/johan

Nej, det var givetvis inte Chimeras fel.

Antagligen hade jag inte uppdaterat fillistan efter det att jag ändrat Finder-inställningen. Det var först när jag kopierat Chimera till programmappen som jag upptäckte de ändrade namnen. Jag gissade Chimera men det var OSX.

Jag har förresten lämnat en bugg-rapport hos Apple Feedback.

//megus

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2002-09-05 11:45

Buggen verkar ju egentligen rätt logisk.

Det man gör när man väljer att alltid visa filtillägg är att ställa in Finder att endast läsa namnen i filstrukturen.
Har man det avslaget översätter ju Finder filstruktursnamnet till ett annat som är det som visas.

Samma sak med internationaliseringen av mappnamn och filnamn. I filsystemet är ju allt döpt på engelska. Väljer man då att visa filsystemsnamn så visas ju självklart de engelska.

Men nog tycker man att det var en billig och enkel väg att gå för Apple...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-05 14:25

Om du vill göra rekursiv touch:

find / -name ".localized" -exec touch {} ;

Skall fungera.

/glemme

• Medlem
  • Lund
  • 2003-03-19 12:14

Otroligt korkad bugg!

Jag installerade just 10.2 på en dator, och märkte till min besvikelse att mappar och program i Finder hade engelska namn.

Jag kollade då raskt på 99mac och fann tipset att ta bort valet "visa alltid filnamnstillägg", och vips så var det på svenska.

Vad kan man säga? Tack megus och alla andra på 99mac, fy skäms Apple.

• Oregistrerad
  • 2003-11-01 18:08

tack megus!!

• Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-01 22:45

Mapparna har ju engelska namn egentligen... ungefär som för första gången få en 100% Apple maskin och öppna maskinen och konstatera "vafan det står ju Motorola på kretskorten!!!":rolleyes:

Att mapparna har engelska namn kan vara förvirrande, speciellt som engelska program visar engelska namn och svenska program visar svenska namn. Något som kan vara ganska förvirrande för ovana användare.

Men i grunden är detta en bra grej, alltså att hela systemet är på engelska. I och med OS X så finns det egentligen bara ett enda system (på engelska alltså) och språktillägg för andra språk. OS 9 hade separata system för olika språk.

I och med att det bara finns ett enda system så blir uppdateringar mycket lättare och vi i Sverige får tillgång till dem samtidigt som de kommer ut i USA. Förut kunde det dröja ett bra tag innan en uppdatering kom på svenska och vissa saker kom aldrig på svenska. Så är det inte nuförtiden.

1
Bevaka tråden