Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallera OS X: Hur göra med program?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Ska rensa hela disken och installera om OS X. Vad ska man tänka på? Tänkte göra en backup av alla program, hur gör man, kan det räcka med att bara bränna ned hela program-mappen... Det hade ju aldrig funkat på PC.

Hämta Carbon Copy Cloner, sök på versiontracker.com tanka hem och läs hur du ska göra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-21 09:22

I princip: Ja.
Underförstått att du har fått med dig ditt bibbliotek i hemmamappen.
Sen är det vissa program som lägger filer/typsnitt i det gemensamma biblioteket i roten på hårddisken. Så det kan vara bra att ha backup på den också om det visade sig nödvändigt.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-21 09:31

Eventuella "preference" filer kan du vilja ha sparade.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-21 09:35

Du kan också välja Arkivera och installera.

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-21 10:37
Ursprungligen av Mondo:

Du kan också välja Arkivera och installera.

men då kan han inte formatera

Carbon Copy Cloner eller SuperDuper, är väl det bästa, då får du med dig rubbet på din hårddisk, se bara till att din backupdisk kan lagra allt, bör alltså vara lika stor eller större än din nuvarande disk..

Sen raderar du och formatterar om, varför du nu önskar göra det?
Ty det gör man nästan bara i nödfall. Oftast räcker det om man har problem, att köra en Arkiv och Install, välja att behålla alla gamla inställningar, så man slipper göra om dem. Sen uppdaterar man till aktuellt Mac OS X, eller stannar på en nivå lägre om man inte trivs med Mac OS 10.3.8.

Mac är inte som PC att du måste köra fragmenteringsprogrammet. Det fixar Mac OS X automatiskt.
Vill du slänga program som du tankat ner, eller installerat från skivor, är det bara att slänga dem i papperskorgen. Det ligger få filer kvar och skräpar.

Så om du skriver "varför" du vill installera om, så vore det bra

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2005-03-21 20:35

Jag brukar inte spara något annat än vad jag har i "Dokument". Där finns det jag skapat själv och det är jobbigt att återskapa. Programmen tankar jag hem allt eftersom jag behöver dom. Dessutom har det med 90% säkerhet kommit nya versioner så man måste liks ta hem nya.

1
Bevaka tråden