Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Färgfel i Distiller ???

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ett annorlunda problem med en pdf som jag ska maila ut till en massa kunder idag.

Dokumentet är gjort i Indesign 2.0.2 och jag har skrivit ut som PS-fil med distiller som PPD.
Detta har funkat sååå bra förut.
Men nu blir det bara tok.

Dokumentet är på tre sidor och jag använder en mallsida med logga och adress på alla sidor.

När jag har distillat dokumentet så blir vår blå logga blå som den ska vara på första sidan, men på resterande två sidor så blir den grön????
Det är ju för bövelen samma logga!! Dessutom så är det samma mall som alla sidor bygger på.

Jag fattar ingenting?

Gör jag en pdf direkt från ID så blir det rätt, men då får jag en mycket större filstorlek.

hjälp !

- Slice -

Ingen som har nånting om detta?

- Slice -

Hej!

Det är svårt att ge något bra svar på din fråga utan lite mer bakgrundsinformation, men det verkar onekligen lite märkligt. Spontant låter det som att det skulle kunna vara något färghanteringsproblem (så tillvida inte logotypen verkligen byter färg helt). Vad har du för färghanteringar i Distilller? Använder du genomskinlighet i InDesign-dokumentet? Är färghanteringen i InDesign påslagen?

Personligen ser jag dock ingen anledning till att använda Distiller, så tillvida filerna inte ska till ett tryckeri med ålderdomlig utrustning. Distiller är i mitt tycke inte designat som ett modernt program ska vara och skapar bara onödiga problem. Har du kontrollerat att PDF-inställningarna (PDF-version, komprimering, färghantering etc.) är likadana i InDesign och Distiller? Det borde fungera bra att skapa PDF:en från InDesign.

Hej Johan

Jag fattar ingenting av det här alltså!

Jag kör färghantering avslagen i ID (annars blir det skitkasst vid utskrift av svart, fråga inte annat problem )

Nu har jag testat att köra alla olika förinställningar och det blir samma resultat.

Hur fan kan samma bild bli i två helt olika färger i samma dokument?

- Slice -

Och att skapa PDF:en från InDesign är inget alternativ?

Har du möjlighet att ladda upp dokumentet (med länkar) eller ett motsvarande exempel? Det är väldigt svårt att säga vad som skulle kunna vara fel utan att se det framför sig, eller utan en detaljerad beskrivning.

Jag testade lite snabbt. Började med att spara om loggan till .eps sedan så gjorde jag en pdf genom Distillern och resultatet blev som önskat.

Jag har tittat på ditt dokument, men kan inte upprepa problemet du beskriver. Däremot innehåller ditt dokument så många färgmodeller och effekter att jag inte är helt förvånad att problem uppstår. Jag tycker dock fortfarande att du bör överväga att göra PDF-filerna från InDesign istället för i Distillern. Du kan i princip få vilken filstorlek du vill med de inställningsmöjligheter som finns.

Ditt dokument innehåller följande som jag tycker att du bör kontrollera:

  • 8 dekorfäger, varav två används

  • 2 RGB-färger, varav en används

  • 2 bildlänkar, varav den ena i LAB och den andra i RGB

  • Genomskinlighet med CMYK som färgblandningsmodell

Försök att hålla dig till en färgmodell (CMYK, RGB eller LAB) om det inte är nödvändigt med flera. Dessutom skulle jag rekommendera att du sparar bilderna i det filformat som de lämpar sig bäst för, även om det i och för sig bör funka som det är nu. Spara bakgrundsbilden som TIFF (gör till ett lager) och lägg in logotypen i InDesign på samma sätt som du gjort med den andra (alternativt monterad som .ai, .eps eller .pdf)

Kjell

Den loggan (exakt den filen) har jag använt i säkert 100 olika dokument som jag har både skrivit ut och gjort pdf'ar av.
En logga som pdf monterad i ID är ju helt enkelt lysande eftersom transparens stöds fullt ut.
Men jag kanske måste revidera mitt sätt att jobba. =(

Att göra pdf direkt från ID är visst ett alt. men jag lyckas aldrig få ner storleken på samma sätt som distillern gör.

- Slice -

Jag förstår inte varför man sparar om en logotype till .pdf då .eps enligt mig är det klart bästa filfomatet. Men det är kanske jag som måste förnya mig.

Tja… just denna logga är ju inga problem att ha med urklippsbanor sparade och så, men om man ska ha med toningar eller transparens så funkar inte eps.

Det som är så knepigt är ju att jag har använt denna hur många ggr som helst redan och det har alltid funkat förut.

- Slice -

Ska absolut ta dina råd i beaktning!

Tack!

Varför det ser ut som det gör är en lång historia, men det knepiga är att det har funkat bara för någon vecka sedan.

Tack så länge.

- Slice -

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-22 17:18

Har du så många olika färger i dokumentet så ska du ju ha färghanteringen på. Och gör du rätt blir det svarta svart.

Janne

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-23 23:05

Synd att inte testfilen ligger kvar.. *ville testa*

1
Bevaka tråden