Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Läsvärt Macberöm på IDG

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 16:17

Kommentarerna är ju nästan bättre än artikeln.

Måste bara citera ett av inläggen :

"Tråkiga jävlar....

Äro de som snackar i mhz idag.

Ok, min far köpte en Mac Mini för tre veckor sedan, så jag skall berätta om erfarenheterna.

Sedan, eftersom de flesta som diskuerar i det här diskussionsforumet är minst lika teknikgalna som mig får mac mini en hel del stryk.

Faktum 1. Macen är inte för dyr längre och går på toppfart!
Själv sitter jag på en G3 400 mhz/356MB RAM och utvecklar fortfarande, och det fungerar utmärkt! Jag skulle visserligen inte drömma om att göra samma sak på en pc, men skillanden är att den här burken fortfarande, med en ominstallation håller fortfarande trots att den är 4-5 år gammal nu. Vad jag vill komma till är att ALLT SOM ÄR VÄRT ATT ÖVERVÄGA flyter på en mac mini, utom videoredegeringen som ändå är segt på alla maskiner. Nej 3D animatörer köper icke mac mini, även om det flyger fram jämförande argument i diskussionen som därmed hamnar på Mars.

Faktum 2. Programpaketet med iLife är oslagbart!
När min mor (64år) kopplar in hennes kamera till datorn och allt klickas in i iPhoto så lyckas hon göra en hel del mer än de flesta andra av mina avancerade PC vänner någonsin lyckats med.
Presentationerna hon gör med dem har inponerat på stora publiker då integrationen mellan iTunes och iPhoto tillsammans gör grymt snygga presentationer knapt utan några förkunskaper.
Nu har min mor börjat snegla på iMovie på ålderns dag och jag har TILL DAGS DATUM INTE SETT ETT ENDA PC PROGRAM där användaren KAN LÄRA SIG göra en redigerad film på sin dator på ca två timmar. Jo, konstigt alla mina vänner har installerat 1/5-del av iLife i sin PC burk (iTunes)... förstår inte...

Faktum 3. Vad familjen fick
En dator som inte längre varken syss eller hörs för ca 7000 med 17 tums skärm från Komplett. Fast när vi lämnar töntbitarna med MHZ bakom oss så kan vi kanske fokusera på det reella.
OOF.org suger på Mac, personligen tycker jag de kunde skitit i Pages och lagt halva summan i utvecklingskostnader och gjort en egen (snyggare/snabbare) version av openoffice.
Nu råkar visserligen mina föräldrar via jobbet äga en Microsoft office licens, så när den gamla datorn gick på skroten efter många många år, så åkte den in i den nya.
Dessuton har microsoft något konstigt för sig genom att alltid ligga steget före med mac versionen och användarvänlighen (detta också enligt dem själva).
Förstår inte...

Kontentan blir då att mina föräldrar köpt sig enligt de ovan skrivna en dyr dator för hela 7000 kr, där mina föräldar kan uträtta mer, vara mer produktiva, och om vi kastar föråldrade PC tankar om slöhet som ofta orsakats av annat än datorns hårdvara (Window vokabulär: Maleware/virus/addware), så har de nu en GRYMT snabb dator framför sig som inte lär bli slöare på ett år eller tre. Och inte mindre - mina föräldrar gör mycket mycket mer än bara surfning och mail och tittar på inladdade bilder i en mapp från sin kamera! Jo då många kan redigera, men sällan publicera på pc - blir liksom alldrig nått av det .. hi hi

Jo, mina två av mina vänner börjar nu switcha. Johan skall ha en powwerbook 12 tum och michel en mac mini
Den enda är trött på maleware/virus och den andra diggar bara mini macens utförande efter han testat den.

För att visa att jag inte är en troende i mac:
Det största problemet enligt mig är följande: ingen ljudingång! Så där blev det att beställa in griffin usb enhet (300kr) så att mina föräldrar kan ringa till min Skype (Är student utan telefonabonemang). Apple: puckat - suck!

Annars... öhh.. nej inget. Sluta rellatera till era barndomfantasier och pubertetstankar om snabba datorer - de är redan här. Om min familjs mac mini är dyr jämfört med en liknande PC, kan vem som helst här få köpa min Shuttle som ligger brevid min skärm och skräpar... skitsnygg! Värsta krejen med silvrig väska och allt! Bara 3500 kronor med snyggt lågprofil logitech tangentbord/mus/256RAM/120GIG/häftigt radeon bildskärmskort. Byggde ihop den i höstas för (över 6000kr) och kör just nu SUSE 9.2/Win.

Jag är ledsen att min mac på 400mhz har visat sig mer produktiv än den vackra stålburken som står brevid. Tyvär så har den stått overksam i över två månader så jag överväger även skambud! Mac minin är mitt val, funderar någon på en ny windows/linux burk - som knappt brukats, hör av er! Jag vill ha nått annat litet, vitt och som inte strular"

Det finns ytterligare en artikel i samma riktning i computer Sweden.

http://computersweden.idg.se/ArticlePages/200503/22/20050322144142_CS764/20050322144142_CS764.dbp.asp

rätt risigt reportage. varför inte skriva lite mer, ge en lite mer djupgående redogörelse av upplevelsen. Det där har man ju redan läst. Kom med nåt nytt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-01 18:20

Vilka tomtar det finns bland inläggen på IDG´s sidor,, dom kallar mac förespråkare för Talibaner med de flesta PC mupparnas inlägg är lika hjärntvättade som en Hare Krishnas världsbild..

Neeeeej! Såg artikeln för sent, det var ju en kille som menade att man kunde köra OsX på PC med PearPC, jag ville ju kontra med: http://www.appletalk.com.au/articles/68kpanther/

1
Bevaka tråden