Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få tillbaka bortslängda filer?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-23 15:27

Hej!

Lyckades av misstag slänga bort ett par dokument som är väldigt viktiga (läs: bokföring). Finns det något sätt att få tillbaka dom? Något program? Jag har inte rört datorn sedan filerna slängdes.

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-23 15:38

Flåt om jag frågar - men ligger dom inte bara kvar i papperskorgen ?

(om du nu inte tömt den - i så fall har jag ingen aning)

/Tangen

  • Medlem
  • Sollefteå
  • 2005-03-23 15:39

Det är inte så enkelt att dom ligger i papperskorgen och skräpar bara?

  • Medlem
  • 2005-03-23 15:45

Nej, papperkorgen är tom. Tyvärr.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 16:06

Enklast är nog att skicka det till Ibas, runt 4000:- för en disk. Annars kan du testa och hitta något undelete program som funkar till OS X, dom kan med en massa tur återskapa filen. Ibas kan det till 90% garanterat.

http://ibas.com/

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 16:28

Det finns ju alltid Norton utilities, vet inte hur bra den fungerar på X:et har inte testat recovery, men på 9:an har jag lyckats rädda många kastade/raderade filer.

Jag vet att detta diskuterats här förrut (sök) men har för mig att det inte finns något app som fixar detta om det inte är installerat på förhand.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-23 17:07

I förebyggande syfte - är det någon som känner till något bra diskkloningsprogram till OS X? Bara så att man kan säkerhetskopiera hela disken, block för block, om något liknande skulle hända.

Rekommendationen till trådstartaren är att testa scenariot på en annan dator med samma OS om undeleteprogram blir aktuellt. Och helst också att slava den disken filen låg på för att inte råka skriva över den med det aktulla undeleteprogrammet.

/Y

  • Medlem
  • 2005-03-23 17:41

Data Rescue funkar prima, tar en jävla tid, men det är värt det.
kostar inte allt för mkt heller.
Det är bra om du kan låtabli att använda disken filerna låg på, så blir det lättare att rädde de kastade filerna.

1
Bevaka tråden