- Timber
- Medlem ●
- Malmö
När morsan var på kurs igår sa kursledaren en sak som hon reagerade på: "Mac är en gubbdator. Det är mest gamla som har Mac för att det är så enkelt".
Till vilken grad stämmer detta uttalandet? Är han helt borta eller ligger det något i det han säger?
Min erfarenhet är att det är mest grafiska formgivare, musiker och andra kreativa som kör Mac.
Det var något nytt. Har jag aldrig hört förr...
Iallafall en kreativ tanke på något sätt men mer fel går väl inte att ha? Iochförsig är nog macen den perfekta gubbdatorn liksom den bästa tantdatorn, familjedatorn, medelåldersdatorn osv...
När morsan var på kurs igår sa kursledaren en sak som hon reagerade på: "Mac är en gubbdator. Det är mest gamla som har Mac för att det är så enkelt".
Till vilken grad stämmer detta uttalandet? Är han helt borta eller ligger det något i det han säger?
Varför köper så många läckra unga damer iBook i så fall?
Ni har väl hört den där mp3'an med ett telefonsamtal mellan en supportkille och en kund? Han börjar med att prata med den högst förvirrade pappan i familjen och ber sen att få prata med den 12åriga dottern som fixar problemet istället. Där säger han nåt i stil med:
"Säg åt din pappa att gå ut och köpa en Mac, det är en dator som är specialgjord för idio.... ehhh.... mammor och pappor."
Ni har väl hört den där mp3'an med ett telefonsamtal mellan en supportkille och en kund? Han börjar med att prata med den högst förvirrade pappan i familjen och ber sen att få prata med den 12åriga dottern som fixar problemet istället. Där säger han nåt i stil med:
"Säg åt din pappa att gå ut och köpa en Mac, det är en dator som är specialgjord för idio.... ehhh.... mammor och pappor."
Det är en sketch som mactroll framförde på en stor konferens. Mycket roligt sketch.
Och den han frågar efter är:
"We need to go to plan B, Sir, do you have a child in the house?"
Beth 9 år fixar pappas smtp inställningar.
Och det hela avslutas med:
"And oh Beth, next time your daddys says his computer isn't working, say that it is "broken" and to give it to you to play with and then tell him to go buy an iMac a computer specially made for idi... mammys and daddys".
Se den. Grymt rolig.
Urban myth dödad, uppdrag slutfört.
Det är en sketch som mactroll framförde på en stor konferens. Mycket roligt sketch.
Och den han frågar efter är:
"We need to go to plan B, Sir, do you have a child in the house?"
Beth 9 år fixar pappas smtp inställningar.
Och det hela avslutas med:
"And oh Beth, next time your daddys says his computer isn't working, say that it is "broken" and to give it to you to play with and then tell him to go buy an iMac a computer specially made for idi... mammys and daddys".
Se den. Grymt rolig.
Urban myth dödad, uppdrag slutfört.
Den skulle jag vilja lyssna på. någon som har den? pm mig. ps. är 28 och precis köpt en mac kan det vara 30års krisen som smyger sig på...
Första gången jag hörde att Mac var för gubbar var 1991. Jag var på en kurs för datansvariga på skolor. "Hur sätter man upp ett nätverk i ett klassrum?" var temat. Det visade sig vara ganska komplicerat - man jobbade i DOS och nöjde sig med att visa hur man med en massa komplicerade hjälpapparater och program kunde koppla ihop två PC-datorer. Jag undrade lite amatörmässigt utifrån min lilla Mac-erfarenhet: "Är det inte bara att koppla ihop datorerna med en kabel? Så gör jag med våra Mackar!" Jag fick en gigantisk fnysning till svar från kursledaren och så kom det där med gubbdator med tillägget "Det här är ingen katt-och-råtta-lek." Det var som sagt på DOSens tid och möss ingick inte i repertoaren. "Hårda grabbar kör med koder!"
Första gången jag hörde att Mac var för gubbar var 1991. Jag var på en kurs för datansvariga på skolor. "Hur sätter man upp ett nätverk i ett klassrum?" var temat. Det visade sig vara ganska komplicerat - man jobbade i DOS och nöjde sig med att visa hur man med en massa komplicerade hjälpapparater och program kunde koppla ihop två PC-datorer. Jag undrade lite amatörmässigt utifrån min lilla Mac-erfarenhet: "Är det inte bara att koppla ihop datorerna med en kabel? Så gör jag med våra Mackar!" Jag fick en gigantisk fnysning till svar från kursledaren och så kom det där med gubbdator med tillägget "Det här är ingen katt-och-råtta-lek." Det var som sagt på DOSens tid och möss ingick inte i repertoaren. "Hårda grabbar kör med koder!"
Det måste ha varit samma gubbe som sa till mig att hårddiskar aldrig skulle slå igenom på persondatorsidan. Nä, 5,25-tumsdisketter var enligt honom det som gällde, för det var standard på PC-sidan.
Andelen bärbara Mac-datorer bland studenterna på bl.a. Chalmers har ökat ganska mycket sedan OS X har släppts.
Jepp. Speciellt iBook säljer som smör i solsken. Eller så kan man se på den där bild-på-bärbar-tråden på Sweclockers för någon månad sedan, där två av tre bärbara var macar. Det redan innan det blev postat en länk här... Kort sagt Apple har gjort den mest lättanvända Unixen jag känner till. Klart nördarna flockas, speciellt när iBook och Mac Mini kostar det de gör (de är dessutom snygga så flickvännen tycker om dem...).
För tonåringar så är väl vi runt 30 och uppåt gubbar och tanter. Även om det var roligt att vara tonåring så är ju en av fördelarna med att åldras att man blir lite klokare. Så på det viset är ju Mac en dator för gubbar och tanter - kloka människor väljer nåt annat än Microsoft.
Fast egentligen brukar jag hålla mig utanför såna här diskutioner. Vad någon annan tycker om min dator spelar ju inte så stor roll, det finns ju viktigare saker i livet att tänka på.
Min fru skulle nog gärna byta bort mig mot en yngre man, ifall hon fick behålla Macen.
E du copywriter eller? De där va grymt bra! Borde köra de på de där bildekalerna ni brukar snacka om.
Mac är så långt från gubbdator man kan komma. Visst finns det gamla uvar som har Mac, men de har kvar sin gamla Performa 630 eller Power Mac 7100 från anno dazumal.
Mac används av de som vill ha en dator som fungerar professionellt.
Mac är så långt från gubbdator man kan komma. Visst finns det gamla uvar som har Mac, men de har kvar sin gamla Performa 630 eller Power Mac 7100 från anno dazumal.
Mac används av de som vill ha en dator som fungerar professionellt.
Fel fel fel!!!!
Är "gammal uv" men det var länge sedan jag hade en 7100. Privat har jag nu en 17-tums iMac G4/800.
Och har lyckats få båda mina söner att lämna PC-träsket och bli Powerbook- och iBook-användare.
Ja, se de där 40-talisterna....
Inte nog med att de inte har vett att sitta still när det nu drar ihop sig till pensionen!
Nää ut och resa ska de, bo bra och minsann leva livet...
Och nu, nu duger det inte med billiga standard datorer.. Icke, det ska vara såna dära dyra och snygga Mac datorer..
Ja, de de där 40-talisterna...
Redan som ung man valde jag Macintosh. Sedan dess har Apple lanserat nyare och snabbare modeller. Själv har jag bara blivit äldre och tröttare.
Om jag fick leva om mitt liv, så skulle jag ändå aldrig köpa en PC. Man blir nog gubbe ännu fortare med en sån. Varje gång den hänger sig så får man ju gråa hår.
Jag är ung och vill därför gärna ha nått som krånglar hela tiden med ett opperativsystem som hela tiden är på gränsen till krasch. Jag längtar tills jag blir lite äldre och får köra de där smarta och fungerande datorerna från Apple
Jag ser inte logiken i hans resonemang...
Jag är ung och vill därför gärna ha nått som krånglar hela tiden med ett opperativsystem som hela tiden är på gränsen till krasch. Jag längtar tills jag blir lite äldre och får köra de där smarta och fungerande datorerna från Apple
Jag ser inte logiken i hans resonemang...
I och för sig: Jag är ung och kör därför en Volvo 240 som krånglar hela tiden med en växellåda som hela tiden är på gränsen till krasch. Jag längtar (i alla fall i detta specifika fall) tills jag blir litet äldre och får råd att köra de där snygga och fungerande bilarna från Porsche.