Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FCP export till Windows. Vilket filformat?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En kund som har PC ska kolla på en film som är klippt i FCP. Vilket filformat ska jag exportera som? Jag testade med mp4 men det gick inte. Några tips?

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-03-24 18:46

.mov funkar ju. Quicktime finns ju som sagt till windows. Och om du ska ha komprimerat sa ar sorenson 3 ett bra alternativ som codec.

Ursprungligen av nr3:

.mov funkar ju. Quicktime finns ju som sagt till windows. Och om du ska ha komprimerat sa ar sorenson 3 ett bra alternativ som codec.

Tackar!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-03-25 17:37

AVI går ocså bra. Behöver inte ha QT för att se den i pc:n.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-25 19:57

Om du vill så kan du köpa en plugg till Quicktime så kan du exportera wmv filer från svenska Popwire.

Windows Media 9 Component for Mac OS X
popwire.com

PC-kunden vill ha .mpg. Kan man exportera som .mpg från FCP? Hur då? Tacksam för snabbt svar!

• Oregistrerad
  • 2005-04-01 14:41
Ursprungligen av Fredse:

PC-kunden vill ha .mpg. Kan man exportera som .mpg från FCP? Hur då? Tacksam för snabbt svar!

I värsta fall får du konvertera i QT, men det borde inte vara något problem (mpeg2)

Ursprungligen av Pär:

I värsta fall får du konvertera i QT, men det borde inte vara något problem (mpeg2)

Men då blir det ju m2v istället för mpg? Jag har testat Cleaner - där kan man konvertera till mpg. Det verkar fungera men det blir betydligt större filer än mp4 och tyvärr sämre kvalitet men vad gör man inte för att tillfredställa PC-kunder...

(Å andra sidan kanske jag ska läsa bruksanvisningen till Cleaner...)

Tack för all hjälp!

1
Bevaka tråden