Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Join path i illustrator?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har två öppna objekt som jag vill joina, men hur jag än försöker går det ej...

Jag har tagit en ändpunkt från varje objekt och kört average så de ligger över varandra, sedan försöker jag med join, men då "plingar" det till i datorn. Det vill illustrator tydligen att jag inte ska få göra...

nån snäll som vet så jag äntligen kan få gå ut i vår solen?

Tack på förhand/ Poppe

  • Medlem
  • Neverland
  • 2005-03-25 14:55

Får du ingen meddelanderuta som säger nåt vettigt?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-25 16:00

Var noga med att objektena inte är grupperade och även att du med den VITA pilen markerat ändast änddpunkterna på de banorna du vill joina. Ha inte alla ankarpunkter markerade som ifall du markerade de med den svarta pilen. Beroende på version av programmet är det en bra grejj om de ligger på samma lager.

Glad påsk!ß

Jag har förtydligat rubriken i ditt inlägg. Läs mer här:
http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

OK, det är lite skumt, jag får inget felmeddelande och jag markerar allt på rätt sätt, de ligger även i samma lager...

Nu fick jag lösa det genom att överlappa och sedan "add to shape" och "expand" i path finder...funkade ju, men lite onödigt omständigt tycker jag...

Nån annan som också har problem med join? har fått för mig att det är ett ganska krångligt kommando...

/Poppe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-26 16:38

Jag har haft samma problem, men jag fattar aldrig varför. Man får trixa ihop det för hand ibland

Jag brukar ha båda ojekten markerade sedan hålla inne alt och klicka på "add to shape", funkar najs i de flesta fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 12:01

Fungerar det inte att förena banor brukar det bero på att fler punkter än det två slutpunkterna är markerade. Förstora upp ordentligt och kolla så du inte fått med någon aldeles bredvid. Ibland kan en skräppunkt blivit kvar. Använd kommandot ränsa upp för att ta bort dem. Har inte programmet framme just nu men ungefär så här funkar det.

Vänta nu? Försöker du göra som i Maya eller?
Så som jag brukar göra är att jag tar ritstiftet och klickar i den ena ankarpunkten. Sen rör jag ritstiftet över den andra tills de det blir en ring med ett streck igenom bredvid. då klickar jag och då sitter de ihop. Jag kände inte till nåt annat sätt förutom Pathfinder.

Jag har haft problem med att Illustrator vägrar utföra operationer när jag gör dom genom att högerklicka, dvs jag kan bara göra det genom menyn eller snabbkommandot, "Join" är en sån operation.
Testa därför Kringla+J när du har de två punkterna markerade.

1
Bevaka tråden