Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

[Tillfälliga 99musik.com]

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:41

Eftersom 99musik är nere kan vi köra tillfälliga 99musik här tills Bertha har vaknat. Denna diskussion kan ju sedan limmas in på lämplig plats på sajten i fråga.

OT-tråden

I kväll har man mest kollat film, efter att kalaset med flickvä.. f'låt frun... var slut. Såg Spiderman 2. Ingen hit.

Vad dricks i kväll-tråden

Rött Shiraz-vin. Gin & Tonic. Single Malt-Whiskey - Balvenie. Whiskey & Ginger Ale.

Now Playing-tråden

Allt från Astrid Lindgren-musik för de små till tung soul för de stora.

Nåja... :rolleyes:

Patrik är desperat?

OT-tråden på 99musik verkar inte skilja sig särskilt mycket från offtopic.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:44

Nä, men en tom busskur är ju helt klart mindre kul än en hel jävla T-Central full med polare...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 22:52

Senaste syntinköpet, del 8

Hade hoppats att fru Novation skulle ha landat med X-Stationen idag, men tji fick USB-interfacet. Hon dyker nog upp på måndag då. Har lyckats få en Korg N1R såld - till Norge av alla ställen så det blir skönt. Kvar för fru Novation att styra blir en S220, en TX81Z, en VZ8M, ESQ1 och XP80. Två MIDI ut kommer klara biffen bra tror jag. JP4:an kvarstår grönbergstriggad. Mixern (Behringer DDX3216) har också MIDI men den kör jag bara snapshots på.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-26 10:14

Novejchonen verkar vara jäkligt shysst! Hoppas det blir en review på den sen, tror den är intresannt för väldigt många, skulle kunna tänka mig att den skulle bli en gladkamrat med min PB om jag inte hittar nått annat ljudkort... den lär ju vara lättare än FZ-1(17kg är ingen lek!) och Cz-1000 är ju iofs lätt men inte optimal om klaviatur. Hoppas din klav och mina skivor som jag fick skickade i torsdags kommer på måndag.... brevbärarna har säkert ledigt....

Våran Musik
Hoppas inte det påverkar slutskedet i vårt sammarbete att bärta slaggar, vi hade ju tänkt en deadline sista mars, jaja... vi får hoppas att folk lägger tiden på att göra klart låtar, kul med en påskstänkare till syntarna!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 18:06

Glad påsk!

Själv har jag suttit och skruvat på lite musik under dagen, får se om det blir något jag lägger upp. Nu ska jag äta ägg och godis.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 21:17

Här kommer man hem efter en veckas London-vistelse och hoppas på att få en 99musik-fix men inte då...livet är hårt...;)

Ursprungligen av lasselu:

Här kommer man hem efter en veckas London-vistelse och hoppas på att få en 99musik-fix men inte då...livet är hårt...;)

Du ska inte komma här å snacka om att livet e hårt.....

Jag ska jobba hela påsken.....

  • Oregistrerad
  • 2005-03-26 22:17

Glad Påsk!

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 07:45

Bara två dar kvar till 99musik standard nu!
Har varit tvungen att fixa i trädgården istället för att häcka på 99an.
Nytt staket, träden klippta. Behöver nog lite mer downtime för att hinna med resten.

Ursprungligen av Fade:

Nytt staket, träden klippta. Behöver nog lite mer downtime för att hinna med resten.

Det är möjligt att vi kan fixa det.

Själv har jag tagit tillfället i akt att riva en vägg, tapetsera om, måla tak och ska lägga nytt golv. Allting i sovrummet. Förhoppningsvis så blir det klart under morgondagen...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 11:31

Väcker liv i Sluta snusa tråden

Killen som jag nämnde lyckats begränsa sin konsumtion genom att dra gränsen vid att tigga snus då och då, aldrig köpa egna dosor, halade fram en dosa häromdagen. Jag invände genast "men hallå, nu har jag nämnt dig som föredöme på 99musik och du har inte köpt dosor på över ett år, förstör inte det här nu, ge mig dosan GENAST!".

Han lämnade snällt över den.

/johanna

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 12:12

Haha, han hade väl en till i bakfickan!

Christian - oj oj, hårt jobb där! Blir nog fint!

Nu ska vi se, vad skulle med... ägg, påskmust, tidtabell, iPod, ...

Ursprungligen av PF:

Christian - oj oj, hårt jobb där! Blir nog fint!

heh.... mjo, men golvet får vänta en stund. Klick-laminat är inte bara "klick-&-go" som man kan tro. Eller så är bara det att jag inte är sådär ruggigt erfaren. Men det ska bli klart i alla fall. Det hade ju iofs underlättat om de som byggt huset/lghtn hade sett till att väggarna varit raka...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-27 23:50

Sunn O))) - ojojoj! har precis kommit tillbaks från deras konsert - grymt bra! Blev tvungen att köpa 2 skivor också.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 11:20

Hejsan, Jag undrar vilket program som andvänds i dom professionella sammanhangen? Vad andvänder majoriteten?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 11:32
Ursprungligen av ihks:

Hejsan, Jag undrar vilket program som andvänds i dom professionella sammanhangen? Vad andvänder majoriteten?

Det enkla svaret får bli Logic.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 11:55
Ursprungligen av Fade:

Det enkla svaret får bli Logic.

Oj nu blev jag verkligen förvånad, hmm. Någon sa nämligen till mig att Cubase andvänds i majorteten av de stora. Jag blev förvånad då jag hört precis tvärtom av en kille som jobbade i en musikaffär han verkade väldigt kunnig måste jag säga och han påstod att väldigt många andvände sig utav Pro Tools, så nämde han polar studios som exempel.

Jag skulle bara vilja reda ut en gång för alla, vilket program har majoritet. (:

Logic låter inte Logiskt (hehe), eftersom det bara stödjer Mac.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 15:31
Ursprungligen av ihks:

Logic låter inte Logiskt (hehe), eftersom det bara stödjer Mac.

Hehe, jo det blir Logiskt just eftersom de flesta professionella studios är Mac-baserade.

Nu talar jag bara av egen erfarenhet (bor i Stockholm och jobbar rätt mycket som studiosångerska) och har inte skickat ut nån enkät till alla som äger studios, men jag tror det är rätt sant ändå - det verkar konstigt om slumpen skulle ha skickat mig till så många Macstudios om det kryllade av PCstudios.

Men om du ställde din fråga om vad proffsen använder för att få veta hur du får de bästa grejorna så är mitt råd ändå: Köp det du kan få bäst support på= det som folk du känner har. Det är viktigare att kunna få snabb hjälp vid problem än att ha värstingprylar - om det är musiken man är intresserad av.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-28 12:24

Hemmapulare:Cubase
Finns till pc, duger till ljud/midi

Pro/hemmapularen:Logic
Det självklaravalet om man kör mycket midi och även bra ljuddel.

Proffs-audio:Pro Tools
Det kör dom stora studiosen som spelar in mest audio, har sämre midi men kan rewiras med reason.etc, ska man ha ett riktigt system blir det väldigt dyrt.... men proffs har ju råd..

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 13:36
Ursprungligen av enapa:

Hemmapulare:Cubase
Finns till pc, duger till ljud/midi

Pro/hemmapularen:Logic
Det självklaravalet om man kör mycket midi och även bra ljuddel.

Proffs-audio:Pro Tools
Det kör dom stora studiosen som spelar in mest audio, har sämre midi men kan rewiras med reason.etc, ska man ha ett riktigt system blir det väldigt dyrt.... men proffs har ju råd..

okej, så Cubase andvänds inte i pro sammanhang över huvudtaget?

Och är Logic Express värt sina 3000 kronor?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2005-03-28 13:45

Klart att det finns folk som kör Cubase, det är nog inte helt ovanligt, det beror på hur man jobbar och vad som kallas proffs. En bra produktion ligger inte i vilket program man använder mer hur det används.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 14:12

Både Logic och Cubase är från början midi-sequencers som växt ut till att också hantera audio, medan Protools från början var inriktat för ljudinspelning, men på senare år fått funktioner för midi+virtuella instrument. Alltså har de lite olika styrkor: Logic och Cubase är bättre om man ska göra musiken i programmet (via pluggar eller midi) och Protools är bättre om man framförallt använder sig av audiospår och spelar in.

Logic och Protools är nog de stora programmen i proffssammanhang, men Cubase är nog vanligare än man tror. Sen finns det geografiska skillnader också, tex Digital Performer är vanligt i USA men rätt okänt här, och jag tror användningen av Logic och Cubase skiljer sig mellan kontinenterna.

Logic Express är väldigt kompetent och värt 3000kr, men det beror ju lite på vad du är ute efter. Tracktion, Ableton Live, Reason, Cubase SE mfl finns ju i samma prisklass och har sina för- och nackdelar.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 15:40

...sen är ju frågan om man vill ha ett lätt el. svårt program ;)...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 16:18
Ursprungligen av DaPhox:

...sen är ju frågan om man vill ha ett lätt el. svårt program ;)...

Man vill ha ett lätt program, Garageband.

Men nu börjar det bli svårt för att det är så lätt - frustrerande att försöka ställa reglage som bara är en liten knapp man drar i utan siffror att hänga upp sig på, och skitsvårt att sänka volymen ett par procent när man sitter och amatörmixar... För att inte tala om amatöreq:ar... :rolleyes:

Förresten, allt oftare får jag nu upp ett felmeddelande "CoreAudio -39". Det lär betyda "eofErr
End of file; no additional data in the format", men det säger mig inte så mycket. Det enda som verkar hända är att man inte får följa med grafiskt i musiken, ljudet fortsätter som vanligt. Är det något att bry sig om eller är det bara för att jag har för lite internminne. Martin...?

Hehe...om vi urartar denna tillfälliga "99musik"-tråd på 99mac till en Cubase vs Logic tråd så kanske Big Bertha kommer upp snabbare.

Faktum är att i professionella musikstudios (i alla fall i Stockholm) är Macar vanligast och att programmen som används är ProTools och Logic. Det är absolut inget fel på Cubase, "Mac + Logic"-trenden i storstudios beror främst på tradition helt enkelt.

Jag var själv Cubase-användare fram till ett par år sedan....då klev jag över till Logic. Den enkla anledningen var att Apple köpte upp Logic och det innebär att jag har hårdvara, operativsystem och program från en och samma tillverkare vilket känns tryggt. Sedan hade jag ambitionen att göra musikproduktion till mitt yrke och då kändes Logic också naturligt eftersom de studios jag jobbat i använder just Logic.

Jag har inte råkat ut för det själv....men jag har snappat upp ett och annat i andra diskussioner om det där med "CoreAudio -39". Om jag har tolkat det hela rätt så är det problem med GarageBand-loopar som är för korta och skapar detta felmeddelande (även i Logic). Men om det inte är något i låten som "pajar" så kanske det är lika bra att låta det vara.
Det ska inte ha något med RAM-minnet att göra så vitt jag vet i alla fall.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-28 18:22

Aha, det låter logiskt - när jag tänker efter så uppstod det sen jag gjort ett spår med enbart inklippta lösa virvelslag. Sen hackar jag rätt friskt i de andra looparna också, men jag trodde snarare att Garageband skulle bli glad att få jobba med kortare snuttar.

Tack så mycket för snabbt svar!

Imorgon är det studiodag hos Martin A. - jag ska sjunga Beethoven mot att han skruvar i mina garagealster.

Bevaka tråden