Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Indesign: Slug betyder?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-27 00:32

Hej!

En InDesignfråga, hur översätts slug?

Kim

Från svenska till engelska, eller tvärtom?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-27 00:47

eng --> svenska

Enligt Norstedts kan det betyda en massa saker; bl a enligt följande:
Snigel, dänga till, drämma till, kula, metallklump, polett, puckla på, falskt mynt, klunk, ladda,
rad, sättmaskinsrad, <--- kan vara det som åsyftas, slurk, tår och reglett vad fan det nu är.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-27 00:59

Jo, sitter och leker med InDesign.

Vid nytt dokument så kan man ju ställa in utfallet (bleed). Där finns också alternativet "slug"
Men vad fasiken det är, vet jag ej

Kim

Ursprungligen av kimpen:

Jo, sitter och leker med InDesign.

Vid nytt dokument så kan man ju ställa in utfallet (bleed). Där finns också alternativet "slug"
Men vad fasiken det är, vet jag ej

Kim

Du kanske har svaret på din fråga om du kollar på denna ruta som är från den svenska versionen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-27 01:50

super, tack

Glöm inte att ställa fram klock om en liten stund

Kim

Ursprungligen av Nurell:

Du kanske har svaret på din fråga om du kollar på denna ruta som är från den svenska versionen.

Den bilden vill jag se ... och skriver därför mitt första inlägg på 99mac.
Hej hej.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 21:04

I svenska versionen är det översatt till "Informationsmarginal"

Det är ett utrymme som kan följa med dokumentet utanför sidan där man kan lämna information till nästa person i produktionskedjan om själva dokumentet.

I första hand för annonsproduktion där bokningsbyråer ska kunna se vad annonsen är avsedd för. När man exporterar till PDF kan detta utrymme följa med om man vill och sedan kan detta automatiskt registreras i bokningssystemen.

Men det är ju även användbart när du skickar PDF-er till tryckeriet. Det ligger ju utanför utfallsutrymmet och kommer därför inte med i tryck.

PDF-er för korr kan ju innehålla meddelanden till mottagaren och så vidare.

Janne

1
Bevaka tråden