Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilka extrapluggar finns för FCP?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Under mina år vid FCP så har jag aldrig använt en plugin som inte medföljer programmet.
Finns det några som ä bra? Några som är värda pengarna? Finns några bra som är gratis?

Jag förstår att det "beror på vad man ska göra". Men är det någon här som använt en plugin till FCP, och fått lite "wowkänsla"? Berätta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 16:37

Jag har använt en plugin till Final Cut Pro som verkligen var en "WOW-känsla" (notera WOW och inte bara wow ). Hur som haver, plugen heter "STANDARDS CONVERSION" och konverterar video mellan olika standarder. NTSC Interlaced till PAL Progressive, PAL Interlaced till NTSC Interlaced, NTSC Progressiv till PAL Interlaced - you name it!

Resultatet blir väldigt bra, även mellan DV-källor (DV NTSC till DV PAL ex). Enda nackdelen är LITE meckigt arbetsflöde, lite småbuggar men främst rel. lång renderingstid (c:a 12X på en Dual 1Ghz G4 - 1 min tar 12 minuter att rendera). Men som sagt, det funkar, ser fantastiskt bra ut för att vara gjort i en mjukvara för 700 kr.

Flera pluggar hittar du på:
http://www.apple.com/software/pro/resources/plugins_tools.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-28 16:39

Följande företag gör en del pluggar:
http://www.nattress.com/

De har bl.a. den standardkonverteringen jag pratade om tidigare.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-28 17:56

En bra lista på leverantörer av pluggar till FCP:

http://proapptips.com/tips/links.php?category=Plugins

Magic bullet for editors är en höjdare. Även fast deinterlace delen som finns i Magic bullet för AE inte finns med.

Fast denna plug kräver en del kunskaper för att inte förstöra materialet.

Sen så finns det Automatic duck som jag dock inte har men som jag många gånger skulle velat ha.

Alltså ett program för att få över hela klipplistan från fcp till AE eller Avid eller från Avid till FCP.

Jag använde mig mycket av Magic bullet när jag redigera med Sony Vegas5 på PC. Skulle jag börjat redigera på Mac med FCP skulle denna pluggen vara den första jag skaffa. Så jag kan inte mer än att vifta lite för Magic bullet for editors presic som draags gjorde. Men som sagt utan att riktigt veta vad som finns med eller inte i FCP så skulle Magic bullet ändå bli den första pluggen så bra tycker jag den är.... hehe

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 22:02

Kan hålla med om att Magic Bullet (MB) är RIKTIGT grym. Jag har aldrig använt MB för FCP men däremot har jag färgsatt flera projekt i AE med MB där. Funkar hur bra som helst.

Lite tråkigt att Magic Bullet for Editors INTE har den deinterlacer vi hittar i Magic Bullet (som jag bara tror finns för After Effects). Ändock ett grymt filter!

Någon som orkar göra en kort men innehållsrik lista på varför Magic Bullet bör köpas in? Vad är det som är så bra med det filtret/pluggen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 11:17

Magic Bullet tror jag är en av de bästa färgsättning/grading pluggarna som finns för Final Cut Pro. Du kan styra i väldigt bra detalj och flexibilitet hur du vill att "looken" på ditt material ska vara. Öka blödningen i högdagerpartier, justera kontraster, dra i färger i olika partier m.m.

En grym plugin om du ställer krav på att kunna ge dina filmer en viss "look".

... men inte helt billig. 775 amerikanska bucklor... fast jäkla frän svit.

Ursprungligen av Kakazooka:

... men inte helt billig. 775 amerikanska bucklor... fast jäkla frän svit.

Man kan alltid börja med att ladda ner demon för att prova och komma fram till att man inte vill vara utan MB.. hehe

Magic bullet är riktigt grymt men kräver tränining och kunskap och det är tyvärr avhängt ibland av att fotografen plåtar efter att det ska användas och detta än mer om du ska köra dv.

Kom till att tänka på detta lilla projektet som är filmat med en "vanlig" Canon DV kamera och editerat på en PC i Vegas 5. Färgerna är fixade med Magic bullet. MB fixad trailer.

Ursprungligen av barnholdt:

Kom till att tänka på detta lilla projektet som är filmat med en "vanlig" Canon DV kamera och editerat på en PC i Vegas 5. Färgerna är fixade med Magic bullet. MB fixad trailer.

Sweet jesus. Rätt applicerat på ens material kan man nog lura folket att man är rätt grym

1
Bevaka tråden