Hej på er!
Jag sitter här och testar olika kombinationer av... Gin & Tonic. Och där tog min Gin-flarra slut så nu kombineras i stället is, Whiskey / Single Malt / och någon annan Schweppes som jag är lite för salongssnurrig för att minnas namnet på. Och så heter den Ginger Ale. Ah, gott.
~.~.~
Och försöker kommunicera med min PC, som är förpassad till ett evigt liv som webserver och speldator. Och fru-dator, för all del. Jag har nu två datorer kopplade till en DLink 604 och det funkar ypperligt i det mesta. Macen är en iMac G5 20" med 10.3.8, PCn är en WXPHome-maskin.
Till saken!
VNC är startat på PCn, men jag kan inte hitta den / rulla igång VNC-tjänsten med varken Chicken Of The VNC eller VNC Viewer på Macen.
Jag skriver rätt IP-nummer, ett lokalt sådant, 192.168.0.124. Får två olika svar med VNC Viewer: antingen "null" på port 0 / 5900 eller "connection refused" på port 1 / 5901.
Antingen har jag missat något i VNC-konfigen på PCn eller så är det någon miss på klienten. Eller i routern & brandväggen som alla klagar på (Dlinken) men som i allt övrigt funkar perfekt för mig.
Ja, jag kör SP2 i PCn och Ja, jag har avaktiverat Winblows brandvägg.
Snälla hjälp...