Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FFDShow hur mycket hårdvara?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-03-29 09:54

Hej!

Har sett FFDShow in action och är imponerad av resultatet. Vill gärna köra en Apple-baserad HTPC som klarar av FFDShow. Problemet är att jag inte riktigt vet hur mycket hårdvarumuskler som behövs. Räcker en mini? Det har ju pratats om att den inte ens orkar med QT7 i 1920*1080, då har den ju inte en chans med FFDShow interpolering till 1280*720 och ännu mindre till 1920*1080.

Vad säger ni?
För er som inte vet vad FFDShow är så kan ni titta på den här guiden:
http://htpcnews.com/main.php?id=ffdshowdvd_1

/hpe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 14:40

Om du med QT7 menar h.264 så är det inte konstigt att Minin har problem, h.264 är en rätt beräkningsintensiv codec.

Köp inte en Mini som HTPC om du backupar dina DVD:er med h.264.
Om du ändå vill ha en Mini så kan du ju välja en annan "lättare" codec, xvid utan Trellis och B-VOPs t.ex.

Jag har ingen koll på vilka codecs som finns till MacOS eftersom jag använder en Windows-burk till sånt här.

BTW. Var hittar du ffdshow till MacOS?

• Medlem
  • 2005-03-31 14:59

my bad

trodde att det fanns till åtminstone Linux (och därmed lättportat till OSX).

Försökt hitta information ifall det bara är GUI-delen som är MS specifik eller om andra delar också är det. Hoppas någon försöker porta för det här vill jag inte vara utan.

/hpe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 12:34

Jag tror inte att ffdshow kommer till Macen. Inte på väldigt länge i alla fall.
Inte för GUI:ets skull utan för codecen som använder DirectShow/VfW som ju är minst sagt MS-specifika.

Som tur är så ser jag inte ffdshow som nödvändigt för att bygga en Mac-baserad HTPC, så länge man encodar filmerna själv.

I mina ögon är den största bristen hos Mac som HTPC att det krävs för stor låda för att få tillräckligt med beräkningskraft. Minin räcker inte till och en PM gör sig inte bra som HTPC.

• Medlem
  • 2005-04-01 13:36
Ursprungligen av mang0:

Jag tror inte att ffdshow kommer till Macen. Inte på väldigt länge i alla fall.
Inte för GUI:ets skull utan för codecen som använder DirectShow/VfW som ju är minst sagt MS-specifika.

Som tur är så ser jag inte ffdshow som nödvändigt för att bygga en Mac-baserad HTPC, så länge man encodar filmerna själv.

I mina ögon är den största bristen hos Mac som HTPC att det krävs för stor låda för att få tillräckligt med beräkningskraft. Minin räcker inte till och en PM gör sig inte bra som HTPC.

FFDShow är ju för att förbättra kvaliten på befintlige DVDs. Om du inte känner att du behöver skala upp grafiken med ex.vis FFDShow, varför behöver du då en kraftfullare maskin.

Nåja om du tar en iMac G5 och strippar innehållet, det borde ju få plats i en liten snygg låda. Så får du modda lite kontakter så blir den gamla iMacen en ren skärm.

/hpe

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 16:10
Ursprungligen av hpe:

FFDShow är ju för att förbättra kvaliten på befintlige DVDs. Om du inte känner att du behöver skala upp grafiken med ex.vis FFDShow, varför behöver du då en kraftfullare maskin.

Nåja om du tar en iMac G5 och strippar innehållet, det borde ju få plats i en liten snygg låda. Så får du modda lite kontakter så blir den gamla iMacen en ren skärm.

/hpe

ffdshow är ju till för en del andra saker än att förbättra kvaliteten på dvd:er och när du nämnde QT7 (och som jag antog, h.264) så var det inte självklart att det var efterbehandling av dvd:er du skulle använda ffdshow till.
Jag borde ha följt länken du bifogade så jag hade vetat vad det handlade om innan jag började posta

Vi har olika sätt att använda en HTPC och jag har ingen erfarenhet av ditt sätt och vet alltså inget om prestandakrav etc.

Det enda jag kan bidra med är att du inte kan dra några slutsatser om ditt användningsområde utifrån att Minin har problem med att decoda h.264-komprimerade filmer (om det är det du menar med QT7) i hög upplösning.
H.264 är en betydligt mer beräkningsintensiv codec än vad mpeg-2 är och kräver därför en snabbare processor.

• Medlem
  • 2005-04-06 10:08
Ursprungligen av mang0:

ffdshow är ju till för en del andra saker än att förbättra kvaliteten på dvd:er och när du nämnde QT7 (och som jag antog, h.264) så var det inte självklart att det var efterbehandling av dvd:er du skulle använda ffdshow till.
Jag borde ha följt länken du bifogade så jag hade vetat vad det handlade om innan jag började posta

Vi har olika sätt att använda en HTPC och jag har ingen erfarenhet av ditt sätt och vet alltså inget om prestandakrav etc.

Det enda jag kan bidra med är att du inte kan dra några slutsatser om ditt användningsområde utifrån att Minin har problem med att decoda h.264-komprimerade filmer (om det är det du menar med QT7) i hög upplösning.
H.264 är en betydligt mer beräkningsintensiv codec än vad mpeg-2 är och kräver därför en snabbare processor.

Bör nog förtydliga lite...

Jag vill att min HTPC ska klara av att dekoda QT7 OCH WM9 (vad jag förstått är de båda implementeringar av H.264, om än lite olika?) i upplösning 1920*1080 P . Fram till dess att man får material som kommer i HDTV-format, vilket dröjer lite, vill jag skala upp nuvarande DVD-upplösning (tror det är 720*576 i PAL) med FFDShow till 1280*720P eftersom jag inte har någon projektor som klarar mer än så. Allra helst vill jag kunna rippa in dagens DVD till hårddisk, koda om dem med H.264 till samma kvalitet som originalet men ungefär halva storleken (tror att det är rimligt). Spela upp med H.264 och sedan efterbehandla med FFDShow till 1280*720P. Jag räknar med att man behöver något i still med en P4 på 3GHz för att klara det.

Om man bara vill spela upp DVDs utan någon behandling så får man en bättre bild med en vanlig DVD-spelare än en HTPC vilket alltså blir dyrare och sämre. Om det är en sådan variant man vill ha, köp en separat DVD och använd en mini till mediaserver för musik.

/hpe

1
Bevaka tråden