De flesta har säkert hört talas om mouse gestures. Idén är att utföra kommandon genom enkla rörelser med musen. Jag laddade nyss hem CocoaGestures som man enkelt installerar genom att lägga den i library/InputManagers. När man startar ett nytt program efter detta, så dyker CocoaGestures upp som ett menyval i programmenyn, och där kan man aktivera och konfigurera det. Det är intuitivt och går snabbt att komma igång.
Om jag förstått det rätt, så ska CocoaGestures fungera med de flesta program. (Eller alla skrivna i Cocoa.) Jag har testat med Safari, Mail och Word (version X), och det fungerade inte med Word, men med de andra. Nu kan jag exempelvis hålla in höger musknapp, och röra musen ner, upp, och ner igen i Mail, för att öppna ett nytt tomt mail. Höger musknapp och en kort rörelse till vänster respektive höger i Safari bläddrar bakåt och framåt. Vänster höger öppnar ny flik. Ner, höger, ner gömmer det aktuella programmet.
Jag har en känsla av att jag snabbt kommer att bli beroende av det här. I vissa program arbetar man mest med tangentbordet, och då är kortkommandon alltid smidigast, men i program där man jobbar mest med musen, tror jag att jag kommer att vänja mig vid vissa gester snabbt, och kanske lägga till fler efter hand.
Ladda hem och testa!