Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"The Return of the Mac"

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-29 21:54

Slashdot har en artikel i dag med rubriken "The Return of the Mac". Läs och njut!

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 11:57

"I remember telling my father back in 1986 that there was a new kind of computer called a Sun that was a serious Unix machine, but so small and cheap that you could have one of your own to sit in front of, instead of sitting in front of a VT100 connected to a single central Vax. Maybe, I suggested, he should buy some stock in this company. I think he really wishes he'd listened."

OUCH!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 12:11

Universitetsfolket är ju ofta fria att välja de redskap som fungerar bäst. En bra filosofi tycker jag!

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-30 12:46
Ursprungligen av Mondo:

Universitetsfolket är ju ofta fria att välja de redskap som fungerar bäst. En bra filosofi tycker jag!

Även om ledningen på Umeå universitet verkar vilja annat...

• Medlem
  • Höganäs
  • 2005-03-30 12:54
Ursprungligen av Loranga:

Och Luleå Tekniska Universitet... :rolleyes:

• Medlem
  • International user
  • 2005-03-30 13:34
Ursprungligen av Micke F:

Och Luleå Tekniska Universitet... :rolleyes:

LuTH har ju varit ett starkt macfäste. Vad har hänt??

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 13:32
Ursprungligen av Loranga:

Det har jag så svårt att förstå. Man ska ha de verktyg som är bäst lämpade för uppgiften.

Skoj artikel!
Det är bara att hoppas han har rätt.

Jag kom med min Powerbook till LuTH och alla såg mycket främmande på mig... det är ett starkt MS fäste numera. Vad som hänt vet jag inte... men något är det.

tycker att hans artikel om design är mycket bra också:

http://paulgraham.com/taste.html

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 14:05
Citat:

Ja det räcker med en titt i en av datorsalarna för att man ska börja gråta... :eek:

Som vanligt tycks "världens ledande iT-nation" vara på villovägar. När ska folk, företag och institutioner fatta att det är (borde vara) ute med att betrakta datorn som en leksak för tekniknördar som vill skruva dit diskar och kort som nåt slags hobbypyssel. Ok, likväl som med bilar kan jag förstå att det finns entusiaster som gillar det här pysslet, men när nästan alla som köper datorer accepterar det här hpd-stuket med tillhörande kompatibilitetsproblem har nåt gått fel med datoriseringen. Köper man Apples produkter får man ju ett färdigförpackat, väl intrimmat system, med ett minimum av problem. Om jag köper en bil, vill jag då köpa en bil som är ett hopkok av Volvo, SAAB och Datsun, näe, absolut inte, hur blir det då med anpassningen av alla delar, passar dom ihop osv. Men de flesta köper datorer på ungefär den grunden, även om den råkar heta Dell, HP eller annat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 14:22

Men varför sitter folk och häckar med sina gamla PC-burkar? Finns ingen anledning att ha PC i dag, såvida man inte är spelare.

bra fråga! främsta svaren tror jag är:

1. vana & förändringsobenägenhet (mkt folk accepterar datorer som strulande entiteter)
2. omedvetenhet om alternativ (att det finns datorer som inte är sååå struliga)
3. investering går "förlorad" i mjukvara/kompetens/tid etc.

Vi står således för en väldigt trög process - inte egenligen jämförbar med något annat på marknaden - tyvärr. Det är lätt att byta från Saab till Volvo...men det är ljusår ifrån att hitta "ratten" i startmenyn - istället för dockan...etc

Ursprungligen av Mondo:

Men varför sitter folk och häckar med sina gamla PC-burkar? Finns ingen anledning att ha PC i dag, såvida man inte är spelare.

1
Bevaka tråden