Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Var kan man se ramminnet i datorn/byte av namn på hus-ikon

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-30 12:14

Hej jag har precis bytt upp mig till en Mac (G5 dubbla processorer 2.0 GHz) från PC-världen är hittills välldigt förtjust.

Eftersom jag är nybörjare inom mac-världen undrar jag var jag kan hitta hur mycket ramminne jag har på datorn?

Dessutom så undrar jag om man kan byta registreringsnamn på FCP eftersom Macoteket som jag köpte burken och programvaror ifrån har skrivit in fel namn, mycket irriterande!

Avslutningsvis skulle jag även vilja byta namn på hus-ikonen? Det står fel där också.

Vore tacksam om någon kunde svara!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-30 12:34

Minnet hittar du under äpplet -->"Om den här datorn"

Byta namn är lite krångligare har jag för mig.
Gör en sökning på "kortnamn"

  • Medlem
  • International user
  • 2005-03-30 12:56

Du kan också skapa en ny användar profil om vi pratar Windows språk. Mac/*nix språk "användar konto". Och sen radera den gamla profilen/kontot. Då får du det namn du anger. Men om du redan har en massa filer i ditt hem katalog som du vill spara kan det vara svårare. I Netinfo manager kunde du ange nytt namn på hemkatalogen eller rättare sagt ny sökväg. Och ändra användar namnet. Då kunde du döpa om din hemkatalog med det namn du skrev i Netinfo Manager. Men om du gör detta ska du verkligen förstå vad du gör. Och ha ett reserv konto som du kan gå till när det strular. För att döpa om hemkatalogen behöver du vara inloggad som root eller använda sudo kommandot i Terminalen. Men som sagt vet du inte vad jag pratar om eller förstår vad du gör i dessa sammanhang ska du inte göra det. Vill du leka runt och inte har några viktiga filer som du måste ha och inte är rädd att installera om systemet och att tömma HD på allt. Ja då kan du ju leka hur villt du vill.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-03-30 13:35

Radera com.apple.RegFinalCutPro.plist som finns i Library/Preferences/ (Bibliotek/Preferences/) och starta sedan din FCP så frågar den på nytt efter din reg info.

1
Bevaka tråden