Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudböcker i AAC-format

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det kanske inte är så konstigt att en bok om viktminskning utan träning är den mest nerladdade fackboken hos Elib. Datoranvändare är kanske inte de flitigaste på gymmen utan trivs med lätt nerrullade persienner, coola och skräpmat. Eller har jag bara fördomar?

Nåja, det jag ville berätta var att ljudböcker inte behöver köpas om nio cd-skivor utan kan laddas ner från nätet utan att uppröra Pontén & Co. Elib heter företaget som gör mp3-böcker på uppdrag åt nordiska förlag. Bland titlarna finns de senaste skönlitterära storsäljrana men även många en del facklitterära titlar.

Skrivet av: Christian Å

Läs mer:
http://www.99mac.se/?id=903

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-03-11 19:20

Ljudböcker i AAC-format

Fick precis ett mail från Adlibris att dom börjar att sälja ljudböcker och det bästa av allt är dom även har AAC-format speciellt för iPod. För men info kolla här.

Senast redigerat 2005-03-11 20:04
  • Oregistrerad
  • 2005-03-13 15:28

De är ju i mp3, inte AAC.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-03-13 15:46
Ursprungligen av Halligalli:

De är ju i mp3, inte AAC.

Går man längre in så finns det alternativ så att man kan välja acc

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2005-03-13 17:21
Ursprungligen av Shinzon:

Går man längre in så finns det alternativ så att man kan välja acc

Precis, klicka på en bok och välj AAC, laddade ner ett gratisavsnitt av Hemsöborna i fredags och la in den på min shuffle och det fungerade jättebra.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2005-03-14 10:53

Intressant

Tycker detta verkar vara ett intyressant användningsområde för mp3/AAC-spelare som ipod.
Fungerar det bra kan detta vara ett motiv för mig att köpa en ipod.
Har en fråga om hur det fungerar om man avbryter sitt lyssnande. Kan man uppta detta vid ett senare tillfälle från samma ställe där man avbröt? Kan man "spola framåt bakåt till t ex nästa/föregående kapitel?

mvh
/Refill

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 11:05

Steve "Den store Guden" Joba demade hur Audible books funkade på iPod och iTunes på några "shower".
Den bok du läser i iPod:en minns vart du var, och vill du lyssna hemma så fortsätter iTunes där iPod:en slutade (om du synkar iPod och iTunes, men det gör ju alla), och iPod:en fortsätter sedan där iTunes slutade.
På svenska sidor med ljudböcker så skriver dom att just denna funktionen är anledningen till att böckera finns i AAC-format oxå...

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 13:05
Ursprungligen av Pär:

På svenska sidor med ljudböcker så skriver dom att just denna funktionen är anledningen till att böckera finns i AAC-format oxå...

Länkar, finns det fler som saluför ljudböcker i AAC-formatet?

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 16:38
Ursprungligen av Patrick:

Länkar, finns det fler som saluför ljudböcker i AAC-formatet?

Finns en del här http://www.bokus.com/se/books/mp3books/
Det kommer väl fler om det blir poppis
P-O

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-03-14 16:50
Ursprungligen av pomac:

Finns en del här http://www.bokus.com/se/books/mp3books/
Det kommer väl fler om det blir poppis
P-O

Det är böcker från samam ställe som i det första fallet. Både AdLibris ock Bokus får sina mp3/aac-böcker från Elib. Sidan har länkar till fler ställen.

Köpte hela Hemsöborna från Bokus.
Funkar helt OK sålänge man inte pausar uppspelningen på iPod.
Då låser sig iPoden och man får göra en reset för att få igång den.
Det är tydligen en bekant bugg.
Läs detta:
http://forums.ipodlounge.com/showthread.php?threadid=46420&perpage=15&pagenumber=1

It´s a bug

Det inträffar tydligen när filerna är i mono

  • Oregistrerad
  • 2005-03-25 19:08

Problem...

Jg har testat att lägga in, importera ljudböker, från cd-skivor till iTunes, fyllt i de olika uppgifterna osv. Men när jag lyssnar blir det som *hack* mellan ljudspåren, som inte hörs då jag lyssnar i min vanliga stereo... Gör jag något fel??

Testade att installera scripten Make Bookmarkable och Track splicer härifrån:

http://www.dougscripts.com/itunes/scripts/scripts07.php?page=2

Men jag får inte det att fungera....

  • Oregistrerad
  • 2005-04-01 11:53
Ursprungligen av Pär:

Den bok du läser i iPod:en minns vart du var, och vill du lyssna hemma så fortsätter iTunes där iPod:en slutade (om du synkar iPod och iTunes, men det gör ju alla), och iPod:en fortsätter sedan där iTunes slutade.

Jag har till och med för mig att det där går att göra med alla AAC-filer genom att ändra filtillägget från m4a till m4b. Men jag har inte testat.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-14 12:15

...dessutom finns en funktion i AAC-formatet att man kan snabba upp eller sakta ner läshastigheten, vilket vore guld för både folk med ringa tålamod och barn som vill hinna med.

Har precis köpt Jan Guillou-ou-ou's bok "Arvet efter Arn" och lyssnat både på datorn och på tjejens shuffle. Funkar tokbra och lyssningen tar vid där den slutade om man synkar iPoden med datorn! Trevligt trevligt!

/Jont Olof

  • Medlem
  • 2005-03-31 17:34

Laddar nu ner nattsystern

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-03-31 18:50

Det där började de med för något år sedan på AdLibris.
Då (2002 tror jag) köpte jag två böcker och laddade ner. Jag vill minnas att det var på PCn.
Nu har jag en Mac, har trollat bort filerna i flytten och får inte ladda ner filerna igen från AdLibris!

Varenda spänn åt skogen.

Näh, håller mig till böcker. Tror stenhårt att det är bättre att sitta på en bänk med en bok än att ränna runt med en iPod - eller så är jag bara sur...

1
Bevaka tråden