Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Föra över DvD-film till iMovie och iDvD

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

var hem till en bekant i dag och skulle hjälpa honom med att redigera en DvD som han ha gjort av egna filmer tagna med videokamera. Filerna på DvD:n låg i en video_ts-mapp och i den var det .vob och andra filmfiler. Det gick dock inte att importera filerna till iMovie, inte heller gick dom att använda i iDvD så mitt storstilade utlovade projekt gick i stöpet. Vad kan man egentligen hantera för sorts filer i iMovie och iDvD? Trodde i min enfald att det var sånt här de programmen var till för....

• Oregistrerad
  • 2005-03-30 22:04

iMovie använder format som QT klarar av (DV ex.v.) och iDVD gör väl om DV-filerna till sådana där konstiga ".vobbel"

FAIK

Generellt kan man säga att filer från en DVD ej är möjliga att redigera. DVD-filer, eller vob-filer är kodade i mpeg-2-format. Mpeg är ju som vi alla känner till ett "destruktivt" format, dvs det komprimerar filerna, och är således användbart som slutlagring. För redigering av material vill man ju ha ett så okomprimerat format som möjligt. Ex QT DV som Pär nämner.

Nu kan det ju dock vara så att det finns program som konverterar desssa .vob-filer till ett mer hanterbart format, men det överlåter jag till någon annan att svara på. Har sett någonstans att Adobe Premiere tydligen kan hantera komprimerade filer, själv tycker jag dock att ett program som hanterar dessa filtyper ger ett oseriöst intryck.

Hursomhelst hoppas jag att du får till dessa filer till ett snällare format för iMovie.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2005-03-31 02:08

Lite hjälp på vägen kan du/ni nog få via matnyttiga "Unofficial iMovie FAQ". Se här särskilt: http://www.danslagle.com/mac/iMovie/tips_tricks/6010.shtml

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-31 10:48
Ursprungligen av bruksarn:

var hem till en bekant i dag och skulle hjälpa honom med att redigera en DvD som han ha gjort av egna filmer tagna med videokamera. Filerna på DvD:n låg i en video_ts-mapp och i den var det .vob och andra filmfiler. Det gick dock inte att importera filerna till iMovie, inte heller gick dom att använda i iDvD så mitt storstilade utlovade projekt gick i stöpet. Vad kan man egentligen hantera för sorts filer i iMovie och iDvD? Trodde i min enfald att det var sånt här de programmen var till för....

Som Pär och bedrockstudios redan har förklarat är en DVD ett slutformat inget som man skall redigera i men allt går att göra MPEG Streamclips är ett suveränt gratis program för att exportera från DVD till t.ex DV Stream som är det format iMovie gillar dock behöver man Apples MPEG-2 Uppspelningskomponent vilket kostar 249:-.

AAh, dessa fina freeware, tackar för tipset om streamclips, har redan lyckats att fixa en drös med tidkodsfel i vob-filerna, fortsätter med konvertering senare. Tackar!
Intressant förresten vilken hög kvalitet det vanligen är på "amatörprogrammen". Tror inte jag har varit med om nåt sånt här freeware som strulat till det.

Som sagt, StreamClips löste det hela, men en märklig sak är: när jag konverterade till DV som funkar i iMovie gick det hemskt segt men minin, 3.43 Mb/s, aha, dags att aktivera G5:an 2.0GHz tänkte jag för att få upp farten på konverteringen. Men döm om min förvåning när konverteringen även där går med 3.43 Mb/s. Har den här konverteringen en fast hastighet, eller vad är det som händer?

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-03-31 22:01
Ursprungligen av bruksarn:

Som sagt, StreamClips löste det hela, men en märklig sak är: när jag konverterade till DV som funkar i iMovie gick det hemskt segt men minin, 3.43 Mb/s, aha, dags att aktivera G5:an 2.0GHz tänkte jag för att få upp farten på konverteringen. Men döm om min förvåning när konverteringen även där går med 3.43 Mb/s. Har den här konverteringen en fast hastighet, eller vad är det som händer?

När du påpekar det så är det ju lite lustigt, har aldrig kört det i annan än min iMac G5 1.8GHz men prövade i en 800GHz G4 och fick samma resultat. Men man får ju vara glad att det finns någon som gör ett freeware program som slår alla kommersiella på fingrarna även om en 3 år gammal dator funkar lika bra.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-04-01 15:24

Nu lurade du mig dagen före 1 april "fy skäms" 3.43 MB/s är storleken det blir av filmen inte hastigheten på konverteringen, så med samma film bör det gå snabbare på en 2GHz G5 än en 1.4 GHz G4!

Ah, vad fint, nu blev även jag lite uppdaterad på ämnet. Kan alltid vara bra att känna till. Tackar.

1
Bevaka tråden