Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic i OSX på PBG4 Svensk?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu är det dags att på ritkigt utvärdera mac os X, dock har jag ett problem: Jag får inte Classic-delen att fungera, OSX kan inte identifiera ett fungerande OS9.

Datorn är en PBG4 Titanium med svenskt förinstallerat system 9.1. Jag har sedan installerat OSX 10.0.3 svenskt. Både OS9 och OSX fungerar utmärkt var för sig (jag har dem på samma HD). Jag kan inte installera "om" OS9 från CD:n jag fick med OSX på PBG4, om det nu hade hjälpt. Jag här även uppdaterat datorns firmware utan någon skillnad.

Har jag missat något? Svenskt OS9.1 och Svenskt OSX (10.0.3) borde väl fungera tillsammans nu?

Ett annat troligen helt separat fel är att OSX inte kan hitta modemet - den får ingen bärton, med samma inställningar i OS9 (med sladden fortfarande i) är det inga problem.

• Medlem
  • Kalmar
  • 2001-06-18 08:29

åkade ut för samma problem. Fattas troligtvis vissa enables för Pbti.
Om du formaterar o installerar ett rent 9.1 från den medföljande återskapningscd:n alltså den skivan som följde Pbti så funkar det.
/Per

Menar du att det behöver behöver vara ett engelskt system OS9.1 eller är det ok med svensk? Att det hjälper bara det är installerat EFTER OSX?

• Medlem
  • Kalmar
  • 2001-06-18 12:39

Om du har en "svensk Pbti -svensk 9.1 så kör du den medföljande cd:n återskapa program eller så kan du installera från den andra cd:n som heter installera program. När det J...es för mig så formaterade jag om hela disken och installerade 9.1 därefter OsX. Jag provade inte att installera om 9.1 efter OsX.

Hej Kuspen & övriga entusiaster. Tack för tipsen dock fungerade det inte med att installera om systemet från cd skivorna från PB titan. Men efter lite experimenterande hittade jag en banal lösning som gjorde att det fungerar, jag tänkte jag kunde dela med mig av denna erfarenheten, om nu någon stöter på samma problem.

Problemet var alltså att OSX inte kan identifiera ett fungerande OS9 att starta som classic-läge. Om man däremot går till startskiva och perkar på OS9 mappen - (för där kan den "se" den) -utan att starta om, men istället gå tillbaka till att starta classic inom OSX - då har system redan identifierat OS9 (av någon anledning) och Classic kan starta, fullt fungerande. Vem har sagt att datorer är fullt logiska?

Kanske har någon nytta av denna info, jag experimentar vidare i OSX och blir allmänt glad av vad jag ser.

Jesper.

1
Bevaka tråden