Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byta ftp port eftersom UPC blockar :21

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 10:18

Hej !

Jag jagar efter att försöka se till så att den inbyggda (automatiskt valda ) :21 byts. På så sätt att när jag vill ftp:a hem så körs det hela på en annan port. Jag har varit inne och donat/kikat i etc/services samt xinetd.d . Ex: säg att jag vill ftp till min WAN:1046, då borde ju helt enkelt
kommandot vara ftp WAN:1046 . Men icke ! Jag har även provat att reglera lite regler i brandväggen: sudo ipfw add 200 deny tcp from any to any 21 in samt sudo ipfw add 200 fwd 127.0.0.1,21 tcp from any to any 121 in detta fungerade inte heller. Jag använder alltså mig utav UPC, sitter på en router i form av Airport express , osx 10.3.8.
Port forward är inget problem samt att portarna har lagts till i interna brandväggen (ipfw)

Någonstans tänker jag att X skriver :ftp min-WAN-adress
detta sker då automatiskt till :21 .. även macen lyssnar till denna port på ftp
jag vill hellre att detta skulle ske via en egen vald port ex :1046
dessutom vore det perfa att få detta att rulla med ex. pure ftp manager, där man kan sätta pure ftp att lyssna till egen valfri port...

puh ! mkt stök..

mvh macjon

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-04-01 10:43

Du måste ställa ställa in ftp-servern och klienten att köra passivt annars kommer all trafik gå på port 20 (Skulle gissa på att UPC blockat även denna) oavsett vilken port du ställer in att ftp-servern ska lyssna på.

Hmm… inte så mycket hjälp till macjon, men sådant här irriterar mig. Man köper en tjänst, och så visar det sig att delar av den är strypt. Det är lite som att köpa en ny radio, som bara täcker halva FM-bandet. Konsumenter skulle inte acceptera det, utan välja en annan produkt istället. När det gäller strypta uppkopplingar verkar å andra sidan ingen reagera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 11:37
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Hmm… inte så mycket hjälp till macjon, men sådant här irriterar mig. Man köper en tjänst, och så visar det sig att delar av den är strypt. Det är lite som att köpa en ny radio, som bara täcker halva FM-bandet. Konsumenter skulle inte acceptera det, utan välja en annan produkt istället. När det gäller strypta uppkopplingar verkar å andra sidan ingen reagera.

Mmm, det där är verkligen irriterande. Det blir inte bättre av att tjänsterna oftast inte definieras mer ingående än "internetuppkoppling" (ibland förtydligat som web- och epostaccess) i leverantörernas avtalsvillkor. Man tycker ju att även leverantörerna skulle vinna på att definiera sina tjänster lite tydligare, om inte annat för att slippa diskussion med kunderna.

För att återgå till huvudämnet: fungerar det att köra ftp över andra portar i UPC:s nät? Om de vill kan de ju filtrera bort ftp på ett effektivare sätt än på just portbasis.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-04-01 20:02

jo jag tackar för en del respons , hmm inga svar , ytterligare ett par frågor, verkar som om UPC e helt slut. Jo ! nu när det frågas , någon som har en schysst site där man kan spana på olika typer av nätverksfrågor.

1
Bevaka tråden