Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rendezvous

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu med Jaguar kom Rendezvous. Vad fungerar egentligen? Jag har procat iChat och hitta datorer, men vad mer kan man göra? Hur fungerar det i iTunes som Steve Jobs visade på MacWorld Expo?

Ciryon

Rendevouz i iTunes sa de väl skulle komma någon gång Januari 2003, när de demade på MWNY alltså.

Så kanske det var ja. Humm, yeah yeah får väl se om det dyker upp några Rendezvous-skrivare också.

Ciryon

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2002-09-09 22:51

Jag kan skriva ut från min TiBook helt sladdlöst nu. Både till Epson Stylus photo 1290 och till Okipage 14 i.
Det har väl med Rendezvous att göra?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-09 23:18

Rendezvous är ett protokoll likt TCP/IP, SMB och AppleTalk. Det baserar sig på något som heter ZeroConfig, en tänkt standard för att göra TCP/IP-baserade nät lättare för slutanvändaren att använda. Det är ett "automatiskt protokoll" som inte kräver mer konfiguration än att du skriver in ett dator "Rendezvous" namn.

Hur fungerar det? Mycket likt AppleTalk. Olika tjänster gör utrop i nätverket om att de finns och vad de heter. Ex. "pratar" iChat med resterande datorer i nätverket för att se om några andra iChat anävndare finns samt vad deras datoerer heter. Utefter detta fixar sedan Rendezvous själv upp med allt vad gäller IP-nummer och dyligt. Där av ZEROCONFIG.

Rendezvous fungerar i en liten skala - i ett LAN. Saker som kan komma att använda det är otaliga… iTunes och iChat är de två saker som visats hittills (var av en faktiskt funkar också ). iTunes kommer senare kunna "känna av" om det finns några andra datorer med MP3:or i närheten (i LAN:et). "Runt hörnet" kommer (enligt Steve Jobs) skrivare ha Rendezvous-stöd. Det är helt underbart i ett nätverk!

Ser man lite längre fram i tiden kan denna teknik byggas in i ex. stereoapparater… Tänk dig själv… En Apple iTuner med AirPort-kort som får in alla MP3:or i huset från tre olika datorer, helt utan konfiguration och sladdar! Kommer polaren över med sin PowerBook behöver bara ställa den i köket och lämna den påslagen så hittas hans låtar direkt… Samma sak kan komma att gälla för mobiler, diskmans, pda:er… Alla konfigureras per automatik, trådlöst man man så vill.

Eftersom Rendezvous är helt byggt på en (eller flera…) öppna standarder så kan vem som helst utnyttja det. Apple har själva släppt Rendezvous helt öppet (tror jag) och ZeroConfig-standarden borde vara lätt att få tag på också.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-09 23:22

Jag kan skriva ut från min TiBook helt sladdlöst nu. Både till Epson Stylus photo 1290 och till Okipage 14 i.
Det har väl med Rendezvous att göra?

Sladdlöst och Rendezvous är inte samma sak… Dock kan Rendezvous säkerligen fungera utmärkt i ett trådlöst nätverk Man måste skilja på KOPPLING och PROTOKOLL. Kopplingen i ett nätverk är oftast ETHERNET medan protokollet kan vara APPLETALK, TCP/IP, SMB eller RENDEVOUS. Man kan vällen typ säga att Rendevous är ett 2000-talets, opensoure AppleTalk-Tcp/Ip-SMB i ett… Typ

Är bilden klarare nu? :rolleyes:

Jag upptäckte att genom att klicka i rutan Printer sharing under Sharing i system prefs så dök skrivarna som var installerade direkt upp på resten av OS X datorerna i nätverket. Dessa skrivare som dök upp automatiskt hade en färgad bakgrund i listan i Print Center. Känns ju som en rendevous grej men det kanske bygger på annan teknik...

Erik.dv, har du möjligen läst John Siracusas senaste artikel?

iTunes med Rendezvous kommer i april/maj enligt de vi talat med här i Paris. Steve sa under keynoten att det skulle släppas under första halvåret 2003.

Ni kommer digga nya iTunes (4?) stenhårt! Datorn med Rendezvous påslaget i iTunes dyker helt enkelt upp i spellistan. Sen kan du bläddra runt i kompisens musiksamling och lyssna.

[ 10 September 2002, 17:04: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 17:03

Skulle inte iCal funka med Rendezvous?

Det kommer i en framtida version!

• Oregistrerad
  • 2002-09-10 17:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Det kommer i en framtida version!

Typiskt... men den som väntar på något gott, eller hur var det nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-09-11 09:24

Adrian B: Ja och han bekräftade min uppfattning om Rendevouze

ZeroConfig är en ball teknolig som förhoppsningsvis slår igenom. AppleTalk och andra, liknande protocol kan så vitt jag vet göra samma sak MEN de är inte "öppna för alla". STOR SKILLNAD.

Framtiden kommer visa mkt… 2002 lancerar Apple Rendevouze… 2003 börjar den användas… 2004 och framåt visar det sig (typ) vilka skillnader det verkligen kommer medföra.

Ja visst ser det lovande ut! Kul att Zeroconf ursprungligen är en teknik som härstammar från Apple i sin tur. Hoppas Rendezvous blir ett försäljningsargument från t.ex. skrivartillverkare och andra. Och det här senaste utspelet från Philips att använda det i annan typ av konsumentelektronik är ju en bra start.

1
Bevaka tråden